Gå til innhold

Sende liste med spørsmål som e-konsultasjon til fastlegen før selve fysiske legetimen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har legetime på mandag og vurderer å sende punktene med det jeg skal ta opp til fastlegen som e-konsultasjon i dag. Bør jeg gjøre det? Vil det være til hjelp? Eller er det lite vits? Noen med peiling?

Anonymkode: b7c81...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte jeg kunne sende dette? 

Hei, har bestillt legetime mandag 4. desember men tenkte jeg kunne sende punktene jeg ønsker ta opp på forhånd så kanskje timen gikk litt fortere.
  • Ønsker gjerne ta ny blodprøve serumspeil av litium, og gjerne også nyre, stoffskifte, D-vitamin og folat.
  • Er det mulig å bli søkt til behandling ved Modum bad eller BET (basal eksponeringsterapi)?
  • Har spiral som må byttes ut til sommeren, er det mulig å få henvisning til gynekolog for det eller gjør du det?
  • Sliter fortsatt med søvn, er det mulig å øke dose eller bytte til annet medikament?
  • Er der muligheter for å øke dosen på litium? Har det dårlig nå og tenkte kanskje det kunne hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det ville være veldig lurt egentlig, så kanskje vi hadde større sjanse for å rekke å snakke om alle punktene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tenkte jeg kunne sende dette? 

Hei, har bestillt legetime mandag 4. desember men tenkte jeg kunne sende punktene jeg ønsker ta opp på forhånd så kanskje timen gikk litt fortere.
  • Ønsker gjerne ta ny blodprøve serumspeil av litium, og gjerne også nyre, stoffskifte, D-vitamin og folat.
  • Er det mulig å bli søkt til behandling ved Modum bad eller BET (basal eksponeringsterapi)?
  • Har spiral som må byttes ut til sommeren, er det mulig å få henvisning til gynekolog for det eller gjør du det?
  • Sliter fortsatt med søvn, er det mulig å øke dose eller bytte til annet medikament?
  • Er der muligheter for å øke dosen på litium? Har det dårlig nå og tenkte kanskje det kunne hjelpe?

Var det kanskje dumt av meg og for utleverende å poste hele listen?... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var det kanskje dumt av meg og for utleverende å poste hele listen?... 

@Admin Kan du slette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har legetime på mandag og vurderer å sende punktene med det jeg skal ta opp til fastlegen som e-konsultasjon i dag. Bør jeg gjøre det? Vil det være til hjelp? Eller er det lite vits? Noen med peiling?

Bedre å ta med listen til timen og gi legen den da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (2 minutter siden):

Bedre å ta med listen til timen og gi legen den da. 

Jeg sendte det bare for sist jeg kom med liste klagde han over at den var for lang. Nå kan han gi beskjed om det på forhånd så jeg kan få tenkt igjennom hvilket punkt som er viktigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sendte det bare for sist jeg kom med liste klagde han over at den var for lang. Nå kan han gi beskjed om det på forhånd så jeg kan få tenkt igjennom hvilket punkt som er viktigst?

Jeg mener at det hos min lege (i alle fall hos den forrige) sto oppslag om at dersom man ville ta opp mer enn 2 ting så måtte man bestille dobbeltime. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fastlege hadde blitt fornøyd hvis jeg hadde med liste til timen.  Men jeg tviler på at han hadde lest (eller husket) før timen.
Gi ham lista når du kommer inn så bestemmer han hva som er viktig og om du må ta resten på en annen time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det var lurt å sende den på forhånd! Da kan han prioritere punktene litt på timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg mener at det hos min lege (i alle fall hos den forrige) sto oppslag om at dersom man ville ta opp mer enn 2 ting så måtte man bestille dobbeltime.

Hvilken lovhjemmel har h*n for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvilken lovhjemmel har h*n for dette?

Aner ikke, men jeg tror det er ganske vanlig. Man har jo 15-20 min til rådighet i en vanlig legetime så det er jo logisk at dersom man har en lang smørbrødliste man vil ta opp med legen så må man bestille dobbeltime. Null problem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 timer siden):

Åja, det var jeg ikke klar over. Min forrige lege spurte alltid om det var noe mer ved slutten av timen uansett hvor lang tid vi hadde brukt. Nåværende sa ingenting om hvor mange ting man kunne ta opp på en time annet enn at listen jeg hadde på 4 punkter var for lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (3 timer siden):

Jeg synes det var lurt å sende den på forhånd! Da kan han prioritere punktene litt på timen.

Så bra du synes det. Ble litt bekymret for at jeg hadde gjort en feil. (Ja jeg bekymrer meg lett hehe). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 timer siden):

Aner ikke, men jeg tror det er ganske vanlig. Man har jo 15-20 min til rådighet i en vanlig legetime så det er jo logisk at dersom man har en lang smørbrødliste man vil ta opp med legen så må man bestille dobbeltime. Null problem det.

Nei, det logiske er at man betaler for en viss tid, og da skal det ikke ligge føringer på hvor mange ting man kan ta opp i den tiden man har betalt for. Å fornye en resept f.eks. tar noen få minutter, skal man liksom måtte bestille en egen time bare for det dersom man allerede har snakket med legen om 2 andre ting og det fortsatt er tid igjen? Og hva med sammensatte problemstillinger som består av flere ting? Må man da stykke det opp og bestille flere timer bare for å få lagt frem hva man trenger hjelp til? Jeg hadde ikke godtatt noe slikt, og det bør ingen andre gjøre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...