Gå til innhold

Jeg er litt bekymret og redd for å bli offer for en narsissist.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt bekymret og redd for å bli offer for en narsissist. Jeg føler jeg er en sårbar person som lett kunne endt opp med å bli sammen med noen som ikke brydde seg om meg, ville mishandle meg osv. Hvordan oppdager man det før det er for sent?

Anonymkode: e7a1a...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er litt bekymret og redd for å bli offer for en narsissist. Jeg føler jeg er en sårbar person som lett kunne endt opp med å bli sammen med noen som ikke brydde seg om meg, ville mishandle meg osv. Hvordan oppdager man det før det er for sent?

Anonymkode: e7a1a...e62

Jeg las en plass at barn av narsissister ofte finner seg en partner som er narsissist. Jeg er ingen ekspert, men jeg har vert og er litt i samme situasjon. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på det du finner på nett om narsissister og grensesetting. Og manipulasjon. Og gasslighting. Så kan du bedre identifisere røde flagg. Da gikk det opp noen lys for meg. Nå føler jeg at jeg er blitt god til å identifisere og styre unna manipulative mennesker. Du er kanskje litt dårlig med grensesetting. Og det utnytter bl.a narsissister.

Anonymkode: 4e39d...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel å få hjelp til å styrke selvfølelsen og evnen til å sette grenser. Da vil du intuitivt reagere på dårlig behandling og komme deg vekk tidlig i relasjonen. Det er ikke så lett å gå inn i sunne relasjoner med en innstilling om at man skal bli utnyttet. 

Du må tro på at du fortjener å være med en person som behandler deg bra. Går du i terapi? Jeg tenker det er mer fornuftig tidsbruk enn å lese den enorme mengden mer eller mindre troverdig informasjon om narsissister på internett. 

Anonymkode: 5cb32...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er litt bekymret og redd for å bli offer for en narsissist. Jeg føler jeg er en sårbar person som lett kunne endt opp med å bli sammen med noen som ikke brydde seg om meg, ville mishandle meg osv. Hvordan oppdager man det før det er for sent?

Anonymkode: e7a1a...e62

Jeg tror det er litt vanskelig å oppdage før det er for sent dessverre. Det ligger jo i narsissters natur å manipulere, og de er eksperter på det. Du kan være obs på om de lyver om bakgrunn og prestasjoner og hvem de sier at de kjenner. Det starter de tidlig med for å imponere, så får du mistanke om løgn fordi du ikke får bevis og noe konkret å forholde deg til, så start research med en gang. Og ved første "nei, men det har jeg ikke sagt. Nå har du misforstått" så bør bjellene ringe 🙃

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (13 minutter siden):

Jeg tror det er litt vanskelig å oppdage før det er for sent dessverre. Det ligger jo i narsissters natur å manipulere, og de er eksperter på det. Du kan være obs på om de lyver om bakgrunn og prestasjoner og hvem de sier at de kjenner. Det starter de tidlig med for å imponere, så får du mistanke om løgn fordi du ikke får bevis og noe konkret å forholde deg til, så start research med en gang. Og ved første "nei, men det har jeg ikke sagt. Nå har du misforstått" så bør bjellene ringe 🙃

Ikke lett å oppdage de. De er gjerne veldig sjarmerene. Til å begynne med ihvertfall. Jeg las en plass at  et rødt flagg er hvordan de håndterer grener. Prøv å si nei til noe, og se om de respekterer det. Foten i dørsprekka et litt typisk. Du sier ja til en liten ting og ender opp med veldig mye mer.

Anonymkode: 4e39d...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke lett å oppdage de. De er gjerne veldig sjarmerene. Til å begynne med ihvertfall. Jeg las en plass at  et rødt flagg er hvordan de håndterer grener. Prøv å si nei til noe, og se om de respekterer det. Foten i dørsprekka et litt typisk. Du sier ja til en liten ting og ender opp med veldig mye mer.

Anonymkode: 4e39d...742

Hva er betydningen av foten i dørsorekken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (9 timer siden):

Hva er betydningen av foten i dørsorekken? 

Fra wikipedia:

Foot-in-the-door (FITD) technique is a compliance tactic that aims at getting a person to agree to a large request by having them agree to a modest request first.[1][2][3]

This technique works by creating a connection between the person asking for a request and the person that is being asked. If a smaller request is granted, then the person who is agreeing feels like they are obligated to keep agreeing to larger requests to stay consistent with the original decision of agreeing. This technique is used in many ways and is a well-researched tactic for getting people to comply with requests. The saying is a reference to a door to door salesman who keeps the door from shutting with his foot, giving the customer no choice but to listen to the sales pitch.[4]

Anonymkode: 4e39d...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra wikipedia:

Foot-in-the-door (FITD) technique is a compliance tactic that aims at getting a person to agree to a large request by having them agree to a modest request first.[1][2][3]

This technique works by creating a connection between the person asking for a request and the person that is being asked. If a smaller request is granted, then the person who is agreeing feels like they are obligated to keep agreeing to larger requests to stay consistent with the original decision of agreeing. This technique is used in many ways and is a well-researched tactic for getting people to comply with requests. The saying is a reference to a door to door salesman who keeps the door from shutting with his foot, giving the customer no choice but to listen to the sales pitch.[4]

Anonymkode: 4e39d...742

Takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...