Gå til innhold

Ting føltes plutselig så rart

Anbefalte innlegg

Jeg kom nettopp hjem etter å ha vært vekke i helgen. Har akkurat satt meg ned i sofaen og sitter med pcen på fanget. Det som jeg la merke til med en gang var at ting føles så rart. På en måte en liten uvirkelighetsfølelse, samtidig som jeg ikke tror det er sterkt nok til å kunne kalles det. Jeg legger mer merke til ting enn vanlig. Som mønsteret på puta jeg sitter ved, musikken, rotet på bordet, farger generelt sett. Samtidig som jeg føler jeg ikke ser klart nok. Og noe føles feil, uten at jeg klarer å forklare hva dette noe er. Det er vanskelig å forklare alt i alt, men kanskje noen skjønner likevel?

Er dette noe å bry seg om? Og hva kan det komme av? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476697-ting-f%C3%B8ltes-plutselig-s%C3%A5-rart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags diagnoser har du? 

Og vet ikke om det er relevant, men hva gjorde du i helgen da? Tenkte om dersom det var noe veldig slitsomt eller hvis du sov borte og sånn så er det vel vanlig å bli sliten. 

Anonymkode: c7ff6...bb5

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags diagnoser har du? 

Og vet ikke om det er relevant, men hva gjorde du i helgen da? Tenkte om dersom det var noe veldig slitsomt eller hvis du sov borte og sånn så er det vel vanlig å bli sliten. 

Jeg har bipolar og asperger.

Jeg var på besøk hos foreldrene mine noe jeg er ofte i helgene, er så vandt til det at jeg syntes ikke det var noe spesielt slitsomt egentlig. Men jeg er i en dårligere periode for tiden da, så kan jo ha noe med det å gjøre? 

psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er ikke noe å bry seg om så lenge du ikke ser rosa flygende elefanter. Slutt å stresse nå.

Hehe. Ser heldigvis ingen flygende rosa elefanter nei. Kjenner meg ikke sånn spesielt stresset egentlig, men kanskje jeg er det underbevisst?

Har du psykoselidelse? Kan det være forvarsel / prodrom for ny episode? 

Det er også skrevet en del om «aberrant salience» som en hypotese knyttet til psykose, fikk litt assosiasjoner til det når du skriver at du legger merke til mer ting enn vanlig. 

Anonymkode: 40041...89e

Annonse

lavender skrev (33 minutter siden):

Jeg kom nettopp hjem etter å ha vært vekke i helgen. Har akkurat satt meg ned i sofaen og sitter med pcen på fanget. Det som jeg la merke til med en gang var at ting føles så rart. På en måte en liten uvirkelighetsfølelse, samtidig som jeg ikke tror det er sterkt nok til å kunne kalles det. Jeg legger mer merke til ting enn vanlig. Som mønsteret på puta jeg sitter ved, musikken, rotet på bordet, farger generelt sett. Samtidig som jeg føler jeg ikke ser klart nok. Og noe føles feil, uten at jeg klarer å forklare hva dette noe er. Det er vanskelig å forklare alt i alt, men kanskje noen skjønner likevel?

Er dette noe å bry seg om? Og hva kan det komme av? 

Å se mønster eller at farger forandrer seg osv er vanlig ved autisme. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du psykoselidelse? Kan det være forvarsel / prodrom for ny episode? 

Det er også skrevet en del om «aberrant salience» som en hypotese knyttet til psykose, fikk litt assosiasjoner til det når du skriver at du legger merke til mer ting enn vanlig. 

Ja. Eller jeg har bipolar med psykose, var i alle fall det som sto i epikrisen fra sist utredning. Om det er forvarsel for ny episode vet jeg ikke, jeg kan ikke helt huske at jeg har opplevd noe lignende før.

Åja, aberrant salience har jeg aldri hørt om før, skal lese om det. Finnes det ett ord for det på norsk?

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å se mønster eller at farger forandrer seg osv er vanlig ved autisme. 

Åja, det visste jeg ikke, har aldri opplevd det før så vidt jeg kan huske.

Edit: Leste litt fort i sted, jeg ser ikke at mønster og farger forandrer seg, men at jeg legger mer merke til dem, på en måte?

Endret av lavender
lavender skrev (22 minutter siden):

Åja, aberrant salience har jeg aldri hørt om før, skal lese om det. Finnes det ett ord for det på norsk?

Jeg har faktisk sittet og tenkt og googlet og forsøkt å finne ut hva det heter på norsk siden jeg skrev forrige innlegg, men jeg har ikke funnet ut av det dessverre. 

Synes temaet er utrolig spennende: den subjektive opplevelsen av psykose og tiden før, og sammenhengen mellom tanker og følelser og opplevelser, og hvordan dette kan forklares med hva som skjer kjemisk i hjernen. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har faktisk sittet og tenkt og googlet og forsøkt å finne ut hva det heter på norsk siden jeg skrev forrige innlegg, men jeg har ikke funnet ut av det dessverre. 

Synes temaet er utrolig spennende: den subjektive opplevelsen av psykose og tiden før, og sammenhengen mellom tanker og følelser og opplevelser, og hvordan dette kan forklares med hva som skjer kjemisk i hjernen. 

Åja, ok. Kanskje det ikke finnes noe ord på norsk da.

Ja, det er egentlig ganske interessant og spennende.

skogbrann skrev (4 minutter siden):

Jeg kan oppleve det samme, eller lignende i forkant av en mani eller psykose. 

Åja, håper virkelig ikke det er det. Tar det lang tid før du opplever det til du har kommet inn i en mani eller psykose? Jeg tror jeg er greit beskyttet mtp medisinering men man er vel aldri helt sikkret?

Annonse

lavender skrev (3 minutter siden):

Åja, håper virkelig ikke det er det. Tar det lang tid før du opplever det til du har kommet inn i en mani eller psykose? Jeg tror jeg er greit beskyttet mtp medisinering men man er vel aldri helt sikkret?

Vi snakker stort sett uker her. Det skjer også en gradvis forverring og utvikling av nye symptomer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...