Gå til innhold

Gir dere behandler ros/positive tilbakemeldinger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gir tilbakemeldinger til terapeuten på hvordan jeg opplever at terapien har fremgang eller ikke. Da kan han justere måten vi jobber på. Særlig gir jeg tilbakemeldinger i slutten av hvert halvår, dvs. før sommeren og før jul. Jeg kan f.eks. si hva jeg synes har blitt enklere å håndtere i hverdagen og hva som ev. har blitt mer utfordrende. Han gir også tilbakemeldinger på hvilken fremgang han opplever at terapien har hatt siste halve året.

Jeg kan også gi tilbakemeldinger om jeg opplever at noe bør gjøres annerledes, men det tar jeg i så fall der og da. Det var en gang jeg opplevde det som avvisning at timen ble avsluttet veldig brått. Det er en kjent sak at mange av oss kan være sensitive for avvisning. Han synes det var veldig fint å få den tilbakemeldingen, selv om jeg var tydelig på at den opplevelsen handlet mer om meg og min opplevelse enn at jeg faktisk ble avvist. Etter den tilbakemeldingen, har han alltid gitt beskjed om at "nå må vi snart avslutte" ca. 2-7 minutter før vi skal avslutte, alt etter hvor krevende det vi snakker om er.

Eva Sofie skrev (1 minutt siden):

Jeg gir tilbakemeldinger til terapeuten på hvordan jeg opplever at terapien har fremgang eller ikke. Da kan han justere måten vi jobber på. Særlig gir jeg tilbakemeldinger i slutten av hvert halvår, dvs. før sommeren og før jul. Jeg kan f.eks. si hva jeg synes har blitt enklere å håndtere i hverdagen og hva som ev. har blitt mer utfordrende. Han gir også tilbakemeldinger på hvilken fremgang han opplever at terapien har hatt siste halve året.

Jeg kan også gi tilbakemeldinger om jeg opplever at noe bør gjøres annerledes, men det tar jeg i så fall der og da. Det var en gang jeg opplevde det som avvisning at timen ble avsluttet veldig brått. Det er en kjent sak at mange av oss kan være sensitive for avvisning. Han synes det var veldig fint å få den tilbakemeldingen, selv om jeg var tydelig på at den opplevelsen handlet mer om meg og min opplevelse enn at jeg faktisk ble avvist. Etter den tilbakemeldingen, har han alltid gitt beskjed om at "nå må vi snart avslutte" ca. 2-7 minutter før vi skal avslutte, alt etter hvor krevende det vi snakker om er.

Dette høres veldig fint ut. At dere begge gir tilbakemelding til hverandre. Fortsett med det! Godt at han ser deg og gir beskjed om at dere snart skal avslutte.

Anonymkode: 0f25d...448

Jeg starter på et nytt innlegg, ettersom det første ble langt nok...

Men til TS: Jeg tror terapeuten din vil sette pris på å få tilbakemeldinger om hva du ev. opplever er riktig fremgangsmåte i terapien og ikke. Det er ikke negativt og det skal de håndtere - både negativt og positivt.

Noe kan terapeuten tilpasse etter å ha fått tilbakemelding. En terapeut skal være trygg nok i seg selv til å gi terapi uten å få slike tilbakemeldinger. Men å rose terapeuten for å gi ros, tenker jeg blir litt feil det også... Å gi positive tilbakemeldinger til en terapeut skal i så fall gis fordi du oppriktig mener det. Ikke for å please terapeuten. Da er vi inne på et annet område igjen. 

Jeg kan i blant si til min terapeut at "sist time opplevde jeg at var en bra time" eller at "nå føler jeg meg helt utkjørt i hodet" etter en intens time. Den siste bemerkningen er ingen negativ tilbakemelding. Det tolker vi begge som at jeg har brukt timen godt. Det samme tilbake, kan min terapeut si til meg at "du har jobbet bra denne timen" og videre begrunne det. Eller han kan si at "du har vært modig denne timen" fordi jeg har gått inn på temaer jeg ikke har snakket med noen før. Men jeg mistenker også at han gjør det for at jeg trenger å øve meg på å ta imot ros uten å frastjele den andre sine meninger ;) 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke jeg; har lyst, men jeg tør ikke.

Anonymkode: 0f25d...448

Det jeg lurer på er, hvorfor tør du ikke å gi terapeuten din tilbakemeldinger? Hva ser du for deg at vil bli reaksjonen som ev. er skummel? Som @kupton sier, er heldigvis ingen terapeuter tankelesere, og det gjør terapihverdagen enklere å navigere i både for deg som pasient og h*n som terapeut. Jeg opplever mindre misforståelser og "gnisninger" i samarbeidet når jeg klarer å ha den åpne dialogen med terapeuten sammenlignet med når jeg har holdt mer for meg selv.

Da jeg f.eks. tok opp dette med min terapeut, at en brå avsluting av timene oppfatet jeg som avvisning, var jeg tydelig på at jeg så at det var min subjektive tolkning av situasjonen, og min terapeut kunne også se det ut ifra mitt ståsted når jeg forklarte det slik. Derfor legger han det nå til rette slik han gjør, for at det ikke skal bli en for brå avslutning på timene. Men nå, par-tre år senere, går det også bedre at han sier ifra kun ett minutt før vi avslutter. Det handler om at jeg er et annet sted enn da jeg tok opp dette. Terapi er et samarbeid som hele tiden er i utvikling.

Annonse

kupton skrev (2 timer siden):

Svært viktig det @Eva Sofie skriver her. Vi kan stort sett ikke lese tanker.  Da er det svært fint å få en tilbakemelding på om vi er på rett spor eller ikke.

Det kommer an på om behandleren tåler det. Jeg har opplevd at min behandler ikke har tålt alt jeg har tatt opp.

Anonymkode: 6cd62...598

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...