Gå til innhold

Følelse av verdi

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger opplevd at det jeg gjør ikke blir satt pris på samtidig som jeg ser at det andre gjør blir satt stor pris på. Så sent som idag, på jobb. Dette har alltid fått meg til å føle at jeg er mindre verdt enn andre, og spesielt fordi det har vært slik hele livet. Det er så sårt for meg. Jeg mener ikke at jeg vil være spesiell, for det er jeg ikke, langt ifra også. Det er grunnmuren min som er slik. Jeg ble fratatt min følelse av verdi da min far misbrukte meg en rekke ganger. 

Jeg har den siste tiden begynt å tenke at det kanskje ikke har noe med meg og min verdi å gjøre, men den/de andre - at jeg rett og slett betyr så lite for den/de at de ikke ser det jeg gjør eller at de ikke bryr seg så mye om meg. At jeg betyr lite for folk jeg omgås. 

Jeg har tenkt så mye på moren min etter at hun døde, det så ut som hun hadde det likedan som meg og var som meg. Jeg hørte henne heller aldri klage og jeg så henne aldri sur. Hun var som meg. Hva om hun også hadde det vondt inni seg og følte seg lite verdt fordi hun og det hun gjorde ikke ble verdsatt av noen (men hun fikk fine ord i begravelsen..)?  Jeg skulle ønske jeg fikk henne tilbake slik at jeg kunne vist henne at hun var verdifull. Kanskje hun hadde klart å bryte utav sitt voldelige ekteskap og med det kanskje reddet livet dersom hun følte at hun var verdt noe eller at noen viste henne at hun var verdifull. Jeg er så redd for at hun hadde det som meg, og så gjorde jeg ikke noe med det.

Er det noen fornuft i mine tanker? Kan det være årsaken til at jeg har det slik? 

Anonymkode: e3da6...dd2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/477055-f%C3%B8lelse-av-verdi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er følelser i dine tanker, ikke så mye fornuft. Verdi er ikke noe noe andre pålegger oss, egenverdi kommer innenfra. Men det er noe vi får erfare gjennom vår oppvekst og våre nære relasjoner. Så med din fortid så knuser det jo noe i deg mtp egenverdi. Forståelig nok.

Kan hende du har nytte av å ha fokus på å bygge opp egenverdi i fremtiden? Da er du verdifull uansett omstendigheter og mennesker rundt deg.

Å bygge opp egenverdi er litt krevende kan jeg tenke meg, men absolutt mulig. 

Du er verdifull ❤️ 

Jeg sliter også med en følelse av verdiløshet, selv om jeg ikke kan vise til en like tydelig årsak/kilde til denne følelsen som det du kan. 

Jeg har en mistanke om at andre mennesker ubevisst oppfatter at jeg føler meg verdiløs og at de derfor behandler meg som om jeg er verdiløs. Dermed fungerer jeg som en magnet for dårlig behandling og dårlige folk. Også blir det en vond sirkel. Jeg går i terapi for å forsøke å snu dette (men det er ikke terapeuten som har plantet ideen om at jeg er skyld i fæle ting som har skjedd med meg, dette er mine egne tanker/følelser). 

Anonymkode: d7b59...047

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du er verdifull ❤️ 

Jeg sliter også med en følelse av verdiløshet, selv om jeg ikke kan vise til en like tydelig årsak/kilde til denne følelsen som det du kan. 

Jeg har en mistanke om at andre mennesker ubevisst oppfatter at jeg føler meg verdiløs og at de derfor behandler meg som om jeg er verdiløs. Dermed fungerer jeg som en magnet for dårlig behandling og dårlige folk. Også blir det en vond sirkel. Jeg går i terapi for å forsøke å snu dette (men det er ikke terapeuten som har plantet ideen om at jeg er skyld i fæle ting som har skjedd med meg, dette er mine egne tanker/følelser). 

Anonymkode: d7b59...047

Dette var et ganske så klokt svar. Dette spesielt tror jeg er viktig å få med seg :  Jeg er en magnet for dårlig behandling av DÅRLIGE mennesker. 

Selv om jeg protesterer LITT på at det fins dårlige mennesker. Ulykkelige derimot....

Du kan jo google codependecy og lese litt om det. Måten du beskriver foreldrene dine og deres forhold på får meg til å tenke på det. Det er vanlig i familieforhold der det er rus, overgrep, vold narcissister++. Du har kanskje en lav selvfølelse og prøver å gjøre alle andre til lags, men ignorerer dine egne ønsker og behov? Du er for grei, og ender opp med å bli utnytta av andre? Dårlige mennesker tiltrekkes av deg?

Anonymkode: e962e...19a

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du kan jo google codependecy og lese litt om det. Måten du beskriver foreldrene dine og deres forhold på får meg til å tenke på det. Det er vanlig i familieforhold der det er rus, overgrep, vold narcissister++. Du har kanskje en lav selvfølelse og prøver å gjøre alle andre til lags, men ignorerer dine egne ønsker og behov? Du er for grei, og ender opp med å bli utnytta av andre? Dårlige mennesker tiltrekkes av deg?

https://www.mhanational.org/co-dependency

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...