Gå til innhold

Er anoreksi en frivillig lidelse å ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg føler alltid folk tenker om denne lidelsen at "du kan jo bare spise" og "det er jo bare å spise". Tror dere det er så enkelt som å bare spise? Samme med at jeg føler meg for gammel til å ha anoreksi i midten av tyveårene. Føler det er mer sånn tenåringer gjør og blir flau når noen påpeker det. Holder det alltid for meg selv, men det er jo en synlig lidelse siden jeg er undervektig så jeg kan ikke holde det skjult heller. 

Anonymkode: d942e...c50

Om folk skulle tenke det, ville jeg spørre tilbake: Er angst noe en frivillig vil ha? Hva med OCD? Går en frivillig inn i depresjon? Hva med traumelidelser? Og personlighetsforstyrrelser? ... Og jeg kunne ha fortsatt...

Det en selv har ansvaret for, innen alle lidelser, er hva en velger å gjøre med sin lidelse. Der er ikke kun ett svar riktig. Der avhenger svaret veldig mye på hvilke personlige egenskaper man selv har og ev. om en har andre lidelser i tillegg. Hvilken støtte en har i familien og sitt eget sosiale nettverk. Hvilken hjelp man har vært heldig å komme inn i.

Svaret er med andre ord nei - men jeg lurer litt på om det er du som tenker at andre føler det eller har de sagt det til deg direkte?

Vedr. anoreksi, er det mest vanlig å ha det i tenårene, men det betyr ikke at det er uvanlig å ha lidelsen senere i livet. Jeg håper du ikke holder det så tett for deg selv at ingen får anledning til å hjelpe deg.

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min psykiater definerer meg som syk pga min psykiske lidelse, som er en sykdom som gjør meg syk.

Riktig, han definerer deg som syk fordi det er nødvendig iht. dine rettigheter hos NAV etc. Psykiske lidelser og somatiske sykdommer er vitenskapelig sett to forskjellige ting, og kan ikke sammenlignes direkte.

Endret av psykedeliker
psykedeliker skrev (27 minutter siden):

Riktig, han definerer deg som syk fordi det er nødvendig iht. dine rettigheter hos NAV etc. Psykiske lidelser og somatiske sykdommer er vitenskapelig sett to forskjellige ting, og kan ikke sammenlignes direkte.

Så du mener du er frisk når du har mye symptom på din sykdom og kjenner deg uvel? Det er helt innafor å definere sykdomstegn som sykdom både innen psykiatri og somatikk. Man ER syk når man lider av psykose på samme måte som man ER syk når man har hjerneblødning eller en øks i leggen som krever sårbehandling. Rettigheter hos nav har man som psykotisk og som somatisk syk. Du bidrar til å skape et ytterligere stigma rundt psykisk sykdom ved å ikke mener at det somatiske lidelser er sykdom og psykiske lidelser ikke er det. 

Anonymkode: 6e519...d7a

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bidrar til å skape et ytterligere stigma rundt psykisk sykdom ved å ikke mener at det somatiske lidelser er sykdom og psykiske lidelser ikke er det.

Det kan du diskutere med vitenskapsfolk og jurister, ikke med meg.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du mener du er frisk når du har mye symptom på din sykdom og kjenner deg uvel? Det er helt innafor å definere sykdomstegn som sykdom både innen psykiatri og somatikk. Man ER syk når man lider av psykose på samme måte som man ER syk når man har hjerneblødning eller en øks i leggen som krever sårbehandling. Rettigheter hos nav har man som psykotisk og som somatisk syk. Du bidrar til å skape et ytterligere stigma rundt psykisk sykdom ved å ikke mener at det somatiske lidelser er sykdom og psykiske lidelser ikke er det. 

Ikke bidra selv til stigmatisering ved å dra frem arsenalet. Dette her er på et metanivå som du ikke forstår. Jeg forstår det ikke selv engang, og det innrømmer jeg. Men det endrer ikke fakta. 

psykedeliker skrev (1 time siden):

Har du en autismelidelse?

Annonse

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg verken lider eller har en autismespekterforstyrrelse. Jeg er definert som psykisk syk.

ODD? Eller på norsk opposisjonell atferdsforstyrrelse? (Fremdeles ikke sykdom)✌️

Jeg tippet NPF på meg selv da jeg var veldig syk - men var visst helt på bærtur. 

Trinity80 skrev (1 time siden):

Ikke bidra selv til stigmatisering ved å dra frem arsenalet. Dette her er på et metanivå som du ikke forstår. Jeg forstår det ikke selv engang, og det innrømmer jeg. Men det endrer ikke fakta. 

Arsenalet? Jeg ikke forstår? Du er den som har dritt deg godt ut i denne tråden så ville gått stillere i dørene 

psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg verken lider av eller har en autismespekterforstyrrelse. Jeg er definert som psykisk syk.

Og du - du tror du er supersmart og var sikkert intellektuell for årevis siden men du har mista det helt på veien, slutningene dine er ofte bastante og feil samtidig 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Arsenalet? Jeg ikke forstår? Du er den som har dritt deg godt ut i denne tråden så ville gått stillere i dørene 

Arsenalet er nettopp denne språkbruken din. Jeg går aldri stille i dørene, på samme måte som du ikke klarer å diskutere konstruktivt utenfor det simple ordforrådet ditt. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og du - du tror du er supersmart og var sikkert intellektuell for årevis siden men du har mista det helt på veien, slutningene dine er ofte bastante og feil samtidig 

😆😆😆 Ja huff, hva skal man egentlig svare deg med? God bedring?

Annonse

Trinity80 skrev (10 minutter siden):

opposisjonell atferdsforstyrrelse?

Var det ikke det Arnold Juklerød hadde? Eller var det kverulantisk paranoia?

Uansett, jeg kverulerer ikke. Jeg bare argumenterer for hvorfor jeg har rett. 🤪

Endret av psykedeliker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Var det ikke det Arnold Juklerød hadde? Eller var det kverulantisk paranoia?

Han hadde vel paranoia mener jeg? Men altså, norsk psykiatri på 70-tallet var ingen dans på roser. Det var mye greier, så vet ikke helt hvem jeg tror på der. Men tvil er litt greit i blant.

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Det er mulig, men det forandrer ikke fakta. Han avslørte korrupsjon. Det finnes flere slike saker fra den tiden.

Ja det tror jeg på. Årelating og lobotomi. Fint ting har utvikling, psykiatrien har kommet langt og mye lenger skal den. 

Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Fint ting har utvikling, psykiatrien har kommet langt og mye lenger skal den.

Ja, det siste fremskrittet er erfaringskonsulenter. Jeg kjenner flere i det yrket og de har en ganske annen tilnærming enn de helsefagutdannede, spesielt mtp. språkbruk.

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Ja, det siste fremskrittet er erfaringskonsulenter. Jeg kjenner flere i det yrket og de har en ganske annen tilnærming enn de helsefagutdannede, spesielt mtp. språkbruk.

Ja kjenner til det. Jeg har personlig veldig respekt for psykiatri som fagfelt, også fordi jeg ser en enorm fremgang der. Men er veldig åpen for tverrfaglig og med innspill fra f.eks. fagkonsulenter - brukt riktig. Er ikke så fan av sekt og kult mentalitet.  

Worriesome Plenty 2
Trinity80 skrev (11 minutter siden):

Ja det tror jeg på. Årelating og lobotomi. Fint ting har utvikling, psykiatrien har kommet langt og mye lenger skal den. 

Årelating og lobotomi var nok før salige Juklerøds tid. De mente han hadde kverulant paranoia.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...