Gå til innhold

Jeg har schizofreni, om jeg slutter på antipsykotika mot legens anbefaling, hva skal til for å tvangsmedisinere meg?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å slutte på antipsykotika mot legens anbefaling, jeg har schizofreni og har gått på medisiner siste 4 år snart. Om jeg velger å slutte på medisiner, hva skal da til for å tvangsmedisinere meg? Er det nok at jeg slutter mot anbefalingene deres og de tenker det er fare for at jeg blir dårlig eller må jeg faktisk bli psykotisk for at de skal kunne bruke tvang?

Håper på at noen vet, kommer til å ta det med i vurderingen.

Anonymkode: 11075...982

Fortsetter under...

Hvis du tidligere har vært særdeles syk, evt slutte med medisiner mange ganger for deretter å bli syk, kan det hende at de vurderer å tvangsmedisinere deg forebyggende.

Er derimot sykehistorien slik at du har vært kun moderat syk, og kanskje bare en til to episoder, vil de mest sannsynlig ikke gjøre noe for du blir psykotisk igjen. Uansett må du forberede deg på at TUD (tvungent ettervern) blir vurdert etter neste episode med varig behandling med depotantipsykotika.

kupton skrev (9 minutter siden):

Hvis du tidligere har vært særdeles syk, evt slutte med medisiner mange ganger for deretter å bli syk, kan det hende at de vurderer å tvangsmedisinere deg forebyggende.

Er derimot sykehistorien slik at du har vært kun moderat syk, og kanskje bare en til to episoder, vil de mest sannsynlig ikke gjøre noe for du blir psykotisk igjen. Uansett må du forberede deg på at TUD (tvungent ettervern) blir vurdert etter neste episode med varig behandling med depotantipsykotika.

Jeg tror ikke det kan sies at jeg har vært særdeles syk, i følge mine vurderinger i alle fall. Hva helsepersonell ville vurdert er vanskelig å si. Har aldri hørt de rangere sykdomsperiodene mine i alvorlighetsgrad for å si det sånn.

Hvor lenge kan TUD vare? Og om det skulle vise seg at jeg ikke blir syk igjen etter å ha sluttet og jeg holder meg frisk i 1 år, kan jeg få diagnosen fjernet? Eller viser jeg bare lite sykdomsinnsikt nå?

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Spør pasient- og brukerombudet, evt. en advokat om dette.

Advokat koster vel mye? Hva med pasient-og brukerombudet, er det gratis å ta kontakt med dem?

Annonse

Everybody skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke bare la en person gå rundt i sin egen psykotiske verden hvis man ønsker det?

Godt spørsmål. Kan vi egentlig være sikre på at det er ikke er vi "normale" som lever i en illusjon, og omvendt?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vurderer å slutte på antipsykotika mot legens anbefaling, jeg har schizofreni og har gått på medisiner siste 4 år snart. Om jeg velger å slutte på medisiner, hva skal da til for å tvangsmedisinere meg? Er det nok at jeg slutter mot anbefalingene deres og de tenker det er fare for at jeg blir dårlig eller må jeg faktisk bli psykotisk for at de skal kunne bruke tvang?

Håper på at noen vet, kommer til å ta det med i vurderingen.

Har du behandler da? Hvis ikke vil de ikke plukke det opp. Altså før du blir syk igjen. Jeg vil også advare deg om å gjøre det, ofte blir man varig svekket kognitivt av flere psykoser. Jeg fungerte mye bedre før den siste store psykosen jeg hadde.

Anonymkode: 37963...d0c

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du behandler da? Hvis ikke vil de ikke plukke det opp. Altså før du blir syk igjen. Jeg vil også advare deg om å gjøre det, ofte blir man varig svekket kognitivt av flere psykoser. Jeg fungerte mye bedre før den siste store psykosen jeg hadde.

Anonymkode: 37963...d0c

Jeg har behandler ja. Mulig det er ett veldig dumt valg, men jeg skulle bare så gjerne visst hvordan jeg fungerer uten medisiner. Også har jeg en mistanke om at diagnosen er feil.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mulig det er ett veldig dumt valg, men jeg skulle bare så gjerne visst hvordan jeg fungerer uten medisiner. Også har jeg en mistanke om at diagnosen er feil.

Har du sikker inntekt og en stabil livssituasjon skader det ikke å prøve. Det er mange flere som er feildiagnostisert enn det statistikkene viser.

Everybody skrev (2 timer siden):

Alle er ikke farlige selv om de er psykotiske. Hvorfor ikke bare la en person gå rundt i sin egen psykotiske verden hvis man ønsker det?

Blir jeg syk igjen, så håper jeg virkelig ikke at de lar meg gå å være syk.

Annonse

psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Har du sikker inntekt og en stabil livssituasjon skader det ikke å prøve. Det er mange flere som er feildiagnostisert enn det statistikkene viser.

Hvis en får tilbakefall, er det sannsynlig at en må ha større doser enn før, og det kan ta to år før en er tilbake på samme funksjonsnivå som før tilbakefallet - om en i det hele tatt kommer tilbake dit.

kupton skrev (Akkurat nå):

Hvis en får tilbakefall, er det sannsynlig at en må ha større doser enn før, og det kan ta to år før en er tilbake på samme funksjonsnivå som før tilbakefallet - om en i det hele tatt kommer tilbake dit.

Jada, det sa de til meg også... Men jeg skal spare deg for den historien.

kupton skrev (12 minutter siden):

Hvor stor er sjansen for tilbakefall? Finnes der noe statistikk på det?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes der noe statistikk på det?

Finnes helt sikkert statistikk, men om vi kan stole på den er et åpent spørsmål.

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Finnes helt sikkert statistikk, men om vi kan stole på den er et åpent spørsmål.

Hvorfor skulle en ikke stole på den?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle en ikke stole på den?

På grunn av metodiske mangler og feil. Den reflekterer ikke nødvendigvis de faktiske forhold. Men nå snakker jeg på generelt grunnlag.

I studier er tilbakefallsraten ca 80% etter 12 mnd og ca 95% etter 24 mnd. Av disse er det ca 1 av 6 som ikke får særlig effekt av medisin når den settes inn igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...