Gå til innhold

Gi ECT ett nytt forsøk?


lavender

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke fullt ut deprimert per nå, jeg vil bare være forberedt i forhold til hvilke muligheter jeg har om det blir tilfelle og er en grubler så søker derfor svar. For 2 år siden hadde jeg alvorlig depresjon og gjennomgikk da 12 ECT behandlinger med lite effekt. Jeg ble litt bedre, men det kunne like gjerne vært tiden, terapien og rammene rundt som gjorde det tenker jeg. 

Om man har hatt lite effekt av ECT er det verdt å gi det ett nytt forsøk eller vil jeg trolig bare få samme resultat som sist?

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er lite vits og lite trolig du vil få sjansen heller. 12 behandlinger er MYE

Anonymkode: 442b8...f2e

Jeg skjønner, det var jo litt leit men om det er lite vits å forsøke på nytt har det kanskje ikke så mye å si. Jeg trodde 12 behandlinger var standard?

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (1 time siden):

Jeg skjønner, det var jo litt leit men om det er lite vits å forsøke på nytt har det kanskje ikke så mye å si. Jeg trodde 12 behandlinger var standard?

Jeg tok 16 behandlinger i vår. Ble bedre, men verre nå igjen. Behandleren min skal sjekke opp mulighet for vedlikeholdsbehandling.

Anonymkode: 731c8...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tok 16 behandlinger i vår. Ble bedre, men verre nå igjen. Behandleren min skal sjekke opp mulighet for vedlikeholdsbehandling.

Anonymkode: 731c8...fd5

Jeg håper du vil få vedlikeholdsbehandling og at det vil fungere bra for deg. Ingenting er bedre enn når man finner noe som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (18 minutter siden):

Jeg håper du vil få vedlikeholdsbehandling og at det vil fungere bra for deg. Ingenting er bedre enn når man finner noe som fungerer.

Jeg forstår det slik at ECT er den mest virkningsfulle behandling for depresjon.

Anonymkode: 731c8...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår det slik at ECT er den mest virkningsfulle behandling for depresjon.

Anonymkode: 731c8...fd5

Åja. Det var jeg ikke klar over. Men jeg har fått med meg at de ønsker at man skal ha forsøkt "alt" annet før man forsøker ECT, lurer på hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (21 minutter siden):

Åja. Det var jeg ikke klar over. Men jeg har fått med meg at de ønsker at man skal ha forsøkt "alt" annet før man forsøker ECT, lurer på hvorfor?

Kanskje @kuptonkan svare på dette?

Anonymkode: 731c8...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje @kuptonkan svare på dette?

Anonymkode: 731c8...fd5

Ja, håper han kan svare 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (19 timer siden):

Åja. Det var jeg ikke klar over. Men jeg har fått med meg at de ønsker at man skal ha forsøkt "alt" annet før man forsøker ECT, lurer på hvorfor?

Noen av årsakene er nok at det er veldig ressurskrevende og at det kan ha ganske alvorlige bivirkninger. 

Jeg hadde god effekt av ECT-behandling, men i tillegg til å slite kognitiv i den perioden jeg mottok behandling,  så har jeg også mistet en del minner fra andre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motiva2 skrev (5 minutter siden):

Noen av årsakene er nok at det er veldig ressurskrevende og at det kan ha ganske alvorlige bivirkninger. 

Jeg hadde god effekt av ECT-behandling, men i tillegg til å slite kognitiv i den perioden jeg mottok behandling,  så har jeg også mistet en del minner fra andre perioder.

Skjønner. Det gir mening.

Leit å høre at du fikk de bivirkningene, det å miste hukommelse var noe jeg var bekymret for men jeg merket heldigvis lite til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det mest effektivt på gruppenivå, mens det nok varierer en del på individnivå. Noen få ender opp med svært alvorlige bivirkninger. Dessuten krever det en del kapasitet og personalressurser. Det å gjennomgå ECT kan og være krevende for pasienten. 

På den andre siden kan det være vel så krevende å prøve «hele Felleskatalogen» i ymse doseringer og kombonasjjoner i årevis uten god effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar skrev (21 minutter siden):

Kanskje er det mest effektivt på gruppenivå, mens det nok varierer en del på individnivå. Noen få ender opp med svært alvorlige bivirkninger. Dessuten krever det en del kapasitet og personalressurser. Det å gjennomgå ECT kan og være krevende for pasienten. 

På den andre siden kan det være vel så krevende å prøve «hele Felleskatalogen» i ymse doseringer og kombonasjjoner i årevis uten god effekt. 

Jeg har prøvd en god del medisiner og går nå på 4 forskjellige, så har mistet litt håpet om at medisiner kan være løsningen for meg. Jeg hadde nok blitt dårligere i de dårlige periodene om jeg hadde vært helt uten medisiner, men den veldig store forskjellen er det dessverre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...