Gå til innhold

Bipolar og minimalt med søvn, hva kan jeg forvente?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bipolar type 2 med psykose. Har sovet ingenting i forgårs og i dag, og litt i går. Hva kan jeg forvente? Depresjon? Psykose? Hypomani? Er det mest sannsynlig at det går oppover eller nedover om søvnløsheten vedvarer? (Ja, har hørt med lege om øking av dose men fikk nei). 

Anonymkode: ad75e...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fiks deg noe medisin som roer ned og gir søvn da. Lite klokt å bare sitte å vente på psykose uten å iverksette tiltak liksom 

Anonymkode: a67f9...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fiks deg noe medisin som roer ned og gir søvn da. Lite klokt å bare sitte å vente på psykose uten å iverksette tiltak liksom 

Anonymkode: a67f9...07a

Jeg prøvde men fikk nei... 

Anonymkode: ad75e...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for psykose, er det ikke da bipolar 1 forresten? så hadde jeg sagt "fortsett sånn og god tur". Men psykoser bør vel unngås. Har du ikke noe angipsykotisk i bakhånd som du øker dosen på, i samråd med lege, i slike tilfeller? Høres da rart ut. 

Anonymkode: feae1...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde det ikke vært for psykose, er det ikke da bipolar 1 forresten? så hadde jeg sagt "fortsett sånn og god tur". Men psykoser bør vel unngås. Har du ikke noe angipsykotisk i bakhånd som du øker dosen på, i samråd med lege, i slike tilfeller? Høres da rart ut. 

Anonymkode: feae1...92f

*antipsykotisk

Anonymkode: feae1...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde det ikke vært for psykose, er det ikke da bipolar 1 forresten? så hadde jeg sagt "fortsett sånn og god tur". Men psykoser bør vel unngås. Har du ikke noe angipsykotisk i bakhånd som du øker dosen på, i samråd med lege, i slike tilfeller? Høres da rart ut. 

Anonymkode: feae1...92f

Det vet jeg ikke? Har fått beskjed om at jeg har 2. Jeg har ikke antipsykotika i bahånd. Eller det vil si jeg bruker liten dose for å få sove men får ikke øke den.

Anonymkode: ad75e...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vet jeg ikke? Har fått beskjed om at jeg har 2. Jeg har ikke antipsykotika i bahånd. Eller det vil si jeg bruker liten dose for å få sove men får ikke øke den.

Anonymkode: ad75e...e96

Da kan du umulig ha psykose i historikken din. Altså psykose ut fra behandlernes definisjon av hva det er og om det har skjedd. Da hadde de utrustet deg med antipsykotika og en plan 

Anonymkode: a67f9...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan du umulig ha psykose i historikken din. Altså psykose ut fra behandlernes definisjon av hva det er og om det har skjedd. Da hadde de utrustet deg med antipsykotika og en plan 

Anonymkode: a67f9...07a

Jeg hadde schizofreni som diagnose før. Og det står i epikrisen behandler skrev etter ny utredning at jeg har bipolar med psykose. Hvorfor tror du meg ikke?

Anonymkode: ad75e...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort har du utviklet psykose tidligere da? Det virker som de ikke er bekymret etter bare to dager med litt dårlig søvn siden de ikke gjør endring i medisinene.  

Anonymkode: 0966e...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor fort har du utviklet psykose tidligere da? Det virker som de ikke er bekymret etter bare to dager med litt dårlig søvn siden de ikke gjør endring i medisinene.  

Anonymkode: 0966e...03b

Det har kommet gradvis. Kanskje 2 uker, jeg husker ikke helt... Fastlegen jeg har er ny, behandler er syk.

Anonymkode: ad75e...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde schizofreni som diagnose før. Og det står i epikrisen behandler skrev etter ny utredning at jeg har bipolar med psykose. Hvorfor tror du meg ikke?

Anonymkode: ad75e...e96

Bipolar med psykose trodde jeg var bipolar type 1. Og hvis du har hatt schizofreni før, så burde vel diagnosen din være Schizoaffektiv? Og da skulle du som anonym over her sier, stått på antipsykotika fast. Og i alle fall fått lov til å øke når du merker forverring. Du skulle ha hatt en plan. Spørs om du ikke er i hendene på en totalt ubrukelig behandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du opplever tegn til begynnende psykose må du ta kontakt med lege igjen å fortelle om dette. Så kanskje blir vurderingen annerledes. 

Anonymkode: 0966e...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vendi skrev (4 minutter siden):

Bipolar med psykose trodde jeg var bipolar type 1. Og hvis du har hatt schizofreni før, så burde vel diagnosen din være Schizoaffektiv? Og da skulle du som anonym over her sier, stått på antipsykotika fast. Og i alle fall fått lov til å øke når du merker forverring. Du skulle ha hatt en plan. Spørs om du ikke er i hendene på en totalt ubrukelig behandler. 

Jeg står på antipsykotika fast. Også står jeg på en lav dose for søvn i tillegg. Ble vel litt uklar på det. 

Anonymkode: ad75e...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du opplever tegn til begynnende psykose må du ta kontakt med lege igjen å fortelle om dette. Så kanskje blir vurderingen annerledes. 

Anonymkode: 0966e...03b

Jeg snakket med psykiatrisk sykepleier i ste og hun mente det var fordi jeg var stresset og hadde fått for lite søvn. Så er sikkert bare jeg som overreagerer?

Anonymkode: ad75e...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg snakket med psykiatrisk sykepleier i ste og hun mente det var fordi jeg var stresset og hadde fått for lite søvn. Så er sikkert bare jeg som overreagerer?

Anonymkode: ad75e...e96

Litt søvn her gir en gedigen opptur, etterfulgt av en tøff nedtur. 

Slike tilfeller har jeg sobril liggende, slik jeg kan roe meg ned på dagen. 

Har flere forskjellige remedier for søvn, så bytter litt på og da går det oftest greit.

Anonymkode: 1be3b...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg BP2 og har lov å øke medisinen selv ved lite søvn pluss at jeg har nødmedisin. Rart du ikke får lov til det. Behandleren min sier det er vanlig ved BP diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...