Gå til innhold

Pågang i jula?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det stemmer ikke, nei. Jeg fikk brukerstyrt seng da jeg hadde alvorlig depresjon.

Anonymkode: 35630...74d

Bare fordi du ikke hadde eupf så betyr ikke det at det nesten bare er de med eupf som får slik avtale om brukerstyrt innleggelse.. 

Anonymkode: 3a063...dd0

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men man kvalifiserer ikke til akuttinnleggelse basert på at man er sliten/frustrert av å være med folk i jula

Ihvertfall ikke oss vanlige som ikke har den eksklusive VIP billetten med brukerstyrt innleggelse for da kan man jo legge seg inn bare fordi man er sliten og trenger et hotellopphold. 

Anonymkode: 3a063...dd0

Hvorfor denne bitterheten? Folk blir ikke akuttinnlagt uten at det er et behov for det og det er en grunn til at noen blir tilbudt brukerstyrt innleggelse. Det er ikke snakk om å være normalt sliten/frustrert. 

Jeg blir så irritert fordi det skinner gjennom en holdning om at de som får hjelp av psykisk helsevern bare ikke orker den samme slitenheten og frustrasjonen som de fleste kan oppleve fra tid til annen. Å ha en psykisk lidelse er noe annet. Det er en grunn til at man trenger hjelp. 

Anonymkode: 514de...868

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Støtter posten ovenfor. Ingen vil vel være innlagt om det ikke er strengt tatt nødvendig.

Anonymkode: 35630...74d

Enig. 

Jeg er jo et godt eksempel med flere titalls innleggelser bak meg. På den tiden var jeg så dårlig at det var rett og slett livbøyen min. 

Nå er jeg mye bedre og regelmessige innleggelser er ikke lenger med i planleggingen av hverdagen for å si det slik. 

Heldigvis fikk jeg hjelpen jeg trengte da det stod på. Og hvis jeg skulle bli alvorlig deprimert igjen så kan det jo være jeg trenger å legges inn igjen. Men det vil ikke være pga EUPF. Den diagnosen har jeg ikke lenger. 

Slike som meg får tilbudet for en grunn. Nå har jeg ikke tilbudet lenger fordi jeg er bedre. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor denne bitterheten? Folk blir ikke akuttinnlagt uten at det er et behov for det og det er en grunn til at noen blir tilbudt brukerstyrt innleggelse. Det er ikke snakk om å være normalt sliten/frustrert. 

Jeg blir så irritert fordi det skinner gjennom en holdning om at de som får hjelp av psykisk helsevern bare ikke orker den samme slitenheten og frustrasjonen som de fleste kan oppleve fra tid til annen. Å ha en psykisk lidelse er noe annet. Det er en grunn til at man trenger hjelp. 

Anonymkode: 514de...868

Takk for at du setter ord på noe mange av oss føler på ved å lese om den siste utviklingen av tråden. Det er nettopp slike uttalelser som fører til stimatisering og negative holdninger, ikke de som har personlighetsforstyrrelsen selv.

Det er for øvrig behandler som avgjør om en har behov for brukerstyrt seng ved en DPS-avdeling, og jeg har forstått det slik at en ofte må være uten innleggelse ved brukerstyrt seng i en viss periode (vurderes individuelt) og kan forlenges om efør en kan ta i bruk 5 dagers brukerstyrt seng. Ved noen avdelinger stiller de betingelser som at en ikke skal være suicidal eller risiko for selvskading - da er annen innleggelse mer riktig. Det har å gjøre med bemanning/kapasitet på DPS-avdelingen å gjøre samt at avdelingen til enhver tid har f.eks. et par-tre brukerstyrte senger av totalt 14 sengeplasser tilgjengelig.

Jeg hadde i sin tid brukerstyrt seng, men mener å huske at jeg aldri tok den aldri i grukl

Noen vil finne det som trygt å være innlagt. De utagerer eller fremprovoserer handlinger og situasjoner slik at de manipulerer innleggelse. 

Det ene utelukker dessverre ikke det andre. 

Men jeg ser ikke på det med frustrasjon, da jeg tenker at det er en del av psykdomsbildet å oppføre seg slik. Da har det mennesket det ikke bra. Skulle gjerne ønske at det var et egnet tilbud på siden til disse, som gjorde at situasjonen faktisk ble bedre, annet enn å gjenta et samme mønster. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...