Gå til innhold

Kan mirtazapin kombineres med truxal?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kupton skrev (12 minutter siden):

Ja, det går greit. 

Bør de da tas til ulike tider av døgnet, eller er det ikke så farlig? Vet jo at begge medisinene har en søvndyssende effekt,men det blir kanskje ikke for mye av det gode? 

Anonymkode: 4d472...1bc

kupton skrev (Akkurat nå):

Jeg ville tatt begge på kvelden. 

Ok. Det er vel lurest mtp søvneffekten, så lenge det ikke blir for heftig søvn. Vil man få en noe dempende/beroligende effekt av truxal dagen etter om man tar den kveldstid?

Annonse

kupton skrev (På 5.12.2023 den 16.49):

Prøv, så vil du finne ut 🙂

Kunne du svart litt utfyllende ift om det er farlig å ta begge disse mtp at de er sederende begge to. Kan det skade hjernen på noen måte?
Jeg tar mirtazapin nå og sovner på denne, men søvnen er urolig til tross for at jegikke er «bevisst», kan gå litt i søvne, og er urolig og rar når våkner. Kan mirtazapin gi søvn til tross for at søvnen ikke er god og hodet fortsetter å kjøre på en måte? Og vil truxal da kunne hjelpe til med dette slik at søvnen blir bedre og hjernen får skrudd seg mer av og man blir roligere på dagtid etter?

Forsøkte med quetiapin i tillegg med mirtazapin, men hjalp ikke, ble nesten verre. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kunne du svart litt utfyllende ift om det er farlig å ta begge disse mtp at de er sederende begge to. Kan det skade hjernen på noen måte?
Jeg tar mirtazapin nå og sovner på denne, men søvnen er urolig til tross for at jegikke er «bevisst», kan gå litt i søvne, og er urolig og rar når våkner. Kan mirtazapin gi søvn til tross for at søvnen ikke er god og hodet fortsetter å kjøre på en måte? Og vil truxal da kunne hjelpe til med dette slik at søvnen blir bedre og hjernen får skrudd seg mer av og man blir roligere på dagtid etter?

Forsøkte med quetiapin i tillegg med mirtazapin, men hjalp ikke, ble nesten verre. 

Hei.

Det er selvfølgelig ikke farlig å ta Truxal og mirtazapin sammen, men jeg synes det er litt dårlig farmakologisk håndtverk.

Mirtazapin har en så potent søvneffekt at, dersom du ikke er tilvendt søvneffekten, omtrent vil oppnå 100% blokkering av H1-reseptorene uansett dose. Med andre ord så vil ikke Truxal bidra med noe mer her, siden medisinen har samme effekt sånn sett, bare litt svakere (en reseptor kan ikke blokkeres to ganger). De øvrige effektene av Truxal eller Seroquel (antiadrenerg, antiserotonerg, antikolinerg og antidopaminerg etc.) er såpass svake, særlig i lave doser, at min teori er at hvis du trenger en tilleggseffekt for søvn utover antihistamineffekten, så er det andre medisiner som kan hjelpe med det. Eksempelvis mer potente AP.

Endret av ISW
ISW skrev (5 minutter siden):

Hei.

Det er selvfølgelig ikke farlig å ta Truxal og mirtazapin sammen, men jeg synes det er litt dårlig farmakologisk håndtverk.

Mirtazapin har en så potent søvneffekt at, dersom du ikke er tilvendt søvneffekten, omtrent vil oppnå 100% blokkering av H1-reseptorene uansett dose. Med andre ord så vil ikke Truxal bidra med noe mer her, siden medisinen har samme effekt sånn sett, bare litt svakere (en reseptor kan ikke blokkeres to ganger). De øvrige effektene av Truxal eller Seroquel (antiadrenerg, antiserotonerg, antikolinerg og antidopaminerg etc.) er såpass svake, særlig i lave doser, at min teori er at hvis du trenger en tilleggseffekt for søvn utover antihistamineffekten, så er det andre medisiner som kan hjelpe med det. Eksempelvis mer potente AP.

Takk for svar. Det er ikke selvfølgelig for meg at det ikke er farlig😊 to sterke medisiner som påvirker hjernen er ikke bare bare,

Det jeg trenger mer hjelp med er ikke nødvendigvis å sovne, men å roe hjernen og dempe uro\angst slik at søvnen blir «bedre», at hjernen får slappa av og roa seg.  Det kan jo hende jeg er noe tilsendt søvneffekten da? At det er derfor søvnen er dårligere, selv om jeg på en måte er avskrudd i mange timer likevel. 
vil ikke truxalen funke for det? Truxal har roet meg veldig ned i andre sammenhenger tidligere.

Og seroquel skal jo også roe huet men fungerte ikke helt  slik i kombo med mirtazapin da syns jeg, 

Hva slags typer mener du hadde funka bedre for slikt? 

Må legge til at jeg også tok quetiapin for søvn før jeg starta med mirtazapin, og da hadde den en effekt. Men jeg oppleverat søvnen ble veldig annerledes med den i kombinasjon med antideprresiva. Så derfor jeg lurer på om det kan være dumt å kombinere, om de likevel påvirker hverandre på en dårlig måte eller gjør noe verre, 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Det er ikke selvfølgelig for meg at det ikke er farlig😊 to sterke medisiner som påvirker hjernen er ikke bare bare,

Det jeg trenger mer hjelp med er ikke nødvendigvis å sovne, men å roe hjernen og dempe uro\angst slik at søvnen blir «bedre», at hjernen får slappa av og roa seg.  Det kan jo hende jeg er noe tilsendt søvneffekten da? At det er derfor søvnen er dårligere, selv om jeg på en måte er avskrudd i mange timer likevel. 
vil ikke truxalen funke for det? Truxal har roet meg veldig ned i andre sammenhenger tidligere.

Og seroquel skal jo også roe huet men fungerte ikke helt  slik i kombo med mirtazapin da syns jeg, 

Hva slags typer mener du hadde funka bedre for slikt? 

Hvis jeg var i din situasjon hadde jeg brukt f.eks. Fluanxol eller Stemetil i lav dose ved siden av. Begge disse er godkjente for bruk mot angst og tankekjør, og har dokumentert effekt. De gir veldig liten sedativ effekt i tillegg.

ISW skrev (5 minutter siden):

Hvis jeg var i din situasjon hadde jeg brukt f.eks. Fluanxol eller Stemetil i lav dose ved siden av. Begge disse er godkjente for bruk mot angst og tankekjør, og har dokumentert effekt. De gir veldig liten sedativ effekt i tillegg.

På dagtid da eller?

Men kan det ikke tenkes at truxal vil kunne dempe og hjelpe ut fra det jeg skriver? Det å dempe stress og uro i hodet som er målet. 

Annonse

ISW skrev (5 timer siden):

Hei.

Men truxal vil likevel bidra med den angstdempende effekten og «dempingen» av nervesystemet og hjernen?

Er det helt sikkert at ikke disse to vil forsterke hverandre på noen måte?

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men truxal vil likevel bidra med den angstdempende effekten og «dempingen» av nervesystemet og hjernen?

Er det helt sikkert at ikke disse to vil forsterke hverandre på noen måte?

Truxal er en svak medisin. Den vil føre til noe demping, men igjen - man må høyt opp i dose for å få mye demping bortsett fra søvneffekten.

ISW skrev (3 minutter siden):

Truxal er en svak medisin. Den vil føre til noe demping, men igjen - man må høyt opp i dose for å få mye demping bortsett fra søvneffekten.

Hmm jeg følte jeg fikk mye demping av den når jeg har tatt den uten kombo med noe tidligere. 

Men altså redd for kombinasjon da. Siden jeg er så urolig om natta og ble nesten verre da jeg prøvde quetiapin i tillegg til mirtaxapinen og også i tillegg Til en annen AD tidligere. Men det er kanskje ikke komboen som gjorde det..?

Står her at «Exert particular caution in combining chlorprothixene with other anticholinergic drugs (tricyclic antidepressantsand antiparkinsonian agents): Particularly the elderly may develop delirium, high fever, severe obstipation, even ileus and glaucoma .»

https://en.wikipedia.org/wiki/Chlorprothixene

Hvorfor advares det spesifikt? Gjelder det bare eldre, eller bare i høye doser? Kan noen forklare? Jeg sliter jo allerede litt med en slags forvirring uro på natt.

ISW skrev (37 minutter siden):

Mirtazapin har ingen antikolinerg effekt.

Neivel, ok.

Så da er det fortsatt ingen sjanser for at denne kombinasjonen er farlig eller gjør en fullstendig dopa eller mer koko av angst?

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Neivel, ok.

Så da er det fortsatt ingen sjanser for at denne kombinasjonen er farlig eller gjør en fullstendig dopa eller mer koko av angst?

Jeg opplever spørsmålene dine som et utslag av angst. Legen din hadde ikke gitt deg en medisinkombinasjon som var farlig for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...