Gå til innhold

Hvor «høy» ved hypomani?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man har hatt lavt selvbilde og et ganske lavt stemningsleie over lang tid(flere år), samt periodevis tilbakevendende depresjoner, for så å plutselig få en slags merkelig lykkefølelse og framtidstro ut av det blå… kan det være hypomani? Innsovningsvansker har jeg alltid- men mens det tidligere har skyldtes bekymringer og depressiv grubling, så er det nå idéer om alt jeg vil utrette som holder meg våken. Men utad tror jeg ikke noen merker noe spesielt ved meg (bortsett fra at jeg er noe mer aktiv og initiativrik, kanskje).

Anonymkode: 2e879...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det kan høres ut som hypomani, ja. Men kanskje ingen soleklar hypomani. Det beste er vel å fortelle dette til behandleren din, så kan denne riktigere hjelpe deg med å finne ut av det.  

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Har skjønt det slik at det skal merkes av omgivelsene. Det skal jo godt gjøres å skjule? 

Kanskje det er begynnende hypomani og at du vil stige mer etter hvert. 

Eller kanskje det er depresjonen som har lettet også blir kontrasten så stor at det kan føles unormalt glad og energisk. 

Men jeg er ingen ekspert. Jeg ville tatt det opp med behandler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det kan høres ut som du er på vei inn i en hypomani. Selv fikk jeg beskjed en gang jeg var innlagt om at dersom det var hypomani skulle de nærmeste legge merke til det, men at det ikke nødvendigvis var merkbart for fremmede, med mindre det var mani. Da skulle det være slik at "alle" la merke til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (6 minutter siden):

Jeg synes også det kan høres ut som du er på vei inn i en hypomani. Selv fikk jeg beskjed en gang jeg var innlagt om at dersom det var hypomani skulle de nærmeste legge merke til det, men at det ikke nødvendigvis var merkbart for fremmede, med mindre det var mani. Da skulle det være slik at "alle" la merke til det.

Det var en grei huskeregel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (29 minutter siden):

Synes det kan høres ut som hypomani, ja. Men kanskje ingen soleklar hypomani. Det beste er vel å fortelle dette til behandleren din, så kan denne riktigere hjelpe deg med å finne ut av det.  

Takk for svar! Har ingen timeavtaler, men en behandler «i bakhånd» som jeg evt. kan kontakte. Tror jeg vil vente og se hvordan det utvikler seg, det har bare vart 4-5 dager. Og jeg kan jo ikke klage, det er jo herlig å endelig ha litt energi!😊

Anonymkode: 2e879...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (30 minutter siden):

Vet ikke. Har skjønt det slik at det skal merkes av omgivelsene. Det skal jo godt gjøres å skjule? 

Kanskje det er begynnende hypomani og at du vil stige mer etter hvert. 

Eller kanskje det er depresjonen som har lettet også blir kontrasten så stor at det kan føles unormalt glad og energisk. 

Men jeg er ingen ekspert. Jeg ville tatt det opp med behandler. :)

Takk for svar! Sånn det er nå, er det ganske lett å skjule, siden jeg bor alene og ikke omgås så mange. Men har tatt meg i å småprate med fremmede ute (noe jeg aldri gjør), og har følt meg mer selvsikker og produktiv på jobb. Har meldt meg på flere kurs/arrangementer og slikt.

Anonymkode: 2e879...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (24 minutter siden):

Jeg synes også det kan høres ut som du er på vei inn i en hypomani. Selv fikk jeg beskjed en gang jeg var innlagt om at dersom det var hypomani skulle de nærmeste legge merke til det, men at det ikke nødvendigvis var merkbart for fremmede, med mindre det var mani. Da skulle det være slik at "alle" la merke til det.

Takk for svar! Det er nok ingen andre enn meg selv som merker endringen så langt. Mulig jeg bare endelig har blitt «normal» etter å ha vært deprimert i mange år😆

Anonymkode: 2e879...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar! Det er nok ingen andre enn meg selv som merker endringen så langt. Mulig jeg bare endelig har blitt «normal» etter å ha vært deprimert i mange år😆

Anonymkode: 2e879...b02

Ja, det er jo også en mulighet 🙂 Du får nok bare vente å se om det utvikler seg. Min personlige erfaring er at jeg ofte føler meg bedre enn jeg tenker er normalt etter en depresjon fordi jeg så og si har glemt hvordan det føles ut å ha det bra, også stabiliserer det seg etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! Sånn det er nå, er det ganske lett å skjule, siden jeg bor alene og ikke omgås så mange. Men har tatt meg i å småprate med fremmede ute (noe jeg aldri gjør), og har følt meg mer selvsikker og produktiv på jobb. Har meldt meg på flere kurs/arrangementer og slikt.

Anonymkode: 2e879...b02

Er det ikke vanlig at det går litt opp og ned? Syns ikke det høres så ekstremt ut å ha perioder der man har litt mer energi og giv

Anonymkode: 310bd...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det ikke vanlig at det går litt opp og ned? Syns ikke det høres så ekstremt ut å ha perioder der man har litt mer energi og giv

Anonymkode: 310bd...10a

Nei, det er nok normalt for de fleste. Men hos meg har det de siste 10 årene bare svingt fra å være mildt til moderat deprimert så og si. Så derfor er det så uvant å oppleve en slik plutselig opptur i humøret - og styrking av selvfølelsen i tillegg🙃 

Anonymkode: 2e879...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (13 minutter siden):

Ja, det er jo også en mulighet 🙂 Du får nok bare vente å se om det utvikler seg. Min personlige erfaring er at jeg ofte føler meg bedre enn jeg tenker er normalt etter en depresjon fordi jeg så og si har glemt hvordan det føles ut å ha det bra, også stabiliserer det seg etterhvert. 

Ja, det er så lenge siden jeg følte meg glad, så godt mulig jeg bare har glemt hvordan det er😄🤞

Anonymkode: 2e879...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er nok normalt for de fleste. Men hos meg har det de siste 10 årene bare svingt fra å være mildt til moderat deprimert så og si. Så derfor er det så uvant å oppleve en slik plutselig opptur i humøret - og styrking av selvfølelsen i tillegg

Jeg ville antatt at det var normalt enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...