Gå til innhold

Vaksinering influensa og korona


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg hadde korona i forrige uke (testet positivt lørdag for halvannen uke siden, de første symptomene kom i uka før). Hadde jo opprinnelig tenkt å vaksinere meg i høst, men nå ble jeg jo syk først. Er det da noe vits i å vaksinere seg mot korona nå i vinter i det hele tatt, eller virker den sykdommen jeg nå har hatt som vaksinering for flere runder med korona de påfølgende månedene?

Jeg pleier å vaksinere meg mot influensa, men har ikke fått gjort det ennå. Er det til hinder for den vaksinen at jeg nylig har hatt korona?

Finner ikke svar på akkurat dette noe sted 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Har lest at har du hatt covid ett par måneder før du skulle ta vaksine, så trenger du ikke ta den. Influensavaksine kan du ta når du er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men lurer på om alle som ønsker kan ta fjerde dose covidvaksine nå? på FHI står det jo at det er for de over 65 år, om man ikke er i risikogruppe Koronavaksine - FHI

 

Tenkte kanskje det var lurt med en dose nå som det er så mye covid rundt omkring. Tok influensavaksine for en måned siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (10 minutter siden):

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men lurer på om alle som ønsker kan ta fjerde dose covidvaksine nå? på FHI står det jo at det er for de over 65 år, om man ikke er i risikogruppe Koronavaksine - FHI

 

Tenkte kanskje det var lurt med en dose nå som det er så mye covid rundt omkring. Tok influensavaksine for en måned siden.

Det er mange på jobben min (under 65) som har tatt den fjerde dosen. Så i alle fall her i kommunen er den tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (16 minutter siden):

Har lest at har du hatt covid ett par måneder før du skulle ta vaksine, så trenger du ikke ta den. Influensavaksine kan du ta når du er frisk.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men lurer på om alle som ønsker kan ta fjerde dose covidvaksine nå?

Ja, nå bør og kan du ta den fjerde dosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (30 minutter siden):

Ja, nå bør og kan du ta den fjerde dosen.

Fint det, pussig det ikke står i retningslinjene fra FHI, kfr. lenke over her.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg skulle ha dillet meg til å ta influensavaksinen. Har tenkt på det, men ilke gjort det enda. 

Når det gjelder Coronavaksinen, så har jeg allerede tatt 3 stk og fikk likevel Corona. @kupton kan du forklare hva som er poenget med den fjerde dosen, nå når det sies at Corona ikke er farlig lenger , men blitt som en vanlig forkjølelse ?  Man blir jo smittet uansett og smitter også andre. 

Jeg er ikke vaksinemotstander, men trenger en god forklaring på hvorfor det er fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke vaksinemotstander, men trenger en god forklaring på hvorfor det er fornuftig. 

Jeg også. Har tatt 3 stk og fikk Korona omsider et halvt år etter siste vaksine. Det er 1,5 år siden. Jeg er ikke vaksinemotstander, men har aldri tenkt tanken på å ta feks influensavaksine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (7 timer siden):

Ja, nå bør og kan du ta den fjerde dosen.

Korreksjon: Beklager jeg fikk ikke med meg sykdommen i forrige uke. 
Du bør vente noen uker med coronavaksine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal DU ta influensavaksinen? 

Fordi influensa har et relativt lavt R-tall. I en teoretisk situasjon der hele landet var vaksinert, og vaksinen er ca 60% effektiv, så ville R-tallet gått under 1, og sykdommen ville ikke spredd seg i befolkningen. Ref da vi hadde smittevernstiltak mot Covid, da hadde vi ikke influensa fordi R-tallet gikk under 1. 

Jo flere som er vaksinert, jo mindre sprer sykdommen seg. «Kostnaden» ved å ta en influensavaksine (200 kr + litt vondt i armen) oppveies av immuniteten i befolkningen som kan hindre fire mennesker på et sykehjem nær deg i å dø. 

Vaksinemotstand = egoisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
ISW skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal DU ta influensavaksinen? 

Fordi influensa har et relativt lavt R-tall. I en teoretisk situasjon der hele landet var vaksinert, og vaksinen er ca 60% effektiv, så ville R-tallet gått under 1, og sykdommen ville ikke spredd seg i befolkningen. Ref da vi hadde smittevernstiltak mot Covid, da hadde vi ikke influensa fordi R-tallet gikk under 1. 

Jo flere som er vaksinert, jo mindre sprer sykdommen seg. «Kostnaden» ved å ta en influensavaksine (200 kr + litt vondt i armen) oppveies av immuniteten i befolkningen som kan hindre fire mennesker på et sykehjem nær deg i å dø. 

Vaksinemotstand = egoisme.

Det ser ut til å gjelde influensavaksine, men når det gjelder Coronavaksine så virker det som det er like smittsomt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Hvorfor skal DU ta influensavaksinen? 

Fordi influensa har et relativt lavt R-tall. I en teoretisk situasjon der hele landet var vaksinert, og vaksinen er ca 60% effektiv, så ville R-tallet gått under 1, og sykdommen ville ikke spredd seg i befolkningen. Ref da vi hadde smittevernstiltak mot Covid, da hadde vi ikke influensa fordi R-tallet gikk under 1. 

Jo flere som er vaksinert, jo mindre sprer sykdommen seg. «Kostnaden» ved å ta en influensavaksine (200 kr + litt vondt i armen) oppveies av immuniteten i befolkningen som kan hindre fire mennesker på et sykehjem nær deg i å dø. 

Vaksinemotstand = egoisme.

Ja, skal få tatt den så fort som mulig. Jobben anbefaler det, og jobben betaler faktisk for influensa-vaksinen. En på jobb har hatt korona siste uke (frisk i dag) og han hadde tatt den vaksinen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
cilie skrev (2 timer siden):

Jeg også. Har tatt 3 stk og fikk Korona omsider et halvt år etter siste vaksine. Det er 1,5 år siden. Jeg er ikke vaksinemotstander, men har aldri tenkt tanken på å ta feks influensavaksine. 

Jeg tror det ikke det er så lett å komme med en god forklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Hvorfor skal DU ta influensavaksinen? 

Fordi influensa har et relativt lavt R-tall. I en teoretisk situasjon der hele landet var vaksinert, og vaksinen er ca 60% effektiv, så ville R-tallet gått under 1, og sykdommen ville ikke spredd seg i befolkningen. Ref da vi hadde smittevernstiltak mot Covid, da hadde vi ikke influensa fordi R-tallet gikk under 1. 

Jo flere som er vaksinert, jo mindre sprer sykdommen seg. «Kostnaden» ved å ta en influensavaksine (200 kr + litt vondt i armen) oppveies av immuniteten i befolkningen som kan hindre fire mennesker på et sykehjem nær deg i å dø. 

Vaksinemotstand = egoisme.

Men hvorfor anbefales vi da ikke å ta vaksinene? Influensavaksine er bare noe jeg har hørt besteforeldre ta. 

Og med fare for å høre grusom ut nå, så mener jeg at etter hva jeg har sett i eldreomsorgen, tror jeg en influensa er å foretrekke i så fall. Å være vitne til et fortærende, pinende siste sykeleie på et sykehjem, er intet annet enn rystende og en stor skam for hvordan vi behandler eldre. Selvsagt gjelder dette ikke overalt.

Og om jeg kan forhindre unødvendig død, tar jeg vaksinen, men dette har i så fall ikke nådd meg fra helsemyndighetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
cilie skrev (2 timer siden):

Jeg også. Har tatt 3 stk og fikk Korona omsider et halvt år etter siste vaksine. Det er 1,5 år siden. Jeg er ikke vaksinemotstander, men har aldri tenkt tanken på å ta feks influensavaksine. 

Koronavaksinen anbefales i 2023 kun til risikopasienter, står det her. Det står også at det bare er en vanlig forkjølelse for de fleste av oss. 

 

https://www.nrk.no/norge/nye-koronavaksiner-skal-tilbys-i-norge-1.16529948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
påskelilje skrev (2 timer siden):

Ja, skal få tatt den så fort som mulig. Jobben anbefaler det, og jobben betaler faktisk for influensa-vaksinen. En på jobb har hatt korona siste uke (frisk i dag) og han hadde tatt den vaksinen i dag.

Hvorfor skal du ta den egentlig? Og hvorfor er det så grusomt mange syke mennesker til tross for at de er vaksinerte? Jeg har 2 doser. Ikke vært syk i år, unntatt da jeg ikke sov på 4 dager (men da skyldtes det åpenbart lite søvn). Det er såååå mange som er syke, og dette er folk som har 3 og mer doser.  
Dessuten ble jo folk veldig syke da samfunnet åpnet igjen. En teori sa at det skyldtes at immunsystemet vårt hadde blitt svekket fordi vi hadde levd i isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok influensavaksine kort tid etter å ha hatt en liten runde covid tidligere i november. Tror det bare var en drøy uke i mellom.
 

Jeg hadde time hos fastlegen av andre årsaker og spurte om det var frarådet å ta influensavaksine, ettersom jeg hadde litt «rest-hoste», men ingen feber eller redusert allmenntilstand. Legen sa det var null problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...