Gå til innhold

Klage til Statsforvalteren / fylkesmannen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen sendt inn klage til noen av de (de er vel kanskje samme ting men)?

Tenker da mest på feilbehandling, dårlig behandlet, ikke fått behandling, tidsbrudd osv

Jeg har sendt inn klage. Forventer ikke noe annet enn henleggelse,men tenker det er viktig at det kommer i systemet om feilbehandling. Det som er rart er jo at det er de man klager på (i mitt tilfelle dps eller sykehus) som til syvende og sist skal avgjøre klagen på dem selv. Så det er jo ikke rart alt blir henlagt. Er det noen som har vunnet frem en sak? Isåfall hvilken sak? 

Anonymkode: cc5ff...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For mange år siden klaget jeg til fylkeslegen pga en særdeles dårlig/feil behandling på akuttmottak (somatisk). Det endte med et stormøte hos fylkeslegen hvor jeg fikk en oppriktig unnskyldning fra avdelingsleder på akuttmottak + at det ble en tilsynssak mot akuttmottak. Så det kan føre frem å klage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (14 minutter siden):

For mange år siden klaget jeg til fylkeslegen pga en særdeles dårlig/feil behandling på akuttmottak (somatisk). Det endte med et stormøte hos fylkeslegen hvor jeg fikk en oppriktig unnskyldning fra avdelingsleder på akuttmottak + at det ble en tilsynssak mot akuttmottak. Så det kan føre frem å klage. 

Kanskje lettere når det er snakk om somatisk. For da har man gjerne fysiske bevis? Fikk ikke hjelp da du klagde på hodepine så viste det seg å være svulst.

Verre med psykiske usynlige plager. Det er hva jeg gjetter

Anonymkode: cc5ff...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje lettere når det er snakk om somatisk. For da har man gjerne fysiske bevis? Fikk ikke hjelp da du klagde på hodepine så viste det seg å være svulst.

Verre med psykiske usynlige plager. Det er hva jeg gjetter

Anonymkode: cc5ff...366

Har ikke lyst til å gå inn på hva klagen omfattet, men det kan selvfølgelig også omhandle psykiatri på en somatisk avdeling. Det hadde ingenting med hodepine og svulst å gjøre iallefall.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter klagen er sendt Statsforvalteren ser den gjennom klagen før den oversender klagen til sykehuset for behandling og DPS må gi tilbakemelding til Statsforvalteren om hvordan klagen er håndtert. Har selv klaget DPS til Statsforvalteren og da var jeg i møte med DPS om det jeg klaget på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det før. Saken ble henlagt da instansen mente at journal og diagnose var "godt nok dokumentert". Klaget på journalføring og diagnose. 

Har vurdert klage igjen da DPS har sendt melding på meg til BV uten grunn. Hadde de beholdt alle detaljerte personopplysninger og informasjon om diagnoser og symptomer som først sto i brevet også, så hadde det vært en smal sak. Men de valgte å innse ikke rettferdiggjort brudd på taushetsplikten og fjernet opplysningene. Meldingen ble sendt allikevel da. Så behandlingen er ødelagt og avsluttet. Men sak hos statsforvalter er ikke noe vits i. De mener en ting. Jeg mener noe annet... 

Anonymkode: 1b678...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krøll47
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har noen sendt inn klage til noen av de (de er vel kanskje samme ting men)?

Tenker da mest på feilbehandling, dårlig behandlet, ikke fått behandling, tidsbrudd osv

Jeg har sendt inn klage. Forventer ikke noe annet enn henleggelse,men tenker det er viktig at det kommer i systemet om feilbehandling. Det som er rart er jo at det er de man klager på (i mitt tilfelle dps eller sykehus) som til syvende og sist skal avgjøre klagen på dem selv. Så det er jo ikke rart alt blir henlagt. Er det noen som har vunnet frem en sak? Isåfall hvilken sak? 

Anonymkode: cc5ff...366

Hva er grunnen til klagen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Det er selvsagt ikke de du klager på som skal avgjøre klagen. De skal avgi forklaring og legge frem journal. Så er det Statsforvalteren som avgjør saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (3 minutter siden):

Hva er grunnen til klagen din? 

Dårlig behandlet og feilbehandling. Husker ikke hva alternativene var

Anonymkode: cc5ff...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (Akkurat nå):

Til TS: Det er selvsagt ikke de du klager på som skal avgjøre klagen. De skal avgi forklaring og legge frem journal. Så er det Statsforvalteren som avgjør saken. 

Nei statsforvalteren skrev de oversender saken (altså klagen min på dps) til dps for at de skal avgjøre og snakke med meg. Og statsforvalteren avsluttet saken fra sin side og overlot til dps

Anonymkode: cc5ff...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det vurderes som småsaker som kan oppklares ved å snakke sammen, kan det gjøres slik. Blir dere fortsatt ikke enige, kan du be Statsforvalteren avgjøre saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (23 minutter siden):

Til TS: Det er selvsagt ikke de du klager på som skal avgjøre klagen. De skal avgi forklaring og legge frem journal. Så er det Statsforvalteren som avgjør saken.

Hvis saken handler om feil i journal, hvordan vurderer de hva som er riktig da? Jeg har vitner som kan bekrefte at saksforholdene ikke stemmer overens med det som står i journalen.

kupton skrev (14 minutter siden):

Ja, hvis det vurderes som småsaker som kan oppklares ved å snakke sammen, kan det gjøres slik.

I så fall burde jo DPS kunne svare på et så enkelt spørsmål som om de mener at mine vitner snakker usant? Eller er det faktisk noe i ryktene om at de ansatte der bevisst prøver å dekke over hverandres feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (24 minutter siden):

Hvis saken handler om feil i journal, hvordan vurderer de hva som er riktig da? Jeg har vitner som kan bekrefte at saksforholdene ikke stemmer overens med det som står i journalen.

I så fall burde jo DPS kunne svare på et så enkelt spørsmål som om de mener at mine vitner snakker usant? Eller er det faktisk noe i ryktene om at de ansatte der bevisst prøver å dekke over hverandres feil?

Nå prøver du bare å fremstå paranoid. Men  må nok prøve hardere, for ingen tror deg her uansett. Du må også ta disse tingene opp med behandleren(e) din(e) I virkeligheten, ikke ovenfor vilt fremmede mennesker på internett. 

Anonymkode: fab81...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå prøver du bare å fremstå paranoid. Men  må nok prøve hardere, for ingen tror deg her uansett. Du må også ta disse tingene opp med behandleren(e) din(e) I virkeligheten, ikke ovenfor vilt fremmede mennesker på internett.

Fint å se at flere har lært seg manus. Men spørsmålet var altså ment for Kupton. Jeg skal selvfølgelig ta dette opp med fastlegen imorgen.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil i journal kan i prinsippet være to ting. 1. Faktafeil rettes uten opphold når det er klart at noe er feil. 2. Vurderinger som pasienten mener er feil. Her kan en diskutere det. Blir en ikke enig, journalføres at pasienten har en annen oppfatning. Er ikke dette bra nok for pasienten, kan det klages inn for Statsforvalteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...