Gå til innhold

Jeg liker bedre kognitiv atferdsterapi enn psykodynamisk(?)samtaleterapi.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om jeg skriver rett nå, men den kognitive atferdsterapien kjennes mer forutsigbar fordi vi setter tankene i a, b, c,d -kolonner og bruker skjema for atferdsaktivering. Annen type terapi kjennes ut som om det kun er opp til meg å" finne svarene". Dette ble veldig enkelt fortalt. Hvilken type terapiform liker du best?

Anonymkode: 7d739...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Psykoanalytis/-dynamisk. Min personlige mening er at det er mer spennende og at det går dypere ved å forsøke å bevisstgjøre ubevisste konflikter og motivasjoner, sånn at du aktivt kan ta valg i livet ditt og ikke blir styrt av noe du ikke en gang veit at er der. I tillegg er det mer fokus på relasjonen til terapeuten, og det er et trygt rom hvor du kan snakke høyt om hva du kjenner i en sosial relasjon, der og da. Meta-sosialisering, kunne man kanskje kalt dét. But different folks, different strokes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende spørsmål, jeg Lurer også på hva slags terapi som er best jeg da. Og om noen typer passer bedre til ulike problematikker.

Anonymkode: 56123...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (25 minutter siden):

Psykoanalytis/-dynamisk. Min personlige mening er at det er mer spennende og at det går dypere ved å forsøke å bevisstgjøre ubevisste konflikter og motivasjoner, sånn at du aktivt kan ta valg i livet ditt og ikke blir styrt av noe du ikke en gang veit at er der. I tillegg er det mer fokus på relasjonen til terapeuten, og det er et trygt rom hvor du kan snakke høyt om hva du kjenner i en sosial relasjon, der og da. Meta-sosialisering, kunne man kanskje kalt dét. But different folks, different strokes.

Spennende perspektiv! Jeg er veldig forknytt og ikke så god til å sette ord på følelsene mine. Dermed er det lettere for å uttrykke meg selv gjennom "skjema ". Det er mer forutsigbart.

Anonymkode: 7d739...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på psykodynamisk, jeg. Jeg kan nok høres veldig fornuftig ut sånn i teorien og jeg kunne sikkert fylt ut et skjema og svart på spørsmål på en helt eksemplarisk måte. Men så påvirker liksom ikke fornuften hvordan jeg faktisk fungerer og agerer. Så da må man undersøke ting som ligger litt dypere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer  kanskje også an på hvordan man er i sykdomsforløpet, om man bare er veldig aktivert og lite tilgang på tanker og følelser må man kanskje starte med kognitivt og endre atferdsbiten?

Anonymkode: 56123...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer  kanskje også an på hvordan man er i sykdomsforløpet, om man bare er veldig aktivert og lite tilgang på tanker og følelser må man kanskje starte med kognitivt og endre atferdsbiten?

Anonymkode: 56123...eb5

Det var en klok tanke. Kanskje det er slik for meg...

Anonymkode: 7d739...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var en klok tanke. Kanskje det er slik for meg...

Anonymkode: 7d739...089

Det er litt sånn for meg og, men jeg klarer jo ikke kognitiv atferdsendring heller😂 så mistenker jo at det egentlig er noen følelser ellernoe som må bearbeides for å komme seg. Men syns ofte det bare blir så mye prat og graving som gjør at jeg roter meg inn i tankespiraler og da hjelper det fint lite.

(om noen vet hvordan man best kan få opp ut og bearbeide følelser uten at det blir sånn så kom med tips!,)

Anonymkode: 56123...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det lille jeg har vært med på av kognitiv terapi og mentaliseringsbasert terapi opplevde jeg det som noen slags "skinnterapier". Jeg klarte å endre tanker en del der og da, men det holder ikke da det ikke endret meg på dypet, så jeg ble ikke kvitt problemene. Jeg klarte ikke å tro nok på det, og den grunnleggende dårlige selvfølelsen besto. Litt som selvhjelpsbøker. Jeg leser det som står, men det angår ikke meg. Men kan godt hende det hadde vært mer effektivt om jeg hadde hatt mer terapi med det.

Har gått i istdp med innslag av kognitive teknikker, og det utfordret og ristet i meg på en helt annen måte. Det ble ikke mulig å tenke meg flink i terapien, men det var j. intenst, vondt og vanskelig å slippe opp kontrollen. Jeg slapp ikke unna med noe bs og ble tvunget til å ta selvstendige valg.

Jeg har lest litt om kontroversene med istdp, og tror jeg var heldig med å komme til en psykolog som både var empatisk, lyttet, ba om tilbakemeldinger, innrømmet feil, justerte, var supertålmodig og viste seg å være trygg som en bauta selv når jeg beskyldte han for all mulig dritt.

Jeg tror at terapirelasjonen gjorde mye for meg istdp, og at den manglende relasjonen og tilliten til behandlee i kognitiv terapi hindret meg i å tørre å satse. 

Anonymkode: 3a2ea...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gått i terapi en gang (går enda da), på DPS. Ble tildelt en psykiater, og hun bruker psykodynamisk. Var egentlig litt skeptisk pga alt det negative jeg har lest her om det.. Men har vel kommet frem til at jeg tror det for meg var en god ting. Det er så fremmed for meg å prate om meg selv og hva jeg tenker eller føler. Sette ord på ting i stedet for å bare skyve bort. Mulig jeg ser for meg noe som ikke stemmer med virkeligheten, men jeg innbiller meg at om jeg hadde kommet til en «ingen utenomsnakk, rett på endring, effektiv som få»-terapeut så hadde jeg følt meg enormt mislykka. Hun har liksom klart å smått om sen bygge ned en del av disse murene mine.

 

Når det er sagt, så tror jeg at etter denne runden så hadde jeg ved et fremtidig behov nok satt pris på en mer.. «effektiv»  terapi, uten så mye fokus på fortid. At jeg kunne mestret det liksom? Men nå har jeg virkelig hatt behov for å se tilbake, for å forstå mer av hvorfor jeg er slik jeg er. Som igjen har gitt meg tro på at jeg kan endre meg. Jeg er ikke bare «født sånn» (aka skrevet i stein).

Anonymkode: c7b2a...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva slags terapi brukes for å bearbeide følelser/opplevelse?

Anonymkode: 56123...eb5

Alle type terapi?

Anonymkode: 7d739...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...