Trine Skrevet 6. desember 2023 Skrevet 6. desember 2023 Lillemus skrev (På 6.12.2023 den 10.56): Det er to helt forskjellige ting da. Ørevarmere: Pannebånd: Ekspander Lærte du ingenting av mandlene i riskremen? Som alle andre her påpeker (alle tre, som tross alt er ganske mange 😂), begge deler heter ørevarmere. Jeg googlet til og med før jeg skrev det, for å være sikker på at det ikke bare var snakk om vranglære i barndommen 😂 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. desember 2023 Skrevet 6. desember 2023 Trine skrev (På 6.12.2023 den 18.13): Lærte du ingenting av mandlene i riskremen? Som alle andre her påpeker (alle tre, som tross alt er ganske mange 😂), begge deler heter ørevarmere. Jeg googlet til og med før jeg skrev det, for å være sikker på at det ikke bare var snakk om vranglære i barndommen 😂 Ekspander Pøh. 😂 1 Siter
emilie321 Skrevet 6. desember 2023 Skrevet 6. desember 2023 Lillemus skrev (På 6.12.2023 den 12.18): Men det er jo to forskjellige ting! Basta. Ekspander Støtter deg der. Det ene er jeg vant med å kalle pannebånd og den andre kalles ørevarmere. 4 Siter
påskelilje Skrevet 6. desember 2023 Skrevet 6. desember 2023 Trine skrev (På 6.12.2023 den 18.13): Lærte du ingenting av mandlene i riskremen? Som alle andre her påpeker (alle tre, som tross alt er ganske mange 😂), begge deler heter ørevarmere. Jeg googlet til og med før jeg skrev det, for å være sikker på at det ikke bare var snakk om vranglære i barndommen 😂 Ekspander Jeg holder med @Lillemus 😁 2 Siter
Lillemus Skrevet 6. desember 2023 Skrevet 6. desember 2023 emilie321 skrev (På 6.12.2023 den 19.57): Støtter deg der. Det ene er jeg vant med å kalle pannebånd og den andre kalles ørevarmere. Ekspander påskelilje skrev (På 6.12.2023 den 21.14): Jeg holder med @Lillemus 😁 Ekspander Hah! Jentungen min sier det samme faktisk! 😁 2 Siter
Ekstra Skrevet 6. desember 2023 Skrevet 6. desember 2023 Lillemus skrev (På 6.12.2023 den 21.37): Hah! Jentungen min sier det samme faktisk! 😁 Ekspander Du overraskes stadig av regionale forskjeller 😅 2 Siter
Lillemus Skrevet 7. desember 2023 Skrevet 7. desember 2023 Ekstra skrev (På 6.12.2023 den 21.46): Du overraskes stadig av regionale forskjeller 😅 Ekspander Denne gangen er det ikke typisk trøndersk - @påskelilje er i alle fall ikke trønder, hun bor jo på det blide Sørlandet, og det tror jeg ikke @emilie321 er heller. 😁 1 Siter
emilie321 Skrevet 7. desember 2023 Skrevet 7. desember 2023 Lillemus skrev (På 7.12.2023 den 7.27): Denne gangen er det ikke typisk trøndersk - @påskelilje er i alle fall ikke trønder, hun bor jo på det blide Sørlandet, og det tror jeg ikke @emilie321 er heller. 😁 Ekspander Helt rett, bor på østlandet 😊 1 Siter
Glitter Skrevet 7. desember 2023 Skrevet 7. desember 2023 Lillemus skrev (På 7.12.2023 den 7.27): Denne gangen er det ikke typisk trøndersk - @påskelilje er i alle fall ikke trønder, hun bor jo på det blide Sørlandet, og det tror jeg ikke @emilie321 er heller. 😁 Ekspander Jeg sier også pannebånd og ørevarmere. 😊 1 Siter
Trine Skrevet 7. desember 2023 Skrevet 7. desember 2023 påskelilje skrev (På 6.12.2023 den 21.14): Jeg holder med @Lillemus 😁 Ekspander Du har ikke stemmerett 🤣 Ekstra skrev (På 6.12.2023 den 21.46): Du overraskes stadig av regionale forskjeller 😅 Ekspander Tror det kan kalles lokale forskjeller siden både Emilie og jeg er fra Østlandet 🤔 0 Siter
Shira! Skrevet 7. desember 2023 Skrevet 7. desember 2023 Lillemus skrev (På 7.12.2023 den 7.27): Denne gangen er det ikke typisk trøndersk - @påskelilje er i alle fall ikke trønder, hun bor jo på det blide Sørlandet, og det tror jeg ikke @emilie321 er heller. 😁 Ekspander Jeg er enig med deg, jeg kommer verken fra der du bor eller der @påskelilje bor. 😄 2 Siter
påskelilje Skrevet 7. desember 2023 Skrevet 7. desember 2023 Shira! skrev (På 7.12.2023 den 20.54): Jeg er enig med deg, jeg kommer verken fra der du bor eller der @påskelilje bor. 😄 Ekspander Koselig å se deg her 😍 1 Siter
morsan Skrevet 8. desember 2023 Skrevet 8. desember 2023 Lillemus skrev (På 6.12.2023 den 12.18): Men det er jo to forskjellige ting! Basta. Ekspander Norsk akademisk ordbok er ikke enig https://naob.no/ordbok/ørevarmer 1 Siter
laban Skrevet 8. desember 2023 Skrevet 8. desember 2023 Da jeg var liten, ble pannebånd i ull (som de stort sett var hjemmestrikket av) kalt en ørevarmer. Det var noe man kunne bruke før mor tvang en til å ta på lue i stedet, og det ble regnet som ørlite mindre dustete i "overgangsperiodene" høst og vår. Det fantes ikke kule luer den gangen, heller ikke tynne, brede ørevarmere av noe annet enn kløende ull. Hadde noen sagt at det en gang skulle bli så "in" med lue at barn og unge ville bruke det innendørs / i klasserommet, ville det virket like usannsynlig som en telefon man kunne putte i lomma. Smalt pannebånd ble kalt hårbånd og ble brukt av mange jenter som hadde langt hår (dvs. omtrent alle jenter i min verden, unntatt jeg som hadde så dårlig hårvekst at det måtte holdes kort.) De var helårs, trengte ikke dekke ørene og hadde ingenting med varme å gjøre. Nå virker det vel som om jeg ble født på 20-tallet, men jeg tror ikke jeg så noe slikt pannebånd som ikke var hjemmestrikket, før jeg var voksen. Den bøylevarianten fantes bare i tegneserier (som jo stort sett var amerikanske) og muligens i en utgave for de som jobbet ute. Så gikk verden framover og alle produkter begynte å eksistere i mange varianter og kunne kjøpes i butikk. Disse erfaringene er fra Oslo på 60-tallet, det kan tenkes at ting var annerledes i andre landsdeler. Men det var ikke milde, snøfattige vintre her den gangen. 3 Siter
morsan Skrevet 8. desember 2023 Skrevet 8. desember 2023 laban skrev (På 8.12.2023 den 7.15): Da jeg var liten, ble pannebånd i ull (som de stort sett var hjemmestrikket av) kalt en ørevarmer. Det var noe man kunne bruke før mor tvang en til å ta på lue i stedet, og det ble regnet som ørlite mindre dustete i "overgangsperiodene" høst og vår. Det fantes ikke kule luer den gangen, heller ikke tynne, brede ørevarmere av noe annet enn kløende ull. Hadde noen sagt at det en gang skulle bli så "in" med lue at barn og unge ville bruke det innendørs / i klasserommet, ville det virket like usannsynlig som en telefon man kunne putte i lomma. Smalt pannebånd ble kalt hårbånd og ble brukt av mange jenter som hadde langt hår (dvs. omtrent alle jenter i min verden, unntatt jeg som hadde så dårlig hårvekst at det måtte holdes kort.) De var helårs, trengte ikke dekke ørene og hadde ingenting med varme å gjøre. Nå virker det vel som om jeg ble født på 20-tallet, men jeg tror ikke jeg så noe slikt pannebånd som ikke var hjemmestrikket, før jeg var voksen. Den bøylevarianten fantes bare i tegneserier (som jo stort sett var amerikanske) og muligens i en utgave for de som jobbet ute. Så gikk verden framover og alle produkter begynte å eksistere i mange varianter og kunne kjøpes i butikk. Disse erfaringene er fra Oslo på 60-tallet, det kan tenkes at ting var annerledes i andre landsdeler. Men det var ikke milde, snøfattige vintre her den gangen. Ekspander Gjenkjennelig også fra 70-tallets oppvekst mange mil nordover fra Oslo De strikkede båndene ble kalt ørevarmere. Jeg er usikker på om jeg noensinne hørte om «pannebånd» (som ikke var sånn hårbånd som jenter brukte) før Bjørn Borg gjorde sin inntreden: 1 Siter
morsan Skrevet 8. desember 2023 Skrevet 8. desember 2023 Men jeg husker bøylevariant fra 70-tallet, da. Men da ikke sånne store fluffy, men slike med små, svarte rundinger. Tok liten plass i lomma, og mange brukte dem under lua under skiturer i kaldt vær. 0 Siter
Ekstra Skrevet 8. desember 2023 Skrevet 8. desember 2023 morsan skrev (På 8.12.2023 den 8.32): Men jeg husker bøylevariant fra 70-tallet, da. Men da ikke sånne store fluffy, men slike med små, svarte rundinger. Tok liten plass i lomma, og mange brukte dem under lua under skiturer i kaldt vær. Ekspander Ja, slike forbinder jeg også med skiturer i ekstra kaldt vær. De varmet godt, tok lite plass i lommen, og var i grunnen ganske lure. De var gjerne sorte med litt rødt, tror jeg. Forsøkte å google frem bilde, men fant ikke. 0 Siter
morsan Skrevet 8. desember 2023 Skrevet 8. desember 2023 Ekstra skrev (På 8.12.2023 den 8.36): Ja, slike forbinder jeg også med skiturer i ekstra kaldt vær. De varmet godt, tok lite plass i lommen, og var i grunnen ganske lure. De var gjerne sorte med litt rødt, tror jeg. Forsøkte å google frem bilde, men fant ikke. Ekspander Ja, akkurat den typen. Sort utenpå, røde inni. 1 Siter
Shira! Skrevet 8. desember 2023 Skrevet 8. desember 2023 påskelilje skrev (På 7.12.2023 den 21.04): Koselig å se deg her 😍 Ekspander Jeg er her, men det varierer veldig om jeg deltar aktivt eller ikke. Jeg tror at så lenge DOL er, så er jeg her 😃Det kan nok gjelde flere av oss vil jeg tro 😊 4 Siter
påskelilje Skrevet 8. desember 2023 Skrevet 8. desember 2023 Shira! skrev (På 8.12.2023 den 10.35): Jeg er her, men det varierer veldig om jeg deltar aktivt eller ikke. Jeg tror at så lenge DOL er, så er jeg her 😃Det kan nok gjelde flere av oss vil jeg tro 😊 Ekspander Ja 😁😜😱😳🥰 Vi henger rundt her, mange av oss! Fint det! Jeg lærer masse av folkene her ❤️ 3 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.