Gå til innhold

Matte sjokk: Norske elever har aldri før prestert dårligere i matematikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norske 15-åringer havner i bakleksa i matematikk sammenlignet med elever fra andre land. 

Nær én av tre er på laveste mattenivå, et så lavt nivå at de er lite skikket til å mestre matte i videregående. Norske elever har aldri før prestert dårligere i snitt i matematikk.

52 prosent av elevene svarer at de har matteangst.

Når så mange presterer på laveste nivå, er det kritisk for de ungdommene det gjelder, for skolen og samfunnet

Det står også dårlig til i andre fag: Fra 2018 til 2022 har andelen lavtpresterende elever økt fra 19 til 31 prosent i matematikk, fra 21 til 28 prosent i naturfag og fra 19 til 27 prosent i lesing. Samlet sett er det nå 41 prosent av de norske elevene som kan betegnes som lavtpresterende i ett eller flere fagområder.

I tillegg øker både fraværet og mobbingen.

Hva er galt med norsk skole? Kjør debatt!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/veR3EV/nytt-norsk-matte-sjokk-aldri-prestert-daarligere

 

Anonymkode: b2bb6...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er galt med norsk skole? Kjør debatt!

Anonymkode: b2bb6...b9a

Tror ikke noe er galt med skolene, det er kulturen til deltagerne/foreldrenes kultur/holdninger som er forskjellig.

Ta USA i 2018 f.eks, der fikk hvite 500, svarte 420, asiatere 545, i snitt i matematikk. Sammenligner du det med tallene for alle landene i 2022 , så ser en jo at asiaterne i USA presterte da like bra som japanerne i japan gjorde i år, mens de svarte presterte å nivå med de 4 u-landene (som tydeligvis ikke er u-land) på bunn, men skolene har samme pensum og ofte går de på samme skoler også, og funding er på samme nivå for skoler uavhengig av rase selv om noen tror det er motsatt siden det ofte er bolig-skatt som delvis funder skolene i USA som en dermed kan tro fører tila t hvite får bedre skoler siden de bor i rikere områder i snitt, men faktum er at de andre kildene til finansiering til skolene retter opp i hele den skjevheten så er ikke skole-funding som er årsaken.

skolene er de samme, pensum er det samme, skole-funding er den samme, så da er det vanskelig å si noe annet enn at det er andre årsaker til forskjellene for forskjellige grupper. Det er neppe like populært å diskutere men, kultur spiller nok en rolle. Og kulturen i bla.a Norge skiftes ut i rekordfart særlig blant de yngre (hvite folk får ikke barn, som dere kanskje vet, så fremtidens barn i Norge vil ha en helt annen kultur ettersom urfolk-nordmenn er en utdøende folkegruppe)

b0fe2786-1fb7-4a5d-9be5-ede167186384?fit

Anonymkode: 875cf...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare så det er sagt, så ingen tror jeg er asian supremacist eller noe, alle kulturer har sine fordeler og ulemper, at asiatere har en kultur som leder til bra prestasjoner på skole, kan ha andre ulemper også f.eks er de lett å undertrykkes og følger befalinger på autoritetspersoner. Kina er bra eksempel på det. Vil jeg bo i Kina, nei, men kan vi inspireres litt av dem på noen fronter, ja! Men vi må ta det beste og ikke alt, og det er lettere sagt enn gjort når det gjelder innvandring da 😅 Som Svenskene har funnet ut f.eks.

Fakta er vel at det er kun vestlig kultur som har klart å lage brukbare land på jordkloden, så om det eventuelt betyr litt dårligere matematikk resultater, er det kanskje bedre enn alternativet? En kan ikke få i pose og sekk alltid.

Anonymkode: 875cf...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Og bare så det er sagt, så ingen tror jeg er asian supremacist eller noe, alle kulturer har sine fordeler og ulemper, at asiatere har en kultur som leder til bra prestasjoner på skole, kan ha andre ulemper også f.eks er de lett å undertrykkes og følger befalinger på autoritetspersoner. Kina er bra eksempel på det. Vil jeg bo i Kina, nei, men kan vi inspireres litt av dem på noen fronter, ja! Men vi må ta det beste og ikke alt, og det er lettere sagt enn gjort når det gjelder innvandring da 😅 Som Svenskene har funnet ut f.eks.

Fakta er vel at det er kun vestlig kultur som har klart å lage brukbare land på jordkloden, så om det eventuelt betyr litt dårligere matematikk resultater, er det kanskje bedre enn alternativet? En kan ikke få i pose og sekk alltid.

Anonymkode: 875cf...672

Matten er annerledes enn før. Kanskje det har noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (7 minutter siden):

Matten er annerledes enn før. Kanskje det har noe med saken å gjøre?

Høøø? Har matten endret seg ?

Anonymkode: 875cf...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (8 minutter siden):

Matten er annerledes enn før. Kanskje det har noe med saken å gjøre?

1071eae8-0e2d-41bf-a609-05d844503199?fit

32% klarte ikke denne, med svaralternativer som i praksis gjør at spørsmålet er "Er halvparten eller mer av trekantene i radene blåfarget" ? ja/nei

Men fordi de bruker ordet "prosent", og studentene ikke vet hva "prosent" betyr, så feiler altså 1/3 på dette.

Jeg tror ikke dette er noe som ikke læres, eller noe som 1/3 bør feile på. Her er det helt grunnleggende ting som ikke blir lært, av en eller annen grunn.

Anonymkode: 875cf...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Høøø? Har matten endret seg ?

Anonymkode: 875cf...672

2+2 er nå 5. Visste du ikke det? 

Anonymkode: b2bb6...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Høøø? Har matten endret seg ?

Anonymkode: 875cf...672

Har en søster som går i 8. Når jeg så mattelensen fra 7.klasse var det noe helt annet enn hva vi hadde. Vi hadde bare pluss, minus, gange og dele. Så var det algebra osv på VGs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høøø? Har matten endret seg ?

Anonymkode: 875cf...672

Ja, mattebøkene har i alle fall forandret seg så vidt jeg har skjønt. Da jeg gikk på skolen for en mannsalder siden var det rene mattestykker og vi drev mye med hoderegning og tall - nå skal alt settes inn i en tekstlig sammenheng og når barna ikke skjønner tallene i forkant engang så forsvinner hele mattestykket i tekst og forklaring. Dette leste jeg en gang, uttalt av en lærer (?), så det er ikke noe jeg har funnet på altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Tror norsk skole fungerer helt ok når det gjelder det faglige. Det norske folk er høykompetent sammenlignet med de fleste andre land, og produktiviteten er høy. I det daglige liv er det ikke mye mattekunskaper man trenger. Mange går dermed rundt med bortkasta kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Tror norsk skole fungerer helt ok når det gjelder det faglige. Det norske folk er høykompetent sammenlignet med de fleste andre land, og produktiviteten er høy. I det daglige liv er det ikke mye mattekunskaper man trenger. Mange går dermed rundt med bortkasta kunnskap.

Her er det nok snakk om grunnleggende mattekunnskaper og det skorter kraftig hos mange. Jeg er medlem på flere bakegrupper på fb og det er ikke helt sjelden at det kommer spørsmål som "Hvor mye er 2 3/4 dl?" eller "Er 1/3 dl det samme som 3 dl?" f.eks. Er det virkelig så vanskelig å forstå det?

Sønnen min var 5 år da han elegant løste problemet med 15 pepperkaker fordelt på søstra, meg og ham selv på følgende måte:"Da blir det en på deg, en på søster og de siste 13 på meg!" 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Tror norsk skole fungerer helt ok når det gjelder det faglige. Det norske folk er høykompetent sammenlignet med de fleste andre land, og produktiviteten er høy. I det daglige liv er det ikke mye mattekunskaper man trenger. Mange går dermed rundt med bortkasta kunnskap.

Grunnleggende matematikk er alt annet enn bortkastet kunnskap.

Anonymkode: b2bb6...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

For å klare seg i hverdagen trenger man bare kunne nok aritmetikk til å vite hva man skal taste inn i kalkulatoren på telefonen sin, samt prosentregning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat skrev (12 minutter siden):

For å klare seg i hverdagen trenger man bare kunne nok aritmetikk til å vite hva man skal taste inn i kalkulatoren på telefonen sin, samt prosentregning. 

Det er en stor fordel å forstå prosentregning og brøker.

Anonymkode: b2bb6...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

VGs oppslag er en smule sensasjonalistisk. Samla sett ligger Norge på en 33. plass av 81 land. I utgangspunktet ikke så ille. Ser man på matematikk spesifikt ligger Norge på 32. plass. https://www.datapandas.org/ranking/pisa-scores-by-country#core

Et land trenger bare en liten andel mennesker som kan mer avansert matte, stort sett ingeniører, noen økonomer og enkelte forskere.

De 32% av femtenåringene som ikke kunne regne ut hvor mange prosent blått det det var i radene i denne trekanten kan høyst sannsynlig fortsatt leve fullverdige liv.

image.png.7abfb2b9ba9dd7c791d41fd1987efe14.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (17 minutter siden):

Et land trenger bare en liten andel mennesker som kan mer avansert matte, stort sett ingeniører, noen økonomer og enkelte forskere.

Prosentregning og brøker er ikke avansert matte. Det er noe de fleste har bruk for ofte.

Drømmeautomat skrev (17 minutter siden):

De 32% av femtenåringene som ikke kunne regne ut hvor mange prosent blått det det var i radene i denne trekanten kan høyst sannsynlig fortsatt leve fullverdige liv.

 

Trenger de overhodet å gå på skolen? Google og ChatGPT har svar på det meste.

Anonymkode: b2bb6...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme inntrykk som @Lillemus etter å ha fulgt opp to barn de siste 15 årene.

Skolen prøver å lære barn forståelse for matte og ikke bare å følge oppskrifter for å løse oppgaver .Det er en veldig god tanke.

Resultatet er mye tekst i oppgavene og at man lærer flere metoder og måter å tenke på som mer ment å gi mer reell forståelse.

Problemet er kanskje at det blir en større mengde ting man skal lære uten at man egentlig blir flinkere til å løse matteoppgaver. Det kan nok bli overveldende.

En annen sak er at det er mer vekt på prosjekt og gruppearbeid enn der var før. Jeg tror ikke det er en effektiv måte å lære matte. Noen ganger er det beste å jobbe konsentrert og alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...