Gjest Nep Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Hei, for tre-fire måneder siden hadde jeg en lungebetennelse som skyldtes en bakterie med det usjarmerende navnet chlamydia, som for øvrig ikke har noe med kjønnssyksommen å gjøre. Denne gikk greit over med antibiotika, og jeg følte meg heller ikke spesielt syk under betennelsen. Men ca en uke etter at behandlingen var over, fikk jeg tung pust, tretthet og en slags "sitring" i lungene. Dette var verst om om natten. Legen min sa at en slags midlertidig astma var vanlig etter denne typen lungebetennelse, og ga meg først en uke med sterke cortisontabletter. Da denne ikke virket, fikk jeg en uke til. Heller ikke denne virket, og da ble jeg satt på en måned med inhalator med cortison. Da denne var over, hadde jeg et opphold på en uke, og så ble jeg dårlig i igjen. Og har defor nå fått nok en inhalator dosert til en måned. Jeg har ikke piping i lungene når jeg puster, og er heller ikke plaget med slim eller hoste. Kan det hende at astmaen blir kronisk? Eller kan det være at det er noe annet enn astma? (Jeg har ikke tatt pusteprøver). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47683-kronisk-astma-som-f%C3%B8lge-av-lungebetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Spør legen din om han syns det kunne være lurt å ta en langtidsregistrering av pustemønsteret ditt (PEF) og at det blir tatt de nødvendige pusteprøver. Det er ikke lett å si hva som utløser astma, det tror jeg ingen vet egentlig. Hvis inhalasjonene hjelper (steroider vil jeg tro?) så er det en indikasjon på at dine slimhinner i luftveiene er irritable, og at de har god jhelp av astmamedisin. Det lureste er nok å få tatt pusteprøver og PEF, så vil svaret komme etter hvret. Det er ikke alltid lett å sette en astmadiagnose raskt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47683-kronisk-astma-som-f%C3%B8lge-av-lungebetennelse/#findComment-181596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.