Gå til innhold

Kriterier for uføretrygd - ansette mennesker med helseutfordringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stadig fler får diagnoser. 

Anonymkode: da194...875

Skyldes vel at man må ha en diagnose for ikke å havne utenfor alle stoler hos NAV hvis man trenger hjelp. 

Fortsetter under...

ISW skrev (1 time siden):

Det jeg ønsker meg, er at uføretrygd ikke blir en sekkepost for "lost cases" (behandlingsresistente) som av inkompetente behandlere blir gitt opp. Hadde alle behandlere i Norge hatt (eksempelvis) Kuptons eller Kvakkestads kompetanse i psykiatri, eller vært superspesialister innen andre profesjoner, så kunne du banne på at antall uføre hadde gått ned og antall friskmeldte hadde gått opp. Selv om ikke ALLE hadde blitt friske. De som reelt sett ikke kunne blitt friske, kunne fått 500.000 kroner i uføretrygd og levd et verdig liv. Resten kunne jobbet.

Finnes det jobber til alle disse?

slabbedask skrev (8 minutter siden):

Som tidligere ansatt i helsevesnet finnes det uhorvelig mange småstillinger. Disse vil kunne gi deltidsstillinger fast og med tiden større stillinger hvis ønsket. 

Der jeg jobbet hadde vi flere deltidsuføre, det har vært hjemmetjenester, miljøarbeidere, sykehjem og samlokalisert boliger for PU. Alle skriker etter deltidsansatte.

Anonymkode: aba46...4d7

slabbedask skrev (11 minutter siden):

Det gjør nok ikke det. Det finnes ikke nok vilje til å ansette dem. Det er et lite helvete å få jobb for de som har blitt friske og tatt utdanning til og med. Jeg har førstehåndserfaring. Man mistenkes og betviles selv når man har stått på som en helt. Må gjerne ta en jobb man er overkvalifisert til. ISW vet nok ikke helt hva han snakker om her.

Anonymkode: fd697...360

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Som tidligere ansatt i helsevesnet finnes det uhorvelig mange småstillinger. Disse vil kunne gi deltidsstillinger fast og med tiden større stillinger hvis ønsket. 

Der jeg jobbet hadde vi flere deltidsuføre, det har vært hjemmetjenester, miljøarbeidere, sykehjem og samlokalisert boliger for PU. Alle skriker etter deltidsansatte.

Anonymkode: aba46...4d7

Blir forsøkt skvisa ut etter 2,5 år. 🙃

Ikke alle kan, vil eller skal ha en varig slik type jobb heller. Det må være mulig å få jobber andre steder. 

Søke på jobber i spesialisthelsetjenesten med hull i CV-en med med relevant utdanning har vært verst. Makan til negativ innstilling. Til og med om jeg kan vise til at jeg har jobbet opp mot 100% de siste årene.  Sorry, men dobbeltmoralen er sjokkerende og til å spy av. Dere skulle bare visst. Det skal kommunen ha, de gir deg i alle fall en sjanse med en 20 % helgestilling. 

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Søke på jobber i spesialisthelsetjenesten med hull i CV-en med med relevant utdanning har vært verst. Makan til negativ innstilling. Til og med om jeg kan vise til at jeg har jobbet opp mot 100% de siste årene.  Sorry, men dobbeltmoralen er sjokkerende og til å spy av. Dere skulle bare visst. Det skal kommunen ha, de gir deg i alle fall en sjanse med en 20 % helgestilling. 

Masse sympati. Enig. De er dobbeltmoralske. Hilsen en annen psyk og helseutdannet 

Anonymkode: 1367c...334

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Masse sympati. Enig. De er dobbeltmoralske. Hilsen en annen psyk og helseutdannet 

Anonymkode: 1367c...334

Takk. Når du blir stilt til veggs fra første spørsmål, eller for hva du (ikke) gjorde i 2001. Eller de lurer på om du har fått med deg er en 100% stilling, altså de tviler på om jeg klarer å jobbe så mye, og jeg har akkurat fortalt at jeg i praksis tar så mye vakter at jeg jobber opp mot 100%. 

Da er det jammen ikke lett. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk. Når du blir stilt til veggs fra første spørsmål, eller for hva du (ikke) gjorde i 2001. Eller de lurer på om du har fått med deg er en 100% stilling, altså de tviler på om jeg klarer å jobbe så mye, og jeg har akkurat fortalt at jeg i praksis tar så mye vakter at jeg jobber opp mot 100%. 

Da er det jammen ikke lett. 

Nå spøker jeg, men bare si at du har signert en NDA på stilling du hadde i denne perioden 😋😋

Trinity80 skrev (4 minutter siden):

På norsk en taushetserklæring man signerer ifb jobb for eksempel. 

Det rare var at det dukket opp en vits på IG om dette akkurat nå. 😄 Internett ser deg. 👀

ISW skrev (6 timer siden):

Jeg gjør det jeg mener gir meg best effekt i forhold til bedring i tilstanden min. Så kan man selvfølgelig ha en annen vurdering av det enn jeg har, men et eksempel: Begge ganger jeg har hatt Covid, har jeg tatt 2 Paracet og jobbet på hjemmekontor, framfor å være sykmeldt. Noen har ikke mulighet til å jobbe hjemmefra - og da er det selvfølgelig greit å være sykmeldt for å ikke smitte andre. Men poenget mitt er at jeg ikke tror jeg hadde blitt raskere frisk av å ligge i sengen og syntes synd på meg selv. Jeg mener til en viss grad at det samme er relevant ved andre sykdommer - jeg tror ikke angst og depresjon (i alle fall de mildere tilstandene) bedres av inaktivitet.

Du ønsker en diskusjon av strukturelle problemer: økning i unge uføre, folk som faller ut av yrkeslivet før de har begynt. At arbeid er bra, at man ikke må gis opp og at arbeidsgivere må bli mer fleksible og se ressurser heller enn begrensninger. 

Da er ikke din egen moralske suverenitet på hjemmekontor med virusinfeksjon relevant, beklager. Du blander sammen utrolig mye her, så det blir en liten suppe. Jeg savner rett og slett litt ydmykhet i uttalelsene dine. Du har vel heller ikke noe som helst grunnlag for å rangere ulike yrkesutøvere innen psykiatrien. 

Jeg er helt enig i at utenforskap er et stort problem, og at det er utrolig trist for unge som aldri kommer seg inn i yrkeslivet. Jeg tror ikke byråkratiet rundt AAP og veien til ufør er spesielt helsebringende eller er optimalt for å få folk ut i jobb. Jeg støtter ideen din om en økning av uføreytelsen og jeg vil legge til et forslag om å gjøre incentivene mindre for å bevise at man er syk. Et mer fleksibelt system. Men det er ikke lett å designe dette på en god måte. 

Så er det også et stort problem at arbeidsgivere ser etter perfekte arbeidstakere. Hvis de får ferten av psykiske utfordringer er det mange som ikke vil ta i deg med ildtang. Jeg vet heller ikke hvordan man skal løse dette. Lovfesting av plikter og rettigheter hjelper i hvert fall ingenting. Holdninger stikker mye dypere og kan ikke reguleres vekk. Jeg skjønner virkelig ikke at det skal være så farlig med hull i CV-en (men vet det er viktig i realiteten!). Det spiller vel ingen rolle hva man har gjort en periode for 5 år siden, om man seilte jorden rundt, tok ørten halve bachelorgrader, var hjemme med barn, drev day trading eller var i behandling på psykiatrisk, om ikke aktivitetene er relevant for jobben uansett. 

Helt ærlig er jeg ikke veldig bekymret for folk som har vært til behandling i psykiatrien. Bevissthet rundt egne utfordringer og erfaring med å møte dem, er en styrke. Jeg er mye mer bekymret for å møte mennesker som er overbevist om at de har en ufeilbarlig psyke og personlighet, som aldri ville satt fot på et psykolog- eller psykiaterkontor, men som gjør masse skade på folkene rundt seg. Det er dem man burde sile ut fra arbeidsplassene… 

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det rare var at det dukket opp en vits på IG om dette akkurat nå. 😄 Internett ser deg. 👀

Det er ikke snakk om paranoia heller, internett ser deg😉

Sokk skrev (18 minutter siden):

Du ønsker en diskusjon av strukturelle problemer: økning i unge uføre, folk som faller ut av yrkeslivet før de har begynt. At arbeid er bra, at man ikke må gis opp og at arbeidsgivere må bli mer fleksible og se ressurser heller enn begrensninger. 

Da er ikke din egen moralske suverenitet på hjemmekontor med virusinfeksjon relevant, beklager. Du blander sammen utrolig mye her, så det blir en liten suppe. Jeg savner rett og slett litt ydmykhet i uttalelsene dine. Du har vel heller ikke noe som helst grunnlag for å rangere ulike yrkesutøvere innen psykiatrien. 

Jeg er helt enig i at utenforskap er et stort problem, og at det er utrolig trist for unge som aldri kommer seg inn i yrkeslivet. Jeg tror ikke byråkratiet rundt AAP og veien til ufør er spesielt helsebringende eller er optimalt for å få folk ut i jobb. Jeg støtter ideen din om en økning av uføreytelsen og jeg vil legge til et forslag om å gjøre incentivene mindre for å bevise at man er syk. Et mer fleksibelt system. Men det er ikke lett å designe dette på en god måte. 

Så er det også et stort problem at arbeidsgivere ser etter perfekte arbeidstakere. Hvis de får ferten av psykiske utfordringer er det mange som ikke vil ta i deg med ildtang. Jeg vet heller ikke hvordan man skal løse dette. Lovfesting av plikter og rettigheter hjelper i hvert fall ingenting. Holdninger stikker mye dypere og kan ikke reguleres vekk. Jeg skjønner virkelig ikke at det skal være så farlig med hull i CV-en (men vet det er viktig i realiteten!). Det spiller vel ingen rolle hva man har gjort en periode for 5 år siden, om man seilte jorden rundt, tok ørten halve bachelorgrader, var hjemme med barn, drev day trading eller var i behandling på psykiatrisk, om ikke aktivitetene er relevant for jobben uansett. 

Helt ærlig er jeg ikke veldig bekymret for folk som har vært til behandling i psykiatrien. Bevissthet rundt egne utfordringer og erfaring med å møte dem, er en styrke. Jeg er mye mer bekymret for å møte mennesker som er overbevist om at de har en ufeilbarlig psyke og personlighet, som aldri ville satt fot på et psykolog- eller psykiaterkontor, men som gjør masse skade på folkene rundt seg. Det er dem man burde sile ut fra arbeidsplassene… 

Ved neste ansettelse skal jeg spørre kandidaten om vedkommende har noen gang i livet gjort et forsøk på å forbedre seg selv på noe måte.

Fikk ideen fra deg, har jo ikke lov til å spørre om helsetilstand osv. men denne var litt gull!

Jeg ser det som svært positivt om noen forteller meg at de har slitt med fysisk eller psykisk sykdom, men ønsker seg tilbake i jobb. Så helt bekmørke er det ikke når det gjelder å komme tilbake til arbeidslivet. Min leder ansatte noen som hadde hatt kreft - de var to kandidater med ganske lik utdanning og arbeidserfaring. Hn valgte den tidligere kreftsyke, ‘det sier noe om ett menneskes karakter å kjempe seg tilbake til jobb’ som han sa.

Det var ofte for noen år siden jeg måtte gråte meg til jobb daglig, fordi jeg hadde det så dårlig. Men jobb er faktisk ganske definerende for meg og min helsetilstand. Det er kanskje ikke det for alle, men vi er ulike. 

ISW skrev (9 timer siden):

Men jeg tror helsevesenet kan gjøre betydelig flere friske enn det gjøres i dag, og følgende at betydelig flere kunne bidratt i samfunnet.

Helsevesenet kan gjøre flere friske ja, men da trengs det andre holdninger og tilnærminger både hos fag- og lekfolk.

Samtidig finnes det andre måter å bidra på i samfunnet enn gjennom lønnet arbeid. Det kommer uansett ikke til å være nok jobber til alle i fremtiden når en stadig større andel av realverdiskapningen utføres av maskiner, så før eller siden må det innføres en form for borgerlønn.

ISW skrev (23 timer siden):

Om det er NAV eller helsevesenet - men det er så til de grader behov for at flere får hjelp til å komme ut i arbeid igjen. Jeg har fulgt med deg en stund her inne og jeg er veldig glad for utviklingen din.

Jeg jobber mer enn gjerne om jeg kan få jobbe i mitt tempo og ta de pausene jeg trenger. Da kan jeg sikkert jobbe mange dager i uken. Jeg hjelper ofte familie og venner med småting her og der som må gjøres. Jobber kanskje tre timer en dag, fem den neste osv. Sliter derimot med å finne et lønnet arbeid som aksepterer denne arbeidsformen.

Det må være systemer på plass som skaper plass for de som ikke er stabile nok til å følge et tight tidsskjema.

Det suger å sitte på gjerdet og ikke få brukt evnene sine skikkelig, men det suger enda mer å være i en jobb som helsa ikke tåler. De gangene jeg har stått i det så har det endt opp med at jobb var alt, og ikke noe liv på siden. Og da ender det opp med at man slutter fordi trygd gir en helt annen livskvalitet.

Anonymkode: 59678...7d5

psykedeliker skrev (12 timer siden):

Helsevesenet kan gjøre flere friske ja, men da trengs det andre holdninger og tilnærminger både hos fag- og lekfolk.

Samtidig finnes det andre måter å bidra på i samfunnet enn gjennom lønnet arbeid. Det kommer uansett ikke til å være nok jobber til alle i fremtiden når en stadig større andel av realverdiskapningen utføres av maskiner, så før eller siden må det innføres en form for borgerlønn.

Et tenkt eksempel:

Alle over 18 år i Norge fikk 30.000 kroner i måneden, ubeskattet. 

All lønnsinntekt og finansinntekt ble skattlagt med 70% skatt.

Det ville lønne seg å jobbe i den forstand at man ville beholdt 30% av inntekten og i tillegg mottatt nevnte 30.000 kroner i måneden. De som ikke kunne jobbe ville likevel fått en trygd de kunne leve av (30.000 kroner i måneden).

F.eks. en lærer som tjener 600.000 kroner i året i dag, ville fått 30.000 + 50.000x0,3 = 45.000 kroner utbetalt i måneden

Hvis jeg f.eks. tjener 1,5 mill i året, ville jeg fått 30.000 + 125.000x0,3 = 67.500 kroner utbetalt i måneden. Det kunne jeg levd fint med.

Og jeg tror også Staten ville fått skatteinntektene sine. 

ISW skrev (1 time siden):

Et tenkt eksempel:

Alle over 18 år i Norge fikk 30.000 kroner i måneden, ubeskattet. 

All lønnsinntekt og finansinntekt ble skattlagt med 70% skatt.

Ville vel gjøre det nærmest ulønnsomt å spare og investere, og jage næringlivet ut av landet?

Anonymkode: a403c...f2c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...