Gå til innhold

Hva sier man til noen som er svært dårlig for at hn ikke skal føle seg avvist og forverre situasjonen?

Anbefalte innlegg

Hvordan svarer man et søsken som er psykotisk (og som er innlagt for første gang i sitt liv) som forteller at hn ikke har det bra? En som aldri klager ellers og alltid har vært positiv hele sitt liv og som nå sier at hn ikke har det bra og vil dø. 

Det er så vanskelig. Jeg er redd for å si noe som forverrer situasjonen og for at hn skal føle seg avvist av meg. 

Jeg vil sette stor pris på svar fra noen med erfaring og/eller kunnskap. 

Anonymkode: 5e937...1f2

Fortsetter under...

Jeg vet ikke nøyaktig i denne spesifikke situasjonen, noen med mer erfaring og gode tanker bør svare også.

Jeg har ei tante med paranoid schizofreni. Hun pleier jeg å si til ‘jeg lar deg ikke bli borte’ og når hun snakker i psykose (hallusinerer eller har vrangforestillinger) så snakker jeg med henne uten å fremstå som redd eller få hun til å føle seg rar. Jeg fører en samtale. Noen ganger blir vi enige om at ting ikke er ekte, andre ganger står hun på sitt. Da er jeg der bare for henne og hører på.

Når hun har gode dager så kan vi finne på å sitte stille nær hverandre og holde hender. Man trenger ikke alltid å si så mye. Jeg vet at hun kan bli mentalt utslitt.

Ofte så hjelper det bare å vise at man er der.

Ps. Tante var lyspunktet i min oppvekt, så jeg prøver å gjengjelde godheten. Dette sier jeg ofte til henne. 

Det hjelper å si at du skjønner at hen har det veldig vanskelig. Jeg vet ikke hva du mener skal forverre situasjonen. Lytt og spør hvis det er noe du syns bør utdypes. 

Anonymkode: c5467...31e

Si at du forstår at hen har det vanskelig som anonym over meg også sier. Gi samtidig håp om at det vil bli bedre igjen. At hen nå er i de beste hender og skal få hjelp. 

Anonymkode: 35a78...a14

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...