Gå til innhold

Fuglekvitter nå sent på kvelden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det jeg som begynner å bli litt ko-ko eller er det faktisk fugler som driver og synger ute midt i mørkten i 14 minusgrader? Er ikke voldsomt fugleinteressert men må si jeg undres. 

Anonymkode: 9367f...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet jo ikke akkurat hvilken fugl det er som synger hos deg, men jeg kom på nå at for nøyaktig ett år siden (altså begynnelsen av desember), så var det en fugl som sang av hjertets lyst midt på natta. Jeg tok opp lyden og sendte den til en fugleekspert som jeg kjenner. Og han sa at det var en gjerdesmett!!! 

Vi har gjerdesmett her i år også, men jeg har ikke hørt den synge ennå.

Aner ikke hvorfor noen fugler synger midt på natta 😳😅😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noe de reagerer på. Andre fugler som blir angrepet eller om de er i fare selv. De reagerer også på naturfenomener av ulike slag.

Jeg vet ikke om de naturlig er våkne om vinternettene ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det jeg som begynner å bli litt ko-ko eller er det faktisk fugler som driver og synger ute midt i mørkten i 14 minusgrader? Er ikke voldsomt fugleinteressert men må si jeg undres. 

Anonymkode: 9367f...ebb

Gjerdesmett og rødstrupe kan synge i mørket på denne tiden av året. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Gjerdesmett og rødstrupe kan synge i mørket på denne tiden av året. :) 

Vi har både rødstrupe og gjerdesmett under fuglematstasjonen vår, så da blir det nok snart nattlig musikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har iallfall lagt merke til veldig mye fuglekvitter (eller tjatring) i buskene i Studenterlunden etter mørkets frembrudd. Jeg har tenkt at de blir påvirket av alle lysene på julemarkedet og på bygningene langs Karl Johan og Stortingsgata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 timer siden):

Gjerdesmett og rødstrupe kan synge i mørket på denne tiden av året. :) 

Du mater fugler,  ikke sant? Vi begynte i fjor, og det er jo sååå koselig! Hvilke fugler kommer hos dere? Vi har disse i år:

Kjøttmeis,  blåmeis, svartmeis, spettmeis, gråspurv, rødstrupe, gjerdesmett, svarttrost, rødstrupe,  dompap (de kom for første gang i dag - 2 hunner og 1 hann), grønnsisik, skjære, kråke. I fjor kom et stilits også, men de har jeg ikke sett i år. Mannen så en ny halvstor en i dag, men jeg skjønner ikke helt hva det kan være for noe 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Du mater fugler,  ikke sant? Vi begynte i fjor, og det er jo sååå koselig! Hvilke fugler kommer hos dere? Vi har disse i år:

Kjøttmeis,  blåmeis, svartmeis, spettmeis, gråspurv, rødstrupe, gjerdesmett, svarttrost, rødstrupe,  dompap (de kom for første gang i dag - 2 hunner og 1 hann), grønnsisik, skjære, kråke. I fjor kom et stilits også, men de har jeg ikke sett i år. Mannen så en ny halvstor en i dag, men jeg skjønner ikke helt hva det kan være for noe 😁

Så koseligl! Vi har matet fugler ja, men hos oss førte det til rene museinvasjonen i huset i fjor og det orker vi ikke, så vi har ikke matet siden i juli-august nå. Og ingen mus i huset. I fjor var det haugevis, det hørtes ut som det var slektsstevne med innlagte slosskamper (typiske trønder-mus kanskje?) i stuetaket og et par av dem våget seg for aller første gang også inn i stua! Da var det nok! Trist ikke å mate fuglene, men sånn ble det. Mulig jeg henger ut litt nå som det er så kaldt kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...