Gå til innhold

Depresjon. Normal på kveld :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt depresjon noen måneder nå og vært sykemeldt i mange uker. Det er veldig tungt på dagen ennå. Men på ettermiddag og kveld føler jeg meg så normal nå de siste dagene. Får også apetitt som er helt fraværende på dagtid. Det blir med ett måltid i døgnet, men alt er så deilig normalt om kvelden. Vil fortsatt være alene og ikke gå ut, men allikevel. Har lyst til å tro på at det er Lamictal som begynner å virke, for da ser jeg for meg videre bedring. AD begynte jeg på for en uke og noen dager siden, så kan ikke være det allerede. Eller?? 

Anonymkode: 85893...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hatt depresjon noen måneder nå og vært sykemeldt i mange uker. Det er veldig tungt på dagen ennå. Men på ettermiddag og kveld føler jeg meg så normal nå de siste dagene. Får også apetitt som er helt fraværende på dagtid. Det blir med ett måltid i døgnet, men alt er så deilig normalt om kvelden. Vil fortsatt være alene og ikke gå ut, men allikevel. Har lyst til å tro på at det er Lamictal som begynner å virke, for da ser jeg for meg videre bedring. AD begynte jeg på for en uke og noen dager siden, så kan ikke være det allerede. Eller?? 

Anonymkode: 85893...b93

Når begynte du med Lamictalen da?

Anonymkode: 1751b...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har hatt depresjon noen måneder nå og vært sykemeldt i mange uker. Det er veldig tungt på dagen ennå. Men på ettermiddag og kveld føler jeg meg så normal nå de siste dagene. Får også apetitt som er helt fraværende på dagtid. Det blir med ett måltid i døgnet, men alt er så deilig normalt om kvelden. Vil fortsatt være alene og ikke gå ut, men allikevel. Har lyst til å tro på at det er Lamictal som begynner å virke, for da ser jeg for meg videre bedring. AD begynte jeg på for en uke og noen dager siden, så kan ikke være det allerede. Eller?? 

Anonymkode: 85893...b93

Virkningen av AD kommer ofte såpass fort. Fortsatt god bedring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har hatt depresjon noen måneder nå og vært sykemeldt i mange uker. Det er veldig tungt på dagen ennå. Men på ettermiddag og kveld føler jeg meg så normal nå de siste dagene. Får også apetitt som er helt fraværende på dagtid. Det blir med ett måltid i døgnet, men alt er så deilig normalt om kvelden. Vil fortsatt være alene og ikke gå ut, men allikevel. Har lyst til å tro på at det er Lamictal som begynner å virke, for da ser jeg for meg videre bedring. AD begynte jeg på for en uke og noen dager siden, så kan ikke være det allerede. Eller?? 

Anonymkode: 85893...b93

Jeg hadde samme opplegg som deg. Bare at jeg hadde angst på morgenen og så fikk jeg servert depresjon utover dagen - så ganske ok på kvelden. Da var jeg helt utslitt, men fikk samtidig ikke sove✌️

Etter riktig AD så kom virkningen smått etter 2-3 uker, jeg fikk timer med pause. Så ble timene til dager og nå er jeg veldig fornøyd. 

Man må ha hodet på rett plass når man er som sykest, for å få hjelp og å hjelpe seg selv. Å finne riktig medikament, og dose er en prosess. Noen virker det for ganske raskt, noen må vente lenger på virkning. Nå tipper jeg du tar Lamictal for bipolar? Det har jeg ikke så mye erfaring med, men håper formen bedrer seg hos deg også. Nyt de gode timene på kvelden, ha næringsrik mat som du liker å spise.

På dagen hvor du ikke har matlyst så anbefaler jeg næringsdrikke fra apoteket. De er små, kompakte med tanke på næring og man får det ned på noen få slurker. 

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (4 timer siden):

Jeg hadde samme opplegg som deg. Bare at jeg hadde angst på morgenen og så fikk jeg servert depresjon utover dagen - så ganske ok på kvelden. Da var jeg helt utslitt, men fikk samtidig ikke sove✌️

Etter riktig AD så kom virkningen smått etter 2-3 uker, jeg fikk timer med pause. Så ble timene til dager og nå er jeg veldig fornøyd. 

Man må ha hodet på rett plass når man er som sykest, for å få hjelp og å hjelpe seg selv. Å finne riktig medikament, og dose er en prosess. Noen virker det for ganske raskt, noen må vente lenger på virkning. Nå tipper jeg du tar Lamictal for bipolar? Det har jeg ikke så mye erfaring med, men håper formen bedrer seg hos deg også. Nyt de gode timene på kvelden, ha næringsrik mat som du liker å spise.

På dagen hvor du ikke har matlyst så anbefaler jeg næringsdrikke fra apoteket. De er små, kompakte med tanke på næring og man får det ned på noen få slurker. 

God bedring!

Måtte du forsøke mange AD? Hvordan var utprøvingsprosessen? Jeg er i gang med utprøving, og hadde håpa å måtte prøve mange før blink! Blir jo dårligere og utslitt underveis.

Anonymkode: bf27b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Måtte du forsøke mange AD? Hvordan var utprøvingsprosessen? Jeg er i gang med utprøving, og hadde håpa å måtte prøve mange før blink! Blir jo dårligere og utslitt underveis.

Anonymkode: bf27b...6d1

Ja jeg måtte forsøke mange. Men om jeg visste at det blir litt verre før det blir mye bedre, så hadde jeg holdt ut og antakelig sluppet å prøve så mange. De aler fleste hadde samme bivirkningsprofil. Jeg ble også verre i perioden jeg gikk ubehandlet.

Ja dette er en god prøvelse, men det å ikke gi opp seg selv er veldig viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (20 minutter siden):

Ja jeg måtte forsøke mange. Men om jeg visste at det blir litt verre før det blir mye bedre, så hadde jeg holdt ut og antakelig sluppet å prøve så mange. De aler fleste hadde samme bivirkningsprofil. Jeg ble også verre i perioden jeg gikk ubehandlet.

Ja dette er en god prøvelse, men det å ikke gi opp seg selv er veldig viktig. 

Ja du prøvde ikke lenge nok for å vite om det hadde effekt, mener du?  Kjenner jeg ikke orker tanken på å starte, slutte, starte, slutte… det blir vel til slutt umulig å vite om det man merker er bivirkninger, virkninger eller sykdommen som gir plager..🫣

Hvordan fant du til slutt ut hvilken som var rett? 

Anonymkode: bf27b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja du prøvde ikke lenge nok for å vite om det hadde effekt, mener du?  Kjenner jeg ikke orker tanken på å starte, slutte, starte, slutte… det blir vel til slutt umulig å vite om det man merker er bivirkninger, virkninger eller sykdommen som gir plager..🫣

Hvordan fant du til slutt ut hvilken som var rett? 

Anonymkode: bf27b...6d1

Ja, det var så mye bivirkninger i starten at jeg ikke orket fortsette. Men den siste var jeg fast bestemt på å bruke i 6 uker før jeg avfeide. De andre var etter 2-3 uker, før jeg ikke klarte mer. Noen etter få dager. 

Nå skal det være sagt at jeg fikk tilleggsmedikamenter av fastlegen som jeg kunne ha ved behov. Bare det hjalp meg å holde ut - angsten skøyt jo gjennom taket. Slapp å ta de heldigvis. Merket litt og litt forbedring etter 3 uker ca. Kom sakte med sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Går du ut selv om du ikke vil? Aktivitet er første steg mot tilfriskning.

Anonymkode: 6fda4...67e

Ja. Måtte det pga barn. Men kun nødvendige ærend. Ellers ikke. 

 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når begynte du med Lamictalen da?

Anonymkode: 1751b...f52

Begynte i desember. Har nok ikke den endelige dosen ennå, men er forbi de første "standardetappene." Har litt troa jeg altså. 

Trinity80 skrev (13 timer siden):

Jeg hadde samme opplegg som deg. Bare at jeg hadde angst på morgenen og så fikk jeg servert depresjon utover dagen - så ganske ok på kvelden. Da var jeg helt utslitt, men fikk samtidig ikke sove✌️

Etter riktig AD så kom virkningen smått etter 2-3 uker, jeg fikk timer med pause. Så ble timene til dager og nå er jeg veldig fornøyd. 

Man må ha hodet på rett plass når man er som sykest, for å få hjelp og å hjelpe seg selv. Å finne riktig medikament, og dose er en prosess. Noen virker det for ganske raskt, noen må vente lenger på virkning. Nå tipper jeg du tar Lamictal for bipolar? Det har jeg ikke så mye erfaring med, men håper formen bedrer seg hos deg også. Nyt de gode timene på kvelden, ha næringsrik mat som du liker å spise.

På dagen hvor du ikke har matlyst så anbefaler jeg næringsdrikke fra apoteket. De er små, kompakte med tanke på næring og man får det ned på noen få slurker. 

God bedring!

Interessant å lese. I starten hadde jeg også angst, om morgenen. Men ikke bra på kveld heller. Fikk også en del sinnesutrbrudd og var mye irritert og engstelig på en gang. Så ble det etter en stund mer sånn passivt, likegyldig, følelsesløs - med noen får dager på et eller annet tidspunkt hvor jeg bare drev og gråt. Vært helt sånn flat og passiv frem til nå... I dag har jeg endelig tatt ut søppel, vaska bilen, vært på trening to ganger - første gang på tre måneder, rydda boden og funnet frem juleting. Tror jeg har vært mer effektiv i dag enn på de siste to måneder tilsammen. Og dette på dagtid :)

Synes det er bra å ikke ha matlyst jeg siden jeg har behøvd å gå ned i vekt uansett. Nå som apetitten fortsatt er borte men humøret mer oppe vil jeg utnytte at jeg ikke har styr på sultfølelse og metthet en liten stund til. 

2-3 uker er vel også ganske kort tid å merke noe på AD eller? 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Måtte du forsøke mange AD? Hvordan var utprøvingsprosessen? Jeg er i gang med utprøving, og hadde håpa å måtte prøve mange før blink! Blir jo dårligere og utslitt underveis.

Anonymkode: bf27b...6d1

Hva prøver du ut da? Jeg tror jeg traff bullseye med en gang siden jeg har merket denne her før også. 

Anonymkode: 85893...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Måtte det pga barn. Men kun nødvendige ærend. Ellers ikke. 

 

Begynte i desember. Har nok ikke den endelige dosen ennå, men er forbi de første "standardetappene." Har litt troa jeg altså. 

Interessant å lese. I starten hadde jeg også angst, om morgenen. Men ikke bra på kveld heller. Fikk også en del sinnesutrbrudd og var mye irritert og engstelig på en gang. Så ble det etter en stund mer sånn passivt, likegyldig, følelsesløs - med noen får dager på et eller annet tidspunkt hvor jeg bare drev og gråt. Vært helt sånn flat og passiv frem til nå... I dag har jeg endelig tatt ut søppel, vaska bilen, vært på trening to ganger - første gang på tre måneder, rydda boden og funnet frem juleting. Tror jeg har vært mer effektiv i dag enn på de siste to måneder tilsammen. Og dette på dagtid :)

Synes det er bra å ikke ha matlyst jeg siden jeg har behøvd å gå ned i vekt uansett. Nå som apetitten fortsatt er borte men humøret mer oppe vil jeg utnytte at jeg ikke har styr på sultfølelse og metthet en liten stund til. 

2-3 uker er vel også ganske kort tid å merke noe på AD eller? 

Hva prøver du ut da? Jeg tror jeg traff bullseye med en gang siden jeg har merket denne her før også. 

Anonymkode: 85893...b93

Rettelse: begynte på Lamictal I september. Ikke i dag liksom 😜

Anonymkode: 85893...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rettelse: begynte på Lamictal I september. Ikke i dag liksom 😜

Anonymkode: 85893...b93

Ja, 2-3 uker er veldig kort for virkelig å se effekt vs. bivirkninger på AD. Men jeg visste ikke det den gangen, da hadde jeg ikke satt meg så nøye inn i det. Trodde da at fastlegen og psykologen kunne dette. Løste seg fort da jeg kom til en psykiater.

Glad for å høre at du har følt deg bedre, håper denne virkningen er vedvarende👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (16 minutter siden):

Ja, 2-3 uker er veldig kort for virkelig å se effekt vs. bivirkninger på AD. Men jeg visste ikke det den gangen, da hadde jeg ikke satt meg så nøye inn i det. Trodde da at fastlegen og psykologen kunne dette. Løste seg fort da jeg kom til en psykiater.

Glad for å høre at du har følt deg bedre, håper denne virkningen er vedvarende👏👏

Hvor lang tid tok det denne gangen? Kan jeg spørre hvilket preparat eller er det ulovlig? Er bare så overbevist om at nettopp den jeg tar er best 😁 Cipralex. 

Ja, takk du. Og i like måte. 

Anonymkode: 85893...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor lang tid tok det denne gangen? Kan jeg spørre hvilket preparat eller er det ulovlig? Er bare så overbevist om at nettopp den jeg tar er best 😁 Cipralex. 

Ja, takk du. Og i like måte. 

Anonymkode: 85893...b93

Det tok fra 3. uke - med sakte virkning. Vil si at etter 6-7 uker så hadde jeg veldig god effekt.

Interessant, jeg går også på Cipralex på laveste dose. Så der kan jeg ikke diskutere med deg😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Det tok fra 3. uke - med sakte virkning. Vil si at etter 6-7 uker så hadde jeg veldig god effekt.

Interessant, jeg går også på Cipralex på laveste dose. Så der kan jeg ikke diskutere med deg😆

Der ser vi 😉

Anonymkode: 85893...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Rettelse: begynte på Lamictal I september. Ikke i dag liksom 😜

Anonymkode: 85893...b93

Kan lamictal hjelpe selv om man ikke er bipolar, men AD ikke funker så bra?

Er det mye bivirkning på den? Funker det for angst også?

Anonymkode: bf27b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan lamictal hjelpe selv om man ikke er bipolar, men AD ikke funker så bra?

Er det mye bivirkning på den? Funker det for angst også?

Anonymkode: bf27b...6d1

Ja det kan den, er en stemningsstabliserende medisin. Og er jo akkurat det man vil ha som deprimert.

Men er nok siste valg virker det som. 

Vet ikke om den virker på angst. Men bedring av depresjon i seg selv bedrer vel angst?

Les på felleskatalogen ang bivirkninger. Fikk alopsi selv, men var forbigående.

Anonymkode: 9a1c6...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det kan den, er en stemningsstabliserende medisin. Og er jo akkurat det man vil ha som deprimert.

Men er nok siste valg virker det som. 

Vet ikke om den virker på angst. Men bedring av depresjon i seg selv bedrer vel angst?

Les på felleskatalogen ang bivirkninger. Fikk alopsi selv, men var forbigående.

Anonymkode: 9a1c6...b36

Tror muligens min depresjon er sekundær til angst. Men det er ikke helt fastslått. 

 

Tenker på psykiske bivirkninger. 

Anonymkode: bf27b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bivirkninger

Bivirkningsoppslag
Svært vanlige
Hud Hudutslett5,6,7
Nevrologiske Hodepine6,7
Vanlige
Gastrointestinale Diaré6, kvalme6, munntørrhet7, oppkast6
Generelle Ryggsmerter7, smerter7, tretthet6
Muskel-skjelettsystemet Artralgi7
Nevrologiske Agitasjon7, insomni6, somnolens6,7, svimmelhet6,7, tremor6
Psykiske Aggresjon, irritabilitet
Mindre vanlige
Hud Alopesi, fotosensitivitetsreaksjon
Nevrologiske Ataksi6
Øye Diplopi6, tåkesyn6
Sjeldne
Hud Stevens-Johnsons syndrom7
Nevrologiske Aseptisk meningitt, nystagmus6
Øye Konjunktivitt
Svært sjeldne
Blod/lymfe Hematologiske abnormaliteter (inkl. nøytropeni, leukocytopenianemitrombocytopeni, pancytopeni, aplastisk anemiagranulocytose)1, hemofagocytisk lymfohistiocytose
Hud DRESS2, toksisk epidermal nekrolyse
Immunsystemet DRESS2
Lever/galle Leversvikt, unormal leverfunksjon4, økt leverfunksjonstest
Muskel-skjelettsystemet Lupuslignende reaksjoner
Nevrologiske Bevegelsesforstyrrelse, choreoatetose6, ekstrapyramidal forstyrrelse, forverring av Parkinsons sykdom3, ustøhet, økt hyppighet av epilepsianfall
Psykiske Forvirring, hallusinasjon, tics
Ukjent frekvens
Blod/lymfe Lymfadenopati1
Immunsystemet Hypogammaglobulinemi
Nyre/urinveier Tubulointerstitiell nefritt, tubulointerstitiell nefritt- og uveittsyndrom
Psykiske Mareritt

1Hematologiske abnormaliteter og lymfadenopati kan være knyttet til DRESS (se Forsiktighetsregler).

2Hudutslett er rapportert som en del av DRESS. Denne tilstanden er assosiert med et variabelt mønster av systemiske symptomer som inkluderer feber, lymfadenopati, ansiktsødem og abnormaliteter i blod, lever og nyre. Dette syndromet utviser et vidt spekter av klinisk alvorlighet og kan i sjeldne tilfeller føre til disseminert intravaskulær koagulering og multiorgansvikt. Det er viktig å merke at tidlige tegn på overfølsomhet (f.eks. feber, lymfadenopati) kan være tilstede selv om hudutslettet ikke er tydelig. Dersom slike tegn og symptomer er tilstede bør pasienten utredes omgående og lamotrigin seponeres dersom annen etiologi ikke kan etableres (se Forsiktighetsregler).

3Det er rapportert forverring av parkinsonsymptomer hos pasienter med Parkinsons sykdom, samt isolerte tilfeller av ekstrapyramidale effekter og choreoathetose hos pasienter uten Parkinsons sykdom.

4Leverdysfunksjon forekommer vanligvis ved overfølsomhetsreaksjoner, men isolerte tilfeller er rapportert uten klare tegn på overfølsomhet.

5Hudutslett forekom hos opptil 8-12% av pasientene som brukte lamotrigin i kliniske studier på voksne. Utslettet, vanligvis makulopapuløst av utseende, oppstår generelt innen 8 uker etter behandlingsstart, og forsvinner ved seponering (se Forsiktighetsregler).

6Gjelder kun epilepsi.

7Gjelder kun bipolar lidelse.

Redusert bentetthet, osteopeniosteoporose og benbrudd er rapportert ved langtidsbehandling.
 

Rapportering av bivirkninger

Anonymkode: 9a1c6...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...