Gå til innhold

Å svare anonyme brukere som man kjenner igjen

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
motiva2 skrev (41 minutter siden):

Hva synes dere? Er det greit å svare anonyme brukere og vise gjennom svaret at man vet hvilken bruker det er? Det er selvfølgelig ikke greit å røpe nick.

Jeg tenker at svaret kanskje blir riktigere når man tar med noe man vet om brukeren, men er ikke sikker på om det er ok.

Det kommer an på. Jeg synes ikke det er ok å røpe feks : Du har 4 barn , er 35 år, spiller trompet, bor i Voss osv. 

Jeg synes det er helt ok å si at 3 ord, f.eks " jula er ødelagt" er 3 ord som blir gjentatt hver desember. 

Fortsetter under...

Synes egentlig at det ikke burde være tillatt å skrive som Anonym på forum. Blir mye mer solide svar og tråder om man vet noe mer bak problemstillingen. 

Dessuten så lirer anonyme av seg mye rart, det drar ned diskusjonskvalitet til tider.

kupton skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er litt irriterende med brukere som skriver som anonyme, men som en kjenner igjen fordi det bare er variasjoner over et tema som er diskutert mange ganger. Derfor skriver jeg med vilje som om jeg kjenner dem igjen.

Jeg tror også at de vil at du skal basere svaret på hva du vet om dem. 

Jeg synes ikke det er greit hvis måten man svarer på vil føre til at flere skjønner hvilket nick den anonyme har. Samtdig er jeg enig at svaret kan være nyttigere for brukeren hvis man har lov å koble inn andre relevante opplysninger.

Dette må i så fall gjøres med diskresjon.

Husker et tilfelle der en fast bruker skrev anonymt om en operasjon hun hadde gjennomgått. Av hjertene og ordlyden i "god bedring"-svarene var det tydelig at flere kjente henne igjen, men de røpet ingen tilleggsopplysninger.

Det som ikke er greit, er å avsløre ting man kjenner til fra før av om brukeren. I utgangspunktet bør man kun forholde seg til de opplysningene den enkelte velger å dele i hver tråd. Hvis man klarer å holde seg til dette men samtidig gir et svar som er nyansert med tidligere kunnskap uten at dette røpes, må det være innenfor. Men dette kan være en vanskelig balansegang.

Det er en bruker som har skrevet her av og til i mange år, for det meste som anonym. Jeg har mange ganger hatt lyst til å advare vedkommende, som er lett kjennelig ved at hn ikke skiller mellom legge/ligge og la/lå. Dette kan være dialekt, men en språkpirker som meg klarer ikke å la være å henge meg opp i det.

Selv skriver jeg alltid med nick, men er veldig nøye med ikke å røpe noe som kan gjøre at de som leser her skjønner hvem jeg er.

Hvis jeg mot formodning skulle finne på å be om råd for å komme over en "forbudt" forelskelse og skriver som anonym, ville jeg daue om noen som kjenner meg igjen på skrivestilen svarer med noe som antyder dette.

Jeg synes ikke det er greit. Jeg tenker det er en grunn til at man er anonym, og det synes jeg man skal respektere. Det blir litt som når man går i terapi i rl - det er en grunn til at taushetsplikten er der. 

Anonymkode: 78efe...bb6

kupton skrev (38 minutter siden):

Jeg synes det er litt irriterende med brukere som skriver som anonyme, men som en kjenner igjen fordi det bare er variasjoner over et tema som er diskutert mange ganger. Derfor skriver jeg med vilje som om jeg kjenner dem igjen.

Jeg synes det er uprofesjonelt av en profesjonell. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er uprofesjonelt av en profesjonell. 

Enig. Mange skriver inn her fordi de oppriktig lurer på ting, og trenger svar eller innspill.

Anonymkode: bd508...83c

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke det er greit. Jeg tenker det er en grunn til at man er anonym, og det synes jeg man skal respektere. Det blir litt som når man går i terapi i rl - det er en grunn til at taushetsplikten er der. 

Men terapien vil ikke gå fremover, hvis man begynner på nytt i hver time...

Trinity80 skrev (36 minutter siden):

Synes egentlig at det ikke burde være tillatt å skrive som Anonym på forum. Blir mye mer solide svar og tråder om man vet noe mer bak problemstillingen. 

Dessuten så lirer anonyme av seg mye rart, det drar ned diskusjonskvalitet til tider.

Jeg er enig når det gjelder diskusjoner, der skjønner jeg heller ikke behovet for å skrive som anonym.

Sensitive helseopplysninger og personlige forhold, derimot, synes jeg man må kunne beskytte bak anonym bruker.

motiva2 skrev (1 minutt siden):

Men terapien vil ikke gå fremover, hvis man begynner på nytt i hver time...

Men da har man kanskje heller ikke blitt forstått på riktig måte. 

Anonymkode: bd508...83c

Babette skrev (11 minutter siden):

Jeg synes ikke det er greit hvis måten man svarer på vil føre til at flere skjønner hvilket nick den anonyme har. Samtdig er jeg enig at svaret kan være nyttigere for brukeren hvis man har lov å koble inn andre relevante opplysninger.

Husker et tilfelle der en fast bruker skrev anonymt om en operasjon hun hadde gjennomgått. Av hjertene og ordlyden i "god bedring"-svarene var det tydelig at flere kjente henne igjen, men de røpet ingen tilleggsopplysninger.

Det som ikke er greit, er å avsløre ting man kjenner til fra før av om brukeren. I utgangspunktet bør man kun forholde seg til de opplysningene den enkelte velger å dele i hver tråd. Hvis man klarer å holde seg til dette men samtidig gir et svar som er nyansert med tidligere kunnskap uten at dette røpes, må det være innenfor. Men dette kan være en vanskelig balansegang.

Det er en bruker som har skrevet her av og til i mange år, for det meste som anonym. Jeg har mange ganger hatt lyst til å advare vedkommende, som er lett kjennelig ved at hn ikke skiller mellom legge/ligge og la/lå. Dette kan være dialekt, men en språkpirker som meg klarer ikke å la være å henge meg opp i det.

Selv skriver jeg alltid med nick, men er veldig nøye med ikke å røpe noe som kan gjøre at de som leser her skjønner hvem jeg er.

Hvis jeg mot formodning skulle finne på å be om råd for å komme over en "forbudt" forelskelse og skriver som anonym, ville jeg daue om noen som kjenner meg igjen på skrivestilen svarer med noe som antyder dette.

Enig i mye av dette, men synes det er forskjell på om noen stiller et par konkrete spørsmål anonymt og det å være anonym mens man legger ut mye om seg selv og ønsker respons på situasjonen sin. Hvis det ga mening.

motiva2 skrev (59 minutter siden):

Det kan sikkert være fint å få et nytt blikk på en problemstilling,  men det kan vel også være fint med svar som baserer seg på helheten?

Hvis dem vil ha svar angående helheten så. Man opplever tross alt ting uavhengig av forhistorie, hva som har skjedd tidligere og også uavhengig av eventuell diagnose. Da blir det feil å "ta alt i betrakning" hver gang man svarer. Forutinntatthet gir ingen spesielt nyansert syn 🙂

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De som virkelig ønsker å være anonym, passer på å ikke legge ut for mye informasjon selv. I den aktuelle tråden som utløste denne diskusjonen, ble det ikke gjort noe forsøk på dette. Tvert i mot kom det  utbroderende tilleggsopplysninger som gjorde det enda lettere å forstå hvem vedkommende er. Det tolker jeg som at vedkommende ønsker å bli gjenkjent. 

Det kan være en grunn til det. Man får mer tilpassede svar, men unngår at alt man skriver blir knyttet til et nick gjennom søk på google. 

Annonse

Glitter skrev (59 minutter siden):

Ja, det er jo sant det. Samtidig opplever jeg at brukere stort sett skriver for å hjelpe, og de kan komme med mer relevante svar ved at de vet litt. 

Eller motsatt 😀 jeg bryr meg ikke om at noen kjenner meg igjen hvis jeg skriver helt konkrete ting som er gjenkjennelig med meg. Jeg er ikke dumnere enn at jeg vet at flere vet da. Men jeg får jammen meg også respekt for brukere som da svarer uten å dra inn noe fra tidligere. Jeg blir rett og slett takknemlig. 

Det er noen grunner til at brukere skriver som anonyme. Da syns jeg ikke at det er helt passende å overkjøre fordi en selv tror at man kan svare mer utdypende. Og vi må jo huske at det ikke er svarplikt her og tenke at ens eget svar trumfer anonymbrukers integritet? 

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

De som virkelig ønsker å være anonym, passer på å ikke legge ut for mye informasjon selv. I den aktuelle tråden som utløste denne diskusjonen, ble det ikke gjort noe forsøk på dette. Tvert i mot kom det  utbroderende tilleggsopplysninger som gjorde det enda lettere å forstå hvem vedkommende er. Det tolker jeg som at vedkommende ønsker å bli gjenkjent. 

Det kan være en grunn til det. Man får mer tilpassede svar, men unngår at alt man skriver blir knyttet til et nick gjennom søk på google. 

Husk at dine tolkninger ikke er sannheten. 

Babette skrev (31 minutter siden):

Du skriver hvis man har lov til å koble inn andre relrvante opplysninger. Der sa du det. Da stiller man spørsmål først. 

Bra komnentar i det store og hele. 

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Jeg tolker det også som at ts ønsker å bli gjenkjent, og da kan man ikke velge at bare noen (frosken, kupton) skal ta hensyn til forhistorien. 

kupton skrev (1 time siden):

Hva faen? 

😆

Kashmir skrev (1 time siden):

Eller motsatt 😀 jeg bryr meg ikke om at noen kjenner meg igjen hvis jeg skriver helt konkrete ting som er gjenkjennelig med meg. Jeg er ikke dumnere enn at jeg vet at flere vet da. Men jeg får jammen meg også respekt for brukere som da svarer uten å dra inn noe fra tidligere. Jeg blir rett og slett takknemlig. 

Det er noen grunner til at brukere skriver som anonyme. Da syns jeg ikke at det er helt passende å overkjøre fordi en selv tror at man kan svare mer utdypende. Og vi må jo huske at det ikke er svarplikt her og tenke at ens eget svar trumfer anonymbrukers integritet? 

Men det kan være veldig relevant å ta med i svaret til personen hvis det har direkte sammenheng med aktuelt tema. Da spesielt hvis det er et tema som går igjen mener jeg. 

Man har ikke svarplikt nei. Jeg svarer selv kun hvis jeg tenker det kan hjelpe noe det jeg sier. Det er vel en grei regel å følge. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...