Gå til innhold

Dere som har gått i terapi i åresvis ; hvilken diagnose har dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har vært mest innlagt i forbindelse med behandling, men har hatt konstant oppfølging av ulikt slag siden 2016. Har Bp2, hadde borderline, men får svar på ny utredning om et par dager, har asperger, har mye unnvikende problematikk tidligere nok til diagnose, tror det fortsatt er det, og rusavhengighet av multiple stoffer. 

Nå går jeg ikke i behandling, men har oppfølging av kommunen. 

lavender skrev (20 minutter siden):

Jeg har gått i behandling mer eller mindre kontinuerlig siden jeg ble syk i 2015. Har bipolar og asperger.

Hvor lenge mer skal du gå i behandling? Er du ufør? 

Anonymkode: 0cc22...9b6

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge mer skal du gå i behandling? Er du ufør? 

Anonymkode: 0cc22...9b6

Det vet jeg ikke. Nåværende behandler slutter i mars, vet foreløpig ikke om jeg vil få ny eller ikke. Jeg er ufør ja.

Jeg hadde lenge diagnosen paranoid personlighetsforstyrrelse, og den var trolig riktig. Men det hjalp lite så lenge det ble fokusert på alt annet enn de problemene jeg søkte hjelp for i utgangspunktet.

Annonse

Jeg gikk i 6-7 år til behandling på dps. Fikk diagnosene kptsd og bp2, men bp2 ble fjernet. Kunne gått lenger til behandling, men valgte å avslutte i samarbeid med psykolog siden jeg var stabil og siden det var en risiko for at videre behandling kunne gjøre meg dårligere. 

Er ikke i terapi for tiden, men det var fordi jeg og min forrige behandler avsluttet grunnet manglende fremgang. Har egentlig aldri følt at terapi har gjort så mye for meg, er stort sett utenfor terapien jeg har gjort de største framskrittene.

Har hatt mange diagnoser opp i gjennom. Først anoreksi (som jeg ble frisk av), så hypokondri (gikk over), så var det sosial fobi og OCD (som gikk over), så tilpasningsforstyrrelse og på slutten ble det vurdert unnvikende personlighetsforstyrrelse uten at diagnosen ble satt.

Alt peker på at det er personlighetsforstyrrelse som er/har vært problemet hele veien. Mer schizoide trekk enn unnvikende da

Anonymkode: ecc66...0c2

psykedeliker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde lenge diagnosen paranoid personlighetsforstyrrelse, og den var trolig riktig. Men det hjalp lite så lenge det ble fokusert på alt annet enn de problemene jeg søkte hjelp for i utgangspunktet.

Det eneste som hjelper mot paranoid pf er antpsykotika i små doser.

kupton skrev (21 minutter siden):

Det eneste som hjelper mot paranoid pf er antpsykotika i små doser.

Jeg vil tippe at å jobbe med å regulere det overaktive sympatiske nervesystemet vil være til betydelig hjelp. Og å komme mer i kontakt med kroppen.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tippe at å jobbe med å regulere det overaktive sympatiske nervesystemet vil være til betydelig hjelp. Og å komme mer i kontakt med kroppen.

BS

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi som har gått i terapi i flere år har prøvd mye, blant annet dette og såkalt traumebehandling. Ser tilbake og ser på alle de festlige tingene jeg har gjort for å bli bedre 😆😆

Min diagnose var alvorlig depresjon og nå panikklidelse/ med gjestefortreden av angst. 

kupton skrev (30 minutter siden):

BS

Du mener det er en sykdom i hjernen som kureres med legemidler?

Når amygdala er kronisk overaktivert er oppmerksomheten kronisk disponert for å se farer i omgivelsene. En person som er paranoid tror på alle mulige oppdiktede historier om forfølgelse, mistenksomhet overfor andre, mistillit etc. Hjelp personen til å roe ned denne reaksjonen og paranoide symptomer vil avta. Det vil ta tid, men jeg er helt sikker på at det vil virke positivt.

Å tro at psykisk ubalanse først og fremst må medisineres er helt på viddene og alt som er feil med moderne psykiatri

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når amygdala er kronisk overaktivert er oppmerksomheten kronisk disponert for å se farer i omgivelsene. En person som er paranoid tror på alle mulige oppdiktede historier om forfølgelse, mistenksomhet overfor andre, mistillit etc. Hjelp personen til å roe ned denne reaksjonen og paranoide symptomer vil avta. Det vil ta tid, men jeg er helt sikker på at det vil virke positivt.

Å tro at psykisk ubalanse først og fremst må medisineres er helt på viddene og alt som er feil med moderne psykiatri

Skal vise deg et bilde av en deprimert hjerne. Ordentlig deprimert. Hvordan skal du aktivere denne uten medikamenter? Forslag?

IMG_7897.thumb.jpeg.c93eec7f217e4e20ed10dba9bb3c34e8.jpeg

Trinity80 skrev (21 minutter siden):

Vi som har gått i terapi i flere år har prøvd mye, blant annet dette og såkalt traumebehandling. Ser tilbake og ser på alle de festlige tingene jeg har gjort for å bli bedre

Hva eksakt prøvde du? Jeg var et nevrotisk vrak tidligere og nå er jeg rolig som skjæra på tunet stort sett uansett hendelse. Det fikk jeg til ved å jobbe med å regulere eget nervesystem over lang tid. Det var en jobb jeg gjorde hver dag i flere år. Øve på å føle trygghet, slappe av når jeg merket spenninger i kroppen, yoga, utvikle et langsommere og dypere åndedrag. Det virker veldig når man har gjort det lenge nok

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kjenner de vitenskapelige studier som er gjort på dette, og de viser det jeg skrev om behandling. Hvis du kjenner andre studier på paranoid pf, vil jeg gjerne få en link til dem.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva eksakt prøvde du? Jeg var et nevrotisk vrak tidligere og nå er jeg rolig som skjæra på tunet stort sett uansett hendelse. Det fikk jeg til ved å jobbe med å regulere eget nervesystem over lang tid. Det var en jobb jeg gjorde hver dag i flere år. Øve på å føle trygghet, slappe av når jeg merket spenninger i kroppen, yoga, utvikle et langsommere og dypere åndedrag. Det virker veldig når man har gjort det lenge nok

Prøvde veldig mange varianter av kognitiv terapi, yoga, meditasjon, ACT terapi, ketamin-behandling på privat klinikk i Oslo, psykomotorisk behandling, sykemelding, alle andre råd under himmelen som jeg ble fortalt.

Da ikke noe av dette fungerte, ble jeg i tillegg alvorlig deprimert. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...