Gå til innhold

Er anoreksi en frivillig lidelse å ha?

Anbefalte innlegg

Jeg føler alltid folk tenker om denne lidelsen at "du kan jo bare spise" og "det er jo bare å spise". Tror dere det er så enkelt som å bare spise? Samme med at jeg føler meg for gammel til å ha anoreksi i midten av tyveårene. Føler det er mer sånn tenåringer gjør og blir flau når noen påpeker det. Holder det alltid for meg selv, men det er jo en synlig lidelse siden jeg er undervektig så jeg kan ikke holde det skjult heller. 

Anonymkode: d942e...c50

Fortsetter under...

Nei, jeg vil ikke si at det er frivillig. Dog må man virkelig bestemme seg for å bli frisk, og gjøre det som kreves for å nå det målet. Jeg bestemte meg for å bli frisk, og ble frisk. Begynte rett og slett bare å drite i de anorektiske tankene og spiste meg opp i vekt og holdt vekten. Etter hvert forsvant også de anorektiske tankene. På et vis kan man veldig forenklet si at det "bare er å spise". 

Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Ingen forstyrrelser er frivillige. Anorexia nevrosa er kategorisert som forstyrrelse med visse kriterier i ICD 10 - F 50.0. 

Du mener det ikke er en sykdom? 

Anonymkode: 6e519...d7a

Annonse

Trinity80 skrev (25 minutter siden):

Ingen psykiske lidelser er definert som sykdom. Har ikke noe med ha jeg mener. 

Mine psykiatere opp igjennom definerer bestemt min psykiske lidelse som sykdom. Kaller den til og med bipolar sykdom. Så du tar feil

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler alltid folk tenker om denne lidelsen at "du kan jo bare spise" og "det er jo bare å spise". Tror dere det er så enkelt som å bare spise? Samme med at jeg føler meg for gammel til å ha anoreksi i midten av tyveårene. Føler det er mer sånn tenåringer gjør og blir flau når noen påpeker det. Holder det alltid for meg selv, men det er jo en synlig lidelse siden jeg er undervektig så jeg kan ikke holde det skjult heller. 

Anonymkode: d942e...c50

Føler du "alltid" det, sånn helt objektivt? 

Anonymkode: 16f7d...f5c

Annonse

Det er beskrevet som lidelse, forstyrrelse og plage. For å definere noe som sykdom så må det ikke kun være pasientens opplevelse som er indikator på diagnose. Derfor er ordet ‘sykdom’ lite brukt innen psykiateren. Det blir brukt, men om veldig spesifikke tilstander med klinisk evidens.

For eksempel så er angst betegnet som en lidelse og ikke sykdom. Google psykisk sykdom. 

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Det er beskrevet som lidelse, forstyrrelse og plage. For å definere noe som sykdom så må det ikke kun være pasientens opplevelse som er indikator på diagnose. Derfor er ordet ‘sykdom’ lite brukt innen psykiateren. Det blir brukt, men om veldig spesifikke tilstander med klinisk evidens.

For eksempel så er angst betegnet som en lidelse og ikke sykdom. Google psykisk sykdom. 

Du tar feil. Min psykiater definerer meg som syk pga min psykiske lidelse, som er en sykdom som gjør meg syk. Adhd er som du peker på ikke definert som sykdom, men tilstand. Mange lidelser innen psykiatri er imidlertid sykdommer og det er veldig merkelig å motsette seg dette  

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du tar feil. Min psykiater definerer meg som syk pga min psykiske lidelse, som er en sykdom som gjør meg syk. Adhd er som du peker på ikke definert som sykdom, men tilstand. Mange lidelser innen psykiatri er imidlertid sykdommer og det er veldig merkelig å motsette seg dette  

Nei jeg motsetter meg ikke dette i det hele tatt. Av en eller annen grunn har det blitt et definisjonsspørsmål. Jeg selv lurer på hvorfor egentlig. Da jeg var deprimert så var jeg syk, men med angsten så hadde jeg en lidelse.

Man har heller ikke personlighetssykdom - det er en forstyrrelse igjen. Feks. eupf. 

Trinity80 skrev (22 minutter siden):

Nei jeg motsetter meg ikke dette i det hele tatt. Av en eller annen grunn har det blitt et definisjonsspørsmål. Jeg selv lurer på hvorfor egentlig. Da jeg var deprimert så var jeg syk, men med angsten så hadde jeg en lidelse.

Man har heller ikke personlighetssykdom - det er en forstyrrelse igjen. Feks. eupf. 

Jo du påstår rett frem at «ingen psykiske lidelser er definert som sykdom». Det er feil. Noen diagnoser er definert som tilstander og andre som sykdommer. At ingen er sykdommer, som du hardnakket påstår, er direkte feil. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo du påstår rett frem at «ingen psykiske lidelser er definert som sykdom». Det er feil. Noen diagnoser er definert som tilstander og andre som sykdommer. At ingen er sykdommer, som du hardnakket påstår, er direkte feil. 

Ok

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...