Gå til innhold

Hvem får egentlig innleggelse i psykiatrien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det her inne og i media må man være veldig dårlig for å bli innlagt....også blir man skrevet ut lenge før man er frisk...ergo svingdørpasienter...

Anonymkode: aec7e...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er de som kan snakke for seg og utagerer som får innleggelser. Hvordan kan de egentlig vite hvem som er sykest når alt er basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg? Noen kan man ikke se det på at har det jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Everybody skrev (7 timer siden):

Det er de som kan snakke for seg og utagerer som får innleggelser. Hvordan kan de egentlig vite hvem som er sykest når alt er basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg? Noen kan man ikke se det på at har det jævlig.

Har en venninne jeg, hun er innlagt hele tiden liksom. HiN mener hun har mye større problemer enn meg siden hun alltid er innlagt. Men hin roper og skriker og krever på legevakta, og blir derfor lagt inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble innlagt på dagen pga blandede episoder 

Den hadde var så lenge at det skulle vurderes ect.

Var kun moderat deprimert da. Og langt i fra mani, bare litt lysere innimellom.

Anonymkode: 0f7ac...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (7 timer siden):

Det er de som kan snakke for seg og utagerer som får innleggelser. Hvordan kan de egentlig vite hvem som er sykest når alt er basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg? Noen kan man ikke se det på at har det jævlig.

Er en godt voksen dame som aldri har utagert en dag i mitt liv så fremst jeg ikke har mani/hypomani.

Var akkutteamet i som la meg inn da depresjon hadde vart for lenge og medisinøkninger ikke hjalp.

Kan det hende at vi "normale" ikke skriker så høy om våre innleggelser?

Anonymkode: 0f7ac...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Slik jeg har forstått det her inne og i media må man være veldig dårlig for å bli innlagt....også blir man skrevet ut lenge før man er frisk...ergo svingdørpasienter...

Anonymkode: aec7e...3d1

Ikke min erfaring.

Anonymkode: 0f7ac...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusmisbrukere opptar mange plasser. Schizofrenier opptar mange liggedøgn fordi de ofte ligger lenge. Akutte psykoser innlegges. Manier innlegges sgs alltid. Det samme med de alvorligste depresjoner. Alvorlige spiseforstyrrelser innlegges, PF og PTSD innlegges ofte, men ligger samtidig ganske få døgn. PU innlegges ved utagering - det samme med autister. Demente med store adferdsproblemer innlegges. Så i alt er det ganske mange - og de trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (10 minutter siden):

Rusmisbrukere opptar mange plasser. Schizofrenier opptar mange liggedøgn fordi de ofte ligger lenge. Akutte psykoser innlegges. Manier innlegges sgs alltid. Det samme med de alvorligste depresjoner. Alvorlige spiseforstyrrelser innlegges, PF og PTSD innlegges ofte, men ligger samtidig ganske få døgn. PU innlegges ved utagering - det samme med autister. Demente med store adferdsproblemer innlegges. Så i alt er det ganske mange - og de trenger det.

Hjelper det da?

Jeg var innlagt en drøy uke pga depresjon/angst. Ble litt bedre etter oppholdet men så ble det verre igjen. Hva gjør man da? Er man dømt til svingdør?

Anonymkode: 8b921...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Har vært innlagt på tvang for noe jeg fortsatt ikke vet hva ble definert som. Men hadde en slags blandet episode med selvmordsfare. Gikk rundt og smilte hele dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96 skrev (På 2.12.2023 den 7.58):

Har en venninne jeg, hun er innlagt hele tiden liksom. HiN mener hun har mye større problemer enn meg siden hun alltid er innlagt. Men hin roper og skriker og krever på legevakta, og blir derfor lagt inn. 

Hvordan vet du hun roper og skriker på legevakta? Men ja det virker som at noen personer bare helt uten noen tilsynelatende grunn er blitt favorisert i psykiatrien. 

Anonymkode: 62fd1...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men ja det virker som at noen personer bare helt uten noen tilsynelatende grunn er blitt favorisert i psykiatrien. 

Anonymkode: 62fd1...c5b

Heldigvis, får jeg si, er helse en sak mellom pasient og helsevesenet. Det andre observerer, er i så fall symptomer på sykdom, funksjonsnivå m.m.

 

Jeg tror nokså mange som ifølge deg "favoriseres" av helsevesenet, så absolutt har sine gode grunner til å få hjelp. Jeg er overbevist om at mange med psykiske lidelser i dag gjerne skulle gjort mye for å fungere bedre fremfor å bli heldige utvalgte i det psykiatriske hjelpeapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan vet du hun roper og skriker på legevakta? Men ja det virker som at noen personer bare helt uten noen tilsynelatende grunn er blitt favorisert i psykiatrien. 

Anonymkode: 62fd1...c5b

Har sett det. HiN er sånn hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal legges inn på dps i morgen. For stabilisering + jobbe intensivt med traumereaksjoner. 
Håpet og målet er at jeg skal komme meg litt både fysisk og psykisk. At flashbacks, angst og mareritt skal roe seg, at jeg skal få tilbake mer håp om et friskere og mer stabilt liv + håper jeg skal klare å lese til og bestå eksamen som er om 2 uker. Veldig glad for og takknemlig for hjelpen jeg får, vet mange ikke er så heldige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 2.12.2023 den 0.40):

Det er de som kan snakke for seg og utagerer som får innleggelser. Hvordan kan de egentlig vite hvem som er sykest når alt er basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg?

Dette har vært kjent lenge. Se f.eks. denne artikkelen: https://tidsskriftet.no/2011/10/kronikk/et-sosiologisk-perspektiv-pa-legekonsultasjonen#reference-14

Selvfølgelig vil f.eks. de som har gjennomskuet samfunnløgnen allerede som barn og vet hvilke strenger de skal spille på hos helsepersonell lettere kunne snakke seg til diagnoser og behandling. Jeg tviler på at dette vil endre seg så lenge behandlere aksepterer at kulturelt tillærte "sosiale avvik" skal kunne defineres som sykdom, istedenfor å legge objektive kriterier til grunn. Se f.eks. denne artikkelen: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/gE2M4B/holder-vi-paa-aa-glemme-hva-et-raatt-og-ekte-liv-er

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut_på_tur skrev (5 minutter siden):

Jeg skal legges inn på dps i morgen. For stabilisering + jobbe intensivt med traumereaksjoner. 
Håpet og målet er at jeg skal komme meg litt både fysisk og psykisk. At flashbacks, angst og mareritt skal roe seg, at jeg skal få tilbake mer håp om et friskere og mer stabilt liv + håper jeg skal klare å lese til og bestå eksamen som er om 2 uker. Veldig glad for og takknemlig for hjelpen jeg får, vet mange ikke er så heldige. 

Er slikt planlagt innleggelse som søkes om?

Anonymkode: 8b921...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er slikt planlagt innleggelse som søkes om?

Anonymkode: 8b921...aef

Ble søkt om for et par uker siden. Spurte om å få komme i morgen siden det passet med skolen. Har vært innlagt der en del ganger før, så de kjenner meg og situasjonen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...