Gå til innhold

Bør folk få velge sin egen alder/rase/etc ? Hvis ikke, hvorefor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker være ganske stor aksept nå til dags, for at f.eks en person med penis, som føler seg som jente, skal behandles som jente og få spille på jentelaget i idrett eller fylle jentekvoter på studier. Og det synes jeg er veldig bra og inkluderende.

Men, føler at andre grupper ikke gis samme muligheter, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Hvis en 17 åring, føler seg som 19 år, bør ikke denne personen da aksepteres for sin følte alder/modenhet, og få lov til å drikke alkohol f.eks ? Eller i "positiv"særbehandling, hvis du føler deg som en minoritetsrase , bør ikke du få lov til å fylle innvandrerkvoter da ? 

Det virker være litt inkonsekventehet her, og føler folk må bli mer åpne og inkluderende for andre "trans" grupper i samfunnet, men virker være mye fordommer mot slike folk fortsatt.

Tanker ? Ønsker mest å høre fra de av dere som er FOR trans-kjønnedes rett til å anses som det andre kjønnet, er mest dere jeg tror jeg kan vinne over til min side, de fordomsfulle folk som er imot trans-kjønnede går nok ikke med på trans-alder heller mistenker jeg :(

Anonymkode: ff2eb...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det virker være ganske stor aksept nå til dags

Ikke vær så sikker på det. At transkjønnede har rett til å eksistere, betyr ikke at vi er pliktig til å akseptere særinteresseaktivistenes argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor mange slike tråder trenger vi?

Anonymkode: 76570...af7

Lagde denne for å ikke avspore den andre da. Men i teorien kunne en jo hatt det i samme tråd.

Men er forskjell på trans-kjønn med bred mainstream aksept, og trans-rase og trans-alder som har omtrent 0 aksept i samfunnet.

Håper var at de som støtter trans kjønn sin rett til behandling som det valgte kjønnet (uavhengig av biologien), også skulle enten støtte de andre trans identitetene og behandle dem som ekte, eller forklare hvorfor de ikke gjør det.

Problemet er jeg tror ikke de helt vet det selv, de vet ikke hvorfor de mener at trans kvinner er kvinner, ut over at det er vedtatt av menings-eliten/mainstream og derfor noe de repeterer ukritisk, og derfor vet de ikke hva de skal si i disse andre situasjonene der samme logikk gjelder, for der har de ikke fått beskjed fra den religiøse ledelsen de henter sine meninger fra. NPC ene slutter å virke rett og slett, tror jeg.

Men, tråden er enda ung, vi får se hva som skjer.

Anonymkode: ff2eb...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn og kvinner har like rettigheter (bortsett fra i de få tilfellene med kjønnskvotering), og det er ca like mange av hvert kjønn, derfor er det av mindre betydning hvilket kjønn man er. Ulike aldersgrupper og ulike etnisiteter har ikke like rettigheter og da sier det seg selv at man ikke kan velge å f.eks være en 18 år gammel same dersom man faktisk er en 35 år gammel nordmann. Og skal en 10-åring få kjøpe øl fordi hen føler seg som en 18-åring? Eller skal en 5-åring få ta lappen fordi hen føler seg som en 19-åring. Skal en 40-åring som føler seg som en 67-åring få alderspensjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (1 minutt siden):

Menn og kvinner har like rettigheter (bortsett fra i de få tilfellene med kjønnskvotering), og det er ca like mange av hvert kjønn, derfor er det av mindre betydning hvilket kjønn man er. Ulike aldersgrupper og ulike etnisiteter har ikke like rettigheter og da sier det seg selv at man ikke kan velge å f.eks være en 18 år gammel same dersom man faktisk er en 35 år gammel nordmann. Og skal en 10-åring få kjøpe øl fordi hen føler seg som en 18-åring? Eller skal en 5-åring få ta lappen fordi hen føler seg som en 19-åring. Skal en 40-åring som føler seg som en 67-åring få alderspensjon?

Mener du at trans-kvinner bør få konkurrere mot biologiske kvinner i sport?

Anonymkode: ff2eb...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det virker være ganske stor aksept nå til dags, for at f.eks en person med penis, som føler seg som jente, skal behandles som jente og få spille på jentelaget i idrett eller fylle jentekvoter på studier. Og det synes jeg er veldig bra og inkluderende.

Men, føler at andre grupper ikke gis samme muligheter, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Hvis en 17 åring, føler seg som 19 år, bør ikke denne personen da aksepteres for sin følte alder/modenhet, og få lov til å drikke alkohol f.eks ? Eller i "positiv"særbehandling, hvis du føler deg som en minoritetsrase , bør ikke du få lov til å fylle innvandrerkvoter da ? 

Det virker være litt inkonsekventehet her, og føler folk må bli mer åpne og inkluderende for andre "trans" grupper i samfunnet, men virker være mye fordommer mot slike folk fortsatt.

Tanker ? Ønsker mest å høre fra de av dere som er FOR trans-kjønnedes rett til å anses som det andre kjønnet, er mest dere jeg tror jeg kan vinne over til min side, de fordomsfulle folk som er imot trans-kjønnede går nok ikke med på trans-alder heller mistenker jeg :(

Anonymkode: ff2eb...b72

Her er dama som identifiserte seg som svart: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/e3ELQ/anklaget-for-aa-lyve-om-hudfarge-jeg-identifiserer-meg-som-svart

Det er i et tv-intervju med Today Show på NBC News at 37-åringen forteller at hun allerede som femåring identifiserte seg som svart, selv om hun er hvit.

Dolezal har som leder i en lokalavdeling for organisasjonen The National Association for the Advancement of Colored People (NAACP) i Spokane i Washington, kjempet for mørkhudedes rettigheter i en årrekke.

Mandag trakk hun seg etter at hennes to foreldre la frem bilder som viste henne som barn.

Ved siden av å være amanuensis i Afrikastudier ved universitetet, har Dolezal hele tiden hevdet at hun er «minst» halvt afroamerikansk, og at faren hennes er mørkhudet.

– Hun er hvit. Vi er hennes biologiske foreldre. Vi skjønner ikke hvorfor hun føler det er nødvendig å gi en uriktig fremstilling av sin etnisitet, uttalte Rachels far, Lawrence Dolezal, til CNN.

Anonymkode: 65a66...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen Post tok galskapen på kornet for mer enn 20 år siden - Om friske Svein og multihandicappete Truls Ove:

 

Anonymkode: 65a66...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er dama som identifiserte seg som svart: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/e3ELQ/anklaget-for-aa-lyve-om-hudfarge-jeg-identifiserer-meg-som-svart

– Hun er hvit. Vi er hennes biologiske foreldre. 

Anonymkode: 65a66...4ed

Ja synes det er rart at de norske og andre "woke" folk ikke står opp for slike som henne. Minner om hvordan fascistene på høyresiden behandler trans-folk og ikke affirmer at de er ekte varianter av det de har konvertert til, og det er vel ikke en klubb "vi" vil være i....

Anonymkode: ff2eb...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja synes det er rart at de norske og andre "woke" folk ikke står opp for slike som henne. 

Anonymkode: ff2eb...b72

Ikke forvent logikk og fornuft fra woke-mafian.

Anonymkode: 65a66...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Mener du at trans-kvinner bør få konkurrere mot biologiske kvinner i sport?

Anonymkode: ff2eb...b72

Dersom trans-kvinnen har vært igjennom kjønnsbekreftende behandling ja. Men de som ikke får bestemt seg og er både mann og kvinne, mener jeg bør konkurrere som sitt biologiske kjønn. 

Og nå er det din tur til å svare på alle spørsmålene i mitt første svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Dessuten… hvor vanlig er det at dyr identifiserer seg som noe annet? Har et dyr noen gang identifisert seg som menneske? Isåfall har ingen av dem mestret det.

Det at noen tror de er et annet kjønn, er vrangforestilling. Menn og kvinner HAR forskjellige kropper. Får disse transene mensen? (Ikke gidd å komme med: «er ikke alle kvinner som får mensen heller»). 
 

Menn har mer muskler, mer hårvekst, mørkere stemme og er høyere generelt sett. Sist men ikke minst, menn sin går ut, kvinnens går inn…. 
 

Å la barn velge å få denne vrangforestillingen viser hvor viktig penger er for de som vil dette. Mennesker er et produkt. Andre mennesker er smarter enn snitter og tjener på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (11 minutter siden):

Får disse transene mensen?

Nå er det ikke lengre krav om sterilisering for å skifte kjønn, slik det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (5 minutter siden):

Dersom trans-kvinnen har vært igjennom kjønnsbekreftende behandling ja.

Ok, men vær obs på at alle forskjeller ikke forsvinner selv med operasjon/piller etc, de vil ha en fordel i de fleste idretter selv etterpå.

Og, vær obs på at woke-mobben ikke vil like det ståstedet ditt, det er ekskluderende å ikke anse trans folk uten operasjon som like "valid".

Trine skrev (1 time siden):

Og skal en 10-åring få kjøpe øl fordi hen føler seg som en 18-åring?

Ja om 10åringen, etter psykolog besøk/ekspert vurdering etc, vurderes til å være like moden mentalt som en 18 åring, hvorfor ikke? Men det vil være sjeldent med sås tort gap mentalt da, er som oftest noen år vi snakker om som vil være realistisk for yngre grupper.

Finnes ingen argumenter imot tror jeg? Med mindre du har noen. Selvsagt vil alltid være folk som lyver, f.eks personer med penis kan si de er kvinner for å få sone i kvinnefengsel, hva gjør du med slike folk. Vel for sport krever du operasjon og ja det vil nok stoppe de fleste som vil misbruke fengsel-systemet også ;) MEN, det er fortsatt diskriminerende for de som ikke har operert da, og woke-mobben vil ikke like det ståstedet.

Trine skrev (1 time siden):

 Eller skal en 5-åring få ta lappen fordi hen føler seg som en 19-åring. 

Samme som ovenfor, det vil vel være sjeldent at en består den psykolog evalueringen da. Noe mer enn noen få år tror jeg blir vanskelig for de yngre

Anonymkode: ff2eb...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, men vær obs på at alle forskjeller ikke forsvinner selv med operasjon/piller etc, de vil ha en fordel i de fleste idretter selv etterpå.

Ja, de vil sikkert ha en fordel og transmenn vil ha en ulempe. Men det er neppe snakk om veldig mange personer, så jeg tror vi kan overleve det. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og, vær obs på at woke-mobben ikke vil like det ståstedet ditt, det er ekskluderende å ikke anse trans folk uten operasjon som like "valid".

Det kunne ikke brydd meg mindre. Jeg liker ikke deres ståsted heller.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja om 10åringen, etter psykolog besøk/ekspert vurdering etc, vurderes til å være like moden mentalt som en 18 åring, hvorfor ikke? Men det vil være sjeldent med sås tort gap mentalt da, er som oftest noen år vi snakker om som vil være realistisk for yngre grupper.

Ok, så det er ikke snakk om hva man føler seg som, men hva man kan overbevise andre om? Hvordan tenker du denne mentale alderen skal måles?

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Finnes ingen argumenter imot tror jeg? Med mindre du har noen. Selvsagt vil alltid være folk som lyver, f.eks personer med penis kan si de er kvinner for å få sone i kvinnefengsel, hva gjør du med slike folk. Vel for sport krever du operasjon og ja det vil nok stoppe de fleste som vil misbruke fengsel-systemet også ;) MEN, det er fortsatt diskriminerende for de som ikke har operert da, og woke-mobben vil ikke like det ståstedet.

Jeg føler vel at det er mindre risiko forbundet med å putte en mann i et kvinnefengsel enn å la en 15-åring ta lappen på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (13 minutter siden):

Nå er det ikke lengre krav om sterilisering for å skifte kjønn, slik det var før.

Trodde dette var sterilisering i seg selv jeg…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja om 10åringen, etter psykolog besøk/ekspert vurdering etc, vurderes til å være like moden mentalt som en 18 åring, hvorfor ikke? Men det vil være sjeldent med sås tort gap mentalt da, er som oftest noen år vi snakker om som vil være realistisk for yngre grupper.

 

Anonymkode: ff2eb...b72

Hvis det kommer dit, vil de også finne det krenkende at de må få vurdering av psykolog. 
Hvorfor må de få en slik vurdering hvis de identifiserer seg om voksne? Det er en forskjellsbehandling i seg selv å sende de til vurdering for å få lov til å identifiseres som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...