Gå til innhold

Litium.. orker snart ikke mer. Har noen erfaringer her med bipolar 1 og medisinering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

jeg går på litium og har serum nå på 0,9. har tidligere ligget så høyt som 1,5 før det knakk manien jeg hadde. 1,3 har jeg også hatt i perioder. Skjelvinger er uttalt på så høye doser, men jeg opplever at 0,9 gir samme skjelvinger som dosene over. Har vært stabilt på 0,9 i en tid. Har forsøkt å gå ned til 0,7 men da melder så klart symptomer sin ankomst, spesielt sinne og irritasjon blomstrer på lavere serum.
beina mine skjelver, armer og så klart hender ved finmotorikk. Står jeg i bøyd stilling F eks skjelver beina mine så mye at det ser ut som jeg har parkinson. Jeg ønsker meg tilbake til jobb!!

Har forsøkt Abilify opp til 20 mg, fikk sterke bivirkninger i form av agitasjon og kroppslig uto. Veldig ubehagelig, hjalp veldig lite for depresjon. Har forsøkt Seroquel opp til 600mg, hjalp lite for depresjon og måtte avbryte pga lang qt-tid, samt forandringer på ekg. hadde mye hjertebank husker jeg. 
har forsøkt lamictal i kombo med begge disse, hjalp mot depresjon. Men hjalp ikke veldig alene. Lite bivirkninger da! 

Så er det noen kloke hoder her som har erfaringer med medisinering av bipolar 1. hvor mye er prøvd? 

Anonymkode: 79c19...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg er jeg stabil med serum på 0,8 og Seriquel tar eventuelle symptom om jeg for tegn til sykdom på 0,8. Føler meg bra medisinert og kan leve ganske vanlig er heldig 

Anonymkode: e0cd8...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hos meg er jeg stabil med serum på 0,8 og Seriquel tar eventuelle symptom om jeg for tegn til sykdom på 0,8. Føler meg bra medisinert og kan leve ganske vanlig er heldig 

Ja, det er flott. Dette er hva jeg ønsker meg også. Jeg er også stabil på 0,9 fra symptomer, men skjelvingene er helt forferdelige. Det er ikke forenlig med noe annet type jobb en kontorjobb for å si det mildt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroquel kan jeg dessverre ikke ta, men leser at mange har veldig god effekt av denne. 
vi har arvelig lang QT-tid i familien på min fars side (som det ser ut til at jeg har arvet). Hun falt plutselig om uten forvarsel når min far var yngre. Fikk vist plutselig hjertestans. Så da må jeg holde meg unna de preparatene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke prøve å legge på en AD til litiumetå da, kanskje du kan klare deg med litt lavere serum om du har noe annet for depresjon i bunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte i alle fall bare å formidle litt håp, selv om jeg kan lite om behandling av bipolar lidelse.

Det er mye som kan gjøres:

Først av alt ville jeg spurt om å kombinere Litium og Lamictal. Synes det høres helt sykt ut å gå helt opp til 1,5 på Litium alene. Du finner også mange antipsykotika som er «snille» når det gjelder QT-tid. F.eks. Risperdal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (På 9.12.2023 den 16.42):

Jeg tenkte i alle fall bare å formidle litt håp, selv om jeg kan lite om behandling av bipolar lidelse.

Det er mye som kan gjøres:

Først av alt ville jeg spurt om å kombinere Litium og Lamictal. Synes det høres helt sykt ut å gå helt opp til 1,5 på Litium alene. Du finner også mange antipsykotika som er «snille» når det gjelder QT-tid. F.eks. Risperdal. 

Åå takk, setter jeg pris på. Risperdal har jeg ikke prøvd. Det er absolutt verdt et forsøk. Skal nevne det for min psykiater 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (På 9.12.2023 den 16.44):

Blitt helt slutt på mine manier med leponex 

Jasså? Ikke prøvd Leponex heller. Men har ikke denne veldig heftige bivirkninger, jeg tenker mest på hjertet da selvfølgelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jasså? Ikke prøvd Leponex heller. Men har ikke denne veldig heftige bivirkninger, jeg tenker mest på hjertet da selvfølgelig 

Hjertet ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest KatarinaV

Hvordan går det med deg ts? Som de andre her foreslår jeg også å legge noe oppå litium så du slipper å ha så høyt speil. Et AP eller Lamictal. Håper det har bedret seg. 

Jeg bruker også litium og kombinerer den med et AP. Ikke særlig bivirkninger og holder meg frisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...