Gå til innhold

Geitmelk ved kumelk allergi?

Anbefalte innlegg

Gjest Thekla

Hei!

- og takk for tidligere svar!

Min snart 5 år gamle sønn lider fortsatt av kumelkallergi. For noen uker siden ble jeg, ved et uhell, oppmerksom på at allergien kanskje begynner å slippe taket. Han fikk i seg knekkebrød med melk i, men fikk ikke anafylaktisk reaksjon. Han trengte kun Phenamin. I forbindelse med dette lurer jeg på om jeg kan begynne å gi han litt geitmelk? Har prøvd ut dette i småe mengder, og han får ingen reaksjon. Gjør jeg noe galt om jeg gir han dette? Vil det kunne forsinke helbredelsen av hans kumelkallergi? Er redd for å gjøre noe galt, samtidig som jeg vil gi han så fullverdig kost som mulig. Det er nå slått fast at barn som ikke drikker kumelk blir lavere enn barn som drikker kumelk. Sønnen min har ennå ikke nådd 4-års høyden. Vil han kunne ta igjen disse cm hvis han på sikt begynner å innta kumelk? Vil geitmelk kunne ha samme virkning?

Svært takknemlig for svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47663-geitmelk-ved-kumelk-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Thekla

Geitemelk inneholder for en stor grad de samme allergenene som kumelk og det er en høy grad av kryssreaktivitet mellom geitemelk og kumelk. Hvis han har tålt små mengder geitemelk ville jeg ta det til inntekt for at toleranse for kumelkprotein også er i ferd med å komme.

Du gjør ikke noe galt ved å gi ham små mengder geitemelk (eller kumelk) så lenge det ser ut til at han tåler det. Tvert i mot, det kan være med på å bygge opp toleransen for kumelkprotein.

Det at barn uten kumelk blir noe lavere enn andre barn er for det første en statistisk utregning for en gruppe barn, for det andre dreide det seg om barn som ikke hadde fått noen form for melkeerstatning og hadde fått for lite fett, protein og energi i kosten. Så lenge dette erstattes er det ingen fare med veksten. Vær også klar over at det ikke var snakk om store forskjeller i lengde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...