Gå til innhold

Noen som faktisk har klart å tåle kulde?


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

Lillemus skrev (7 timer siden):

Det er to helt forskjellige ting da.

Ørevarmere:

main%5D

Pannebånd:

k_bd-333248-10000_221124_fs_1.jpg?ref=B1

Lærte du ingenting av mandlene i riskremen? Som alle andre her påpeker (alle tre, som tross alt er ganske mange 😂), begge deler heter ørevarmere. Jeg googlet til og med før jeg skrev det, for å være sikker på at det ikke bare var snakk om vranglære i barndommen 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine skrev (59 minutter siden):

Lærte du ingenting av mandlene i riskremen? Som alle andre her påpeker (alle tre, som tross alt er ganske mange 😂), begge deler heter ørevarmere. Jeg googlet til og med før jeg skrev det, for å være sikker på at det ikke bare var snakk om vranglære i barndommen 😂 

Pøh. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 timer siden):

 

Men det er jo to forskjellige ting! Basta. 

Støtter deg der. Det ene er jeg vant med å kalle pannebånd og den andre kalles ørevarmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (2 timer siden):

Lærte du ingenting av mandlene i riskremen? Som alle andre her påpeker (alle tre, som tross alt er ganske mange 😂), begge deler heter ørevarmere. Jeg googlet til og med før jeg skrev det, for å være sikker på at det ikke bare var snakk om vranglære i barndommen 😂 

Jeg holder med @Lillemus 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Støtter deg der. Det ene er jeg vant med å kalle pannebånd og den andre kalles ørevarmere.

 

påskelilje skrev (23 minutter siden):

Jeg holder med @Lillemus 😁

Hah! Jentungen min sier det samme faktisk! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (8 minutter siden):

 

Hah! Jentungen min sier det samme faktisk! 😁

Du overraskes stadig av regionale forskjeller 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (9 timer siden):

Du overraskes stadig av regionale forskjeller 😅

Denne gangen er det ikke typisk trøndersk - @påskelilje er i alle fall ikke trønder, hun bor jo på det blide Sørlandet, og det tror jeg ikke @emilie321 er heller. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Denne gangen er det ikke typisk trøndersk - @påskelilje er i alle fall ikke trønder, hun bor jo på det blide Sørlandet, og det tror jeg ikke @emilie321 er heller. 😁

Helt rett, bor på østlandet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (50 minutter siden):

Denne gangen er det ikke typisk trøndersk - @påskelilje er i alle fall ikke trønder, hun bor jo på det blide Sørlandet, og det tror jeg ikke @emilie321 er heller. 😁

Jeg sier også pannebånd og ørevarmere. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (19 timer siden):

Jeg holder med @Lillemus 😁

Du har ikke stemmerett 🤣

 

Ekstra skrev (18 timer siden):

Du overraskes stadig av regionale forskjeller 😅

Tror det kan kalles lokale forskjeller siden både Emilie og jeg er fra Østlandet 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (13 timer siden):

Denne gangen er det ikke typisk trøndersk - @påskelilje er i alle fall ikke trønder, hun bor jo på det blide Sørlandet, og det tror jeg ikke @emilie321 er heller. 😁

Jeg er enig med deg, jeg kommer verken fra der du bor eller der @påskelilje bor. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shira! skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig med deg, jeg kommer verken fra der du bor eller der @påskelilje bor. 😄

Koselig å se deg her 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var liten, ble pannebånd i ull (som de stort sett var hjemmestrikket av) kalt en ørevarmer. Det var noe man kunne bruke før mor tvang en til å ta på lue i stedet, og det ble regnet som ørlite mindre dustete i "overgangsperiodene" høst og vår. Det fantes ikke kule luer den gangen, heller ikke tynne, brede ørevarmere av noe annet enn kløende ull. Hadde noen sagt at det en gang skulle bli så "in" med lue at barn og unge ville bruke det innendørs / i klasserommet, ville det virket like usannsynlig som en telefon man kunne putte i lomma.

Smalt pannebånd ble kalt hårbånd og ble brukt av mange jenter som hadde langt hår (dvs. omtrent alle jenter i min verden, unntatt jeg som hadde så dårlig hårvekst at det måtte holdes kort.) De var helårs, trengte ikke dekke ørene og hadde ingenting med varme å gjøre. 

Nå virker det vel som om jeg ble født på 20-tallet, men jeg tror ikke jeg så noe slikt pannebånd som ikke var hjemmestrikket, før jeg var voksen.

Den bøylevarianten fantes bare i tegneserier (som jo stort sett var amerikanske) og muligens i en utgave for de som jobbet ute.

Så gikk verden framover og alle produkter begynte å eksistere i mange varianter og kunne kjøpes i butikk. 

Disse erfaringene er fra Oslo på 60-tallet, det kan tenkes at ting var annerledes i andre landsdeler. Men det var ikke milde, snøfattige vintre her den gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

Da jeg var liten, ble pannebånd i ull (som de stort sett var hjemmestrikket av) kalt en ørevarmer. Det var noe man kunne bruke før mor tvang en til å ta på lue i stedet, og det ble regnet som ørlite mindre dustete i "overgangsperiodene" høst og vår. Det fantes ikke kule luer den gangen, heller ikke tynne, brede ørevarmere av noe annet enn kløende ull. Hadde noen sagt at det en gang skulle bli så "in" med lue at barn og unge ville bruke det innendørs / i klasserommet, ville det virket like usannsynlig som en telefon man kunne putte i lomma.

Smalt pannebånd ble kalt hårbånd og ble brukt av mange jenter som hadde langt hår (dvs. omtrent alle jenter i min verden, unntatt jeg som hadde så dårlig hårvekst at det måtte holdes kort.) De var helårs, trengte ikke dekke ørene og hadde ingenting med varme å gjøre. 

Nå virker det vel som om jeg ble født på 20-tallet, men jeg tror ikke jeg så noe slikt pannebånd som ikke var hjemmestrikket, før jeg var voksen.

Den bøylevarianten fantes bare i tegneserier (som jo stort sett var amerikanske) og muligens i en utgave for de som jobbet ute.

Så gikk verden framover og alle produkter begynte å eksistere i mange varianter og kunne kjøpes i butikk. 

Disse erfaringene er fra Oslo på 60-tallet, det kan tenkes at ting var annerledes i andre landsdeler. Men det var ikke milde, snøfattige vintre her den gangen. 

Gjenkjennelig også fra 70-tallets oppvekst mange mil nordover fra Oslo :) De strikkede båndene ble kalt ørevarmere. Jeg er usikker på om jeg noensinne hørte om «pannebånd» (som ikke var sånn hårbånd som jenter brukte) før Bjørn Borg gjorde sin inntreden: 

IMG_9907.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg husker bøylevariant fra 70-tallet, da. Men da ikke sånne store fluffy, men slike med små, svarte rundinger. Tok liten plass i lomma, og mange brukte dem under lua under skiturer i kaldt vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (Akkurat nå):

Men jeg husker bøylevariant fra 70-tallet, da. Men da ikke sånne store fluffy, men slike med små, svarte rundinger. Tok liten plass i lomma, og mange brukte dem under lua under skiturer i kaldt vær. 

Ja, slike forbinder jeg også med skiturer i ekstra kaldt vær. De varmet godt, tok lite plass i lommen, og var i grunnen ganske lure. De var gjerne sorte med litt rødt, tror jeg. Forsøkte å google frem bilde, men fant ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (10 minutter siden):

Ja, slike forbinder jeg også med skiturer i ekstra kaldt vær. De varmet godt, tok lite plass i lommen, og var i grunnen ganske lure. De var gjerne sorte med litt rødt, tror jeg. Forsøkte å google frem bilde, men fant ikke.

Ja, akkurat den typen. Sort utenpå, røde inni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (13 timer siden):

Koselig å se deg her 😍

Jeg er her, men det varierer veldig om jeg deltar aktivt eller ikke.

Jeg tror at så lenge DOL er, så er jeg her 😃Det kan nok gjelde flere av oss vil jeg tro 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shira! skrev (2 timer siden):

Jeg er her, men det varierer veldig om jeg deltar aktivt eller ikke.

Jeg tror at så lenge DOL er, så er jeg her 😃Det kan nok gjelde flere av oss vil jeg tro 😊

Ja 😁😜😱😳🥰 Vi henger rundt her, mange av oss! Fint det! Jeg lærer masse av folkene her ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...