Gå til innhold

Hva gjør man med utmattelse?


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg utmattet. Før har jeg koblet det til depresjon da jeg har vært deprimert. Nå er jeg ikke deprimert såvidt jeg vet og likevel utmattet. Hvorfor er jeg utmattet? Jeg har spist sunn mat i flere måneder, gått turer og siste 3-4 uker har jeg trent. Likevel er jeg så sliten. Og ikke motivert til noen frem for fysisk aktivitet, men tvinger meg likevel. 

Hva kan jeg gjøre for å bli mindre sliten? Hva gjør dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er utmattet selv etter 2 år med bipolar depresjon. Begynt på 3.året nå. Jeg prøver å gjøre som deg; aktiviteter som gir meg energi. Likevel er jeg så sliten. Vet ikke lengre jeg..

Anonymkode: ccbb6...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (23 minutter siden):

Jeg føler meg utmattet. Før har jeg koblet det til depresjon da jeg har vært deprimert. Nå er jeg ikke deprimert såvidt jeg vet og likevel utmattet. Hvorfor er jeg utmattet? Jeg har spist sunn mat i flere måneder, gått turer og siste 3-4 uker har jeg trent. Likevel er jeg så sliten. Og ikke motivert til noen frem for fysisk aktivitet, men tvinger meg likevel. 

Hva kan jeg gjøre for å bli mindre sliten? Hva gjør dere? 

Har du hatt korona i det siste?

Både jeg og flere jeg kjenner til, har slitt med utmattelse ganske lenge etter å ha hatt korona, noen var veldig dårlige mens det sto på, andre hadde mildere forløp, men flere i begge «grupper» har kjent og kjenner på utmattelse.

Fasit på å fikse det, det har jeg dessverre ikke. Annet enn at jeg jo prøver å lytte til kroppen, så jeg tilpasser aktivitetsnivået mitt nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er utmattet selv etter 2 år med bipolar depresjon. Begynt på 3.året nå. Jeg prøver å gjøre som deg; aktiviteter som gir meg energi. Likevel er jeg så sliten. Vet ikke lengre jeg..

Anonymkode: ccbb6...b0d

Hm ja. Kan jo være ettervirkninger av å ha vært dårlig av ulik art i mange år. 

Håper du blir bedre. 

Shira! skrev (16 minutter siden):

Har du hatt korona i det siste?

Både jeg og flere jeg kjenner til, har slitt med utmattelse ganske lenge etter å ha hatt korona, noen var veldig dårlige mens det sto på, andre hadde mildere forløp, men flere i begge «grupper» har kjent og kjenner på utmattelse.

Fasit på å fikse det, det har jeg dessverre ikke. Annet enn at jeg jo prøver å lytte til kroppen, så jeg tilpasser aktivitetsnivået mitt nå. 

Ja for litt over en måned siden. Følte vel meg ikke utmattet sånn rett etterpå da, men etter jeg begynte å trene for 3-4 uker siden. Hadde masse energi første par ukene, men så sa det bare pang. Som om jeg ikke tålte belastningen det er å trene. Men trene skal jo gi energi. Kan det likevel være ettervirkninger av covid? 

Det er vanskelig å høre på kroppen. Vet ikke hva den vil. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (10 timer siden):

Ja for litt over en måned siden. Følte vel meg ikke utmattet sånn rett etterpå da, men etter jeg begynte å trene for 3-4 uker siden. Hadde masse energi første par ukene, men så sa det bare pang. Som om jeg ikke tålte belastningen det er å trene. Men trene skal jo gi energi. Kan det likevel være ettervirkninger av covid? 

Det er vanskelig å høre på kroppen. Vet ikke hva den vil. 

Det kan komme litt etterpå, trening og aktivitet kan utløse det også, så om det i utgangspunktet skal gi energi.

Jeg vet ikke om det er det du opplever, men har som sagt kjennskap til flere som opplever utmattelse i ulik grad og form. Fastlegen sa at hun hadde flere pasienter med slike utfordringer etter covid nå. Mistet «piffen» på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shira! skrev (4 timer siden):

Det kan komme litt etterpå, trening og aktivitet kan utløse det også, så om det i utgangspunktet skal gi energi.

Jeg vet ikke om det er det du opplever, men har som sagt kjennskap til flere som opplever utmattelse i ulik grad og form. Fastlegen sa at hun hadde flere pasienter med slike utfordringer etter covid nå. Mistet «piffen» på en måte. 

Ok. Hm. Håper ikke det er det. Hvor lenge varer sånt da? Kanskje umulig å svare på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80 skrev (1 time siden):

@Glitter kan jo hende utmattelsen kommer som bivirkning av medikamenter, og i tillegg som en utmattelse av det man har vært gjennom? 

Har ikke gjort noen endringer på medisiner, men serum på Litium har steget fra 0,7 til 0,9 på to målinger. Så vet ikke om det har noe å si. 

Ja, har tenkt på om jeg har fått en slags fatigue på grunn av de siste årene. Men det kan man vel ikke hvile seg i fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (43 minutter siden):

Har ikke gjort noen endringer på medisiner, men serum på Litium har steget fra 0,7 til 0,9 på to målinger. Så vet ikke om det har noe å si. 

Ja, har tenkt på om jeg har fått en slags fatigue på grunn av de siste årene. Men det kan man vel ikke hvile seg i fra? 

Om man er mentalt sliten etter en heftig runde så vil jeg tro at man blir bedre etter hvert som livssituasjon, helsesituasjon osv. bedrer seg. Men det tar nok tid.

Nei, mentalt fatique kan man hverken trene seg fra eller hvile seg fra. Da må det ovennenvnte bedre seg, og så finner kroppen til normalen etter en viss tid med stabilitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Om man er mentalt sliten etter en heftig runde så vil jeg tro at man blir bedre etter hvert som livssituasjon, helsesituasjon osv. bedrer seg. Men det tar nok tid.

Nei, mentalt fatique kan man hverken trene seg fra eller hvile seg fra. Da må det ovennenvnte bedre seg, og så finner kroppen til normalen etter en viss tid med stabilitet. 

Jeg har fått psykiske plager pga en mental fatigue. Og så blir selvsagt fatigue mye verre av det psykiske som er. Da kjennes det litt umulig å finne løsningen på å bedre det psykiske. Men det er kanskje håp likevel

Anonymkode: a47a0...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (44 minutter siden):

Om man er mentalt sliten etter en heftig runde så vil jeg tro at man blir bedre etter hvert som livssituasjon, helsesituasjon osv. bedrer seg. Men det tar nok tid.

Nei, mentalt fatique kan man hverken trene seg fra eller hvile seg fra. Da må det ovennenvnte bedre seg, og så finner kroppen til normalen etter en viss tid med stabilitet. 

Ja. Er det jeg er redd for, og det kan jo ta tid. Jeg har ikke tid for jeg vil ut i jobb! :) Men frykter kombinasjonen mammarollen, jobb, husarbeid, trening er for mye for meg. Men jeg tenker det ikke er et alternativ å vike fra noe av det. Så jeg må bare finne tid til egenpleie oppi alt. Og det skal jeg nok ha for skal jobbe max 50%. Og siden jeg nå er avholds så suges ikke energi og mental kapasitet ut den veien. 

Sørge for å spise næringsrikt, få nok søvn osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (28 minutter siden):

Ja. Er det jeg er redd for, og det kan jo ta tid. Jeg har ikke tid for jeg vil ut i jobb! :) Men frykter kombinasjonen mammarollen, jobb, husarbeid, trening er for mye for meg. Men jeg tenker det ikke er et alternativ å vike fra noe av det. Så jeg må bare finne tid til egenpleie oppi alt. Og det skal jeg nok ha for skal jobbe max 50%. Og siden jeg nå er avholds så suges ikke energi og mental kapasitet ut den veien. 

Sørge for å spise næringsrikt, få nok søvn osv. 

Synes vi kan heller være takknemlige for at vi er bedre enn å stresse tilbake til normalen. Min nye normal er ialf endret utifra mine forutsetninger. Det blir mindre sosialt, trening, aktiviteter osv.

Men jeg prioriterer jobb, behandling, familien (spesielt det å være tante), samt nærmeste venner.

Tipper vi får en energiboost til våren om vi tar godt vare på oss selv nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Synes vi kan heller være takknemlige for at vi er bedre enn å stresse tilbake til normalen. Min nye normal er ialf endret utifra mine forutsetninger. Det blir mindre sosialt, trening, aktiviteter osv.

Men jeg prioriterer jobb, behandling, familien (spesielt det å være tante), samt nærmeste venner.

Tipper vi får en energiboost til våren om vi tar godt vare på oss selv nå. 

Ja, det får jeg håpe vi får. :)

Jeg skal nok ikke tilbake til tidligere normal, men mer enn jeg gjør nå ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (9 minutter siden):

Ja, det får jeg håpe vi får. :)

Jeg skal nok ikke tilbake til tidligere normal, men mer enn jeg gjør nå ja. :)

Og så en annen ting. Vi lever i en utmattende til. Om man er utsatt fra før, så er det også normalreaksjoner på tingenes tilstand. La oss være tålmodige med oss selv❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (21 timer siden):

Jeg føler meg utmattet. Før har jeg koblet det til depresjon da jeg har vært deprimert. Nå er jeg ikke deprimert såvidt jeg vet og likevel utmattet. Hvorfor er jeg utmattet? Jeg har spist sunn mat i flere måneder, gått turer og siste 3-4 uker har jeg trent. Likevel er jeg så sliten. Og ikke motivert til noen frem for fysisk aktivitet, men tvinger meg likevel. 

Hva kan jeg gjøre for å bli mindre sliten? Hva gjør dere? 

Har du sjekket blodprøver? Når det ikke handler om depresjon ville jeg tatt en runde på det fysiske.

Anonymkode: c0c10...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (1 time siden):

Og så en annen ting. Vi lever i en utmattende til. Om man er utsatt fra før, så er det også normalreaksjoner på tingenes tilstand. La oss være tålmodige med oss selv❤️

Ja det er jo også sant. Det er mørkt og kaldt ute. Det kan man jo bli sliten av. Må være tålmodig ja. :)

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har du sjekket blodprøver? Når det ikke handler om depresjon ville jeg tatt en runde på det fysiske.

Anonymkode: c0c10...9e0

Tok nyling stoffskifte som er normalt, og vil tro full status ble tatt i september da jeg ble innlagt. 

Kan det være kroppen er deprimert, men ikke hode? Går det an? At medisinene har gjort hodet normalt, men kroppen henger ennå igjen? Da antar kun tid kan være til hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (22 timer siden):

Jeg føler meg utmattet. Før har jeg koblet det til depresjon da jeg har vært deprimert. Nå er jeg ikke deprimert såvidt jeg vet og likevel utmattet. Hvorfor er jeg utmattet? Jeg har spist sunn mat i flere måneder, gått turer og siste 3-4 uker har jeg trent. Likevel er jeg så sliten. Og ikke motivert til noen frem for fysisk aktivitet, men tvinger meg likevel. 

Hva kan jeg gjøre for å bli mindre sliten? Hva gjør dere? 

Både hvile/restituere og drive hyggelig fysisk aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (58 minutter siden):

Kan det være kroppen er deprimert, men ikke hode? Går det an? At medisinene har gjort hodet normalt, men kroppen henger ennå igjen? Da antar kun tid kan være til hjelp. 

Altså, er som du vet ingen lege men jeg hadde det slik i 3 år. Visste ikke og hadde noen spurt, hadde jeg veddet alt jeg eide på at jeg ikke var deprimert.

Snakker ikke fra kunnskap nå, men egenerfaring. Jeg vil si at det går fint an å være ganske deprimert uten å vite det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (54 minutter siden):

Både hvile/restituere og drive hyggelig fysisk aktivitet. 

Ja, jeg må nok fortsette med det. Selv om motivasjonen ikke er på topp. 

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Altså, er som du vet ingen lege men jeg hadde det slik i 3 år. Visste ikke og hadde noen spurt, hadde jeg veddet alt jeg eide på at jeg ikke var deprimert.

Snakker ikke fra kunnskap nå, men egenerfaring. Jeg vil si at det går fint an å være ganske deprimert uten å vite det. 

Hm ja. Det er jo interessant da. Jeg får jobbe depresjonsforebyggende selv om jeg ikke føler meg spesielt deprimert. :) Da vet jeg at det letter i mars/april for det bruker mine depresjoner å gjøre. Hvis det er det som er greia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode forslag om hva utmattelsen kan skyldes. Men kan det være at det er vanskeligere for deg å komme ut av den siden din mor bor hos deg nå? Du får ikke koblet av skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...