Gå til innhold

Blodspeil og leverskader

Anbefalte innlegg

Jeg er redd leveren min kan ha tatt skade av høyt alkoholbruk over tid. Jeg har lest at man kan finne markører på blodprøver som kan antyde om man har lever skade. Fett lever, fibrose eller cirrose. Og at man ikke nødvendigvis får symptomer før det har gått veldig langt og skadene er alvorlige og ureverserbare. Når jeg har tatt blod speil før, så har jeg sett at det måles forskjellige vitaminer, mineraler og stoffer jeg ikke vet hva er. Kan blod speil avdekke lever skader? Jeg las at det måles gamma på prøveresultatet. Tror det  har med lever å gjøre?

Anonymkode: 6a100...664

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476896-blodspeil-og-leverskader/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (8 minutter siden):

Gamma-GT er en leverprøve som kan øke ved alkoholskader på lever.

Hvor høyt alkoholforbruk har du? 

For høyt og for lenge. Er det vanlig å sjekke dette på en generell helsesjekk? 

På blodsjekk.no kan man ta blodprøve for å sjekke nyrer og lever. De måler:
Kreatinin, GFR, natrium, kalium, kalsium, albumin, bilirubin, ASAT, ALAT, GT,
 ALP.

Er dette noe som sjekkes på en generell helsesjekk hos vanlig lege? 

Annonse

ISW skrev (2 minutter siden):

Jepp - det kan du. 

Erfaringsmessig er det over en måneds ventetid får å få legetime. Og det koster over 400kr i egenandel. Jeg hater å kle av meg foran folk. Og det var egentlig bare blodprøve jeg var interessert i. Så da frister det å heller gå til blodsjekk.no. Dropp inn 450-716kr.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Erfaringsmessig er det over en måneds ventetid får å få legetime. Og det koster over 400kr i egenandel. Jeg hater å kle av meg foran folk. Og det var egentlig bare blodprøve jeg var interessert i. Så da frister det å heller gå til blodsjekk.no. Dropp inn 450-716kr.

1. Tar det en måned å få time hos fastlegen din, så få deg ny fastlege. Du kan uansett sende en e-konsultasjon og forespørre disse blodprøvene. Koster minimalt.

2. Hvorfor i alle dager skal du kle av deg for en blodprøve? 

1. Jeg hater å gå på det legekontoret. Og en e-konsultasjon koster 400kr. Da kan jeg enten bli avvist, eller bli satt opp på en time. 400kr til. Og kanskje bli avvist.

2. På helsesjekk skal de sjekke blodtrykk, og høre på hjerte og lunger. Måle midje etc. jeg har arr++ jeg ikke vil vise. Jeg bor på en liten plass.

jeg tenker også på kreft eventuelt i tidlig stadie. Screening for kreft er vel bare aktuelt for de over 50. Jeg er i tidlig 40-årene.

På blodsjekk.no kan de ta en utvida sjekk og sjekke for nyrer og lever, mulig kreft, kolesterol, vitaminmangler mineraler, blodsukker og mye mer. 1750-1995kr. Der blir jeg ikke avvist. Jeg betaler, og får det jeg betaler for.

Eventuelt kan jeg ha e-konsultasjon og time hos legen, betale 800kr for at legen muligens skal avgjøre at dette ikke skal prioriteres og brukes tid på.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For høyt og for lenge. Er det vanlig å sjekke dette på en generell helsesjekk? 

På blodsjekk.no kan man ta blodprøve for å sjekke nyrer og lever. De måler:
Kreatinin, GFR, natrium, kalium, kalsium, albumin, bilirubin, ASAT, ALAT, GT,
 ALP.

Er dette noe som sjekkes på en generell helsesjekk hos vanlig lege? 

Om du tar de seks siste, har du sjekker levra grundig nok. 

Jeg husker at jeg målte blant annet gamma-GT en av gangene. Mulig det var på helsesjekk, og ikke blod speil. Jeg tok en helsesjekk også. Jeg så på papirene mens jeg venta på å ta blodprøve. Jeg fikk tilbakemelding av fastlegen at prøvene så fine ut. Hadde fettlever gitt utslag på denne testen? Eller hadde de sett det på en generell helsesjekk?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...