Gå til innhold

Hadde tenkt å be om innleggelse men har begynt å grue og angre meg


lavender

Anbefalte innlegg

Jeg har brukerstyrt innleggelse på DPS og tenkte høre om der var ledig plass på mandag. Men nå har jeg begynt å grue og angre meg. Jeg er ikke skikkelig dårlig ennå, men det er vel jo litt av poenget med brukerstyrt at man skal komme inn forebyggende før det blir skikkelig ille. Jeg begynte vel å slite litt for en måneds tid siden og det har blitt gradvis litt og litt verre. Jeg klarer meg sånn passe i hverdagen, men gjør bare det jeg må. Så jeg går på jobb, sover etterpå, husarbeid blir nedprioritert og middagen blir fjordland og jeg er veldig fysisk og psykisk sliten.

En del av grunnen til at jeg har begynt å grue og angre meg er at jeg hadde tenkt at jeg aldri skulle innlegges igjen. Det blir ett nederlag for meg å skulle be om innleggelse igjen (selv om jeg vet man ikke burde tenke slik og jeg ikke hadde tenkt slik om andre i samme situasjon). Også er jeg nervøs for hvordan jeg vil bli møtt, selv om jeg kjenner de som jobber der godt. 

På den ene siden føler jeg at jeg burde fortsette å klare meg hjemme mens på den andre siden tenker jeg at det kunne være bra for meg å innlegges nå. Det kan jo være noen dager i ett annet miljø og samtaler med helsepersonell kan hjelpe?

Så burde jeg egentlig klare meg hjemme lenger er det greit å be om innleggelse nå, og hva kan jeg gjøre for å komme over gruing og anger? 

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ganger kan det være greit å bare bestemme seg og legge unna grubling og tanker/følelser rundt det. Du tenkte jo før helgen at det var på tide, og da vil jeg anbefale deg å stå ved det. 

Og terskelen for brukerstyrt er og skal være lavere enn for vanlig akutt innleggelse. Så at du ikke skulle være dårlig nok trenger du ikke å tenke på. Mener jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden siste innleggelse nå? Og hvor mange ganger har du vært innlagt hittil i år? 

Anonymkode: fb164...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best kan bare du vite. Vi skal ikke dømme over det her.

For min egen del prøver jeg å tenke over at det kan være forskjell mellom hva jeg føler for å gjøre og hva som faktisk er nyttig. Gjorde meg noen tanker om dette siden jeg hadde lignende problemstilling nå nylig: 

Kontra: stahet, skam rundt å ta imot innleggelse, nederlag/flaut osv. 

Pro: Realitetsflukt. 

Min fasit ble at det ikke var riktig for meg fordi eneste pro argument jeg fant var at jeg kunne flyktet litt fra virkeligheten og fått ro en stund. 

 

Hvilke fordeler har en innleggelse for deg? Hva hadde du realistisk sett fått ut av det? Regner med at det er noen ting siden du har muligheten, men finnes kanskje ulemper også? 

Anonymkode: 312f1...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (14 timer siden):

Noen ganger kan det være greit å bare bestemme seg og legge unna grubling og tanker/følelser rundt det. Du tenkte jo før helgen at det var på tide, og da vil jeg anbefale deg å stå ved det. 

Og terskelen for brukerstyrt er og skal være lavere enn for vanlig akutt innleggelse. Så at du ikke skulle være dårlig nok trenger du ikke å tenke på. Mener jeg. :)

Ja, det er jo sant. Jeg har jo også tenkt tanken på innleggelse en stund nå, og det kan være fint å unngå å evnt. bli så dårlig at jeg må innlegges på akuttposten.

Du har ett godt poeng der og jeg er egentlig enig. Bekymrer meg bare ofte over slikt... Føler på en måte at om andre ikke kan se at jeg sliter så er det ikke valid nok (selv om jeg igjen ikke tenker slik om andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor lenge er det siden siste innleggelse nå? Og hvor mange ganger har du vært innlagt hittil i år? 

Anonymkode: fb164...a13

Jeg har vært innlagt en gang hittil i år og var da innlagt på akuttpost og DPS til sammen 2 uker i slutten av august-begynnelsen av september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva som er best kan bare du vite. Vi skal ikke dømme over det her.

For min egen del prøver jeg å tenke over at det kan være forskjell mellom hva jeg føler for å gjøre og hva som faktisk er nyttig. Gjorde meg noen tanker om dette siden jeg hadde lignende problemstilling nå nylig: 

Kontra: stahet, skam rundt å ta imot innleggelse, nederlag/flaut osv. 

Pro: Realitetsflukt. 

Min fasit ble at det ikke var riktig for meg fordi eneste pro argument jeg fant var at jeg kunne flyktet litt fra virkeligheten og fått ro en stund. 

 

Hvilke fordeler har en innleggelse for deg? Hva hadde du realistisk sett fått ut av det? Regner med at det er noen ting siden du har muligheten, men finnes kanskje ulemper også? 

Anonymkode: 312f1...245

Fordelene med en innleggelse tenker jeg er å få en liten pause, å få litt folk rundt meg, å få muligheten til å snakke med helsepersonell, å kanskje klare å få på plass litt rutiner igjen og kanskje få økt på ene medisinen. Ulempene er vel at jeg helst skulle tenkt å klare meg hjemme og at jeg ikke opplevde at det hjalp sist jeg hadde brukerstyrt innleggelse (men var ganske mye dårligere enn nå da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (2 timer siden):

Jeg har vært innlagt en gang hittil i år og var da innlagt på akuttpost og DPS til sammen 2 uker i slutten av august-begynnelsen av september.

Pga hva? 

Anonymkode: e818f...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (2 timer siden):

Fordelene med en innleggelse tenker jeg er å få en liten pause, å få litt folk rundt meg, å få muligheten til å snakke med helsepersonell, å kanskje klare å få på plass litt rutiner igjen og kanskje få økt på ene medisinen. Ulempene er vel at jeg helst skulle tenkt å klare meg hjemme og at jeg ikke opplevde at det hjalp sist jeg hadde brukerstyrt innleggelse (men var ganske mye dårligere enn nå da).

Ikke godt å si sa om du får nytte denne gang heller. Blir vel bare å prøve ut og se om du bestemmer deg for det :)

Anonymkode: 312f1...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ikke godt å si sa om du får nytte denne gang heller. Blir vel bare å prøve ut og se om du bestemmer deg for det :)

Anonymkode: 312f1...245

Ja, sant 🙂 Kan være verdt ett forsøk tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (12 minutter siden):

Ja, sant 🙂 Kan være verdt ett forsøk tenker jeg. 

Jeg har også et mål om å aldri innlegges igjen, så det ville vært et nederlag for meg også! Men må man så må man. Er man suicidal og trenger man hjelp så sier det seg selv at man oppsøker hjelp.

Anonymkode: b1e41...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også et mål om å aldri innlegges igjen, så det ville vært et nederlag for meg også! Men må man så må man. Er man suicidal og trenger man hjelp så sier det seg selv at man oppsøker hjelp.

Anonymkode: b1e41...eb1

Sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du ringt nå?

Anonymkode: b1e41...eb1

Det var ikke ledig plass før på tirsdag så fikk beskjed om å ringe igjen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (12 minutter siden):

Det var ikke ledig plass før på tirsdag så fikk beskjed om å ringe igjen i morgen.

Hvor lenge får du bli? 

Anonymkode: fb164...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (12 minutter siden):

Det var ikke ledig plass før på tirsdag så fikk beskjed om å ringe igjen i morgen.

Så bra at du ringte!!

Anonymkode: b1e41...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge får du bli? 

Anonymkode: fb164...a13

Er det ikke maks 3 eller 5 døgn?

Anonymkode: b1e41...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...