Gå til innhold

Retningslinjer bipolar 1 og 2 - Kupton eller andre med peiling

Anbefalte innlegg

Hei, er det standard retningslinje at alle som er diagnostisert med BP 1 og 2 bør bruke stemningsstabiliserende livet ut? Eller gjelder det bare bp1? Ser noen snakker om at bp2 kan holdes i sjakk med livsstil og kunnskap. Kan ikke skjønne hvordan det skal fikse de føle depresjonene som følger med kunnskapen. Jeg er klar over at det er ulike stemningsstabiliserende som er utgangspunkt for bp1 og 2.

Anonymkode: 88453...19d

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor god sammenligningen er, men hvis du har utstyr og liker å skifte hjul på bilen, kan du jo på vinteren vurdere å legge om mellom sommerdekk og vinterdekk og vv alt etter værmeldingen for den dagen. Jeg synes dog at det er risikabelt og foretrekke å kjøre med vinterdekk alle dager om vinteren.

Det er etter min mening langt mer å tape enn å vinne på å forsøke uten medisiner - også ved BP2.

Drømmeautomat

Kjenner ikke til retningslinjene.

Men jeg tror ikke det nødvendigvis handler om enten medisiner eller ikke, mer et spektrum av livsstilsendringer, diett og ikke-medikamentell behandlinger som lysterapi på den ene sida og medisiner på den andre. Jo mer du gjør av ikke-medikamentelle ting, jo færre medisiner trenger du kanskje. F.eks. trenger du kanskje bare en stemningsstabilisator og ikke noe mer. De ikke-medikamentelle endringene krever mye mer av deg og er spesielt vanskelig å gjennomføre når du er deprimert. Derfor er medisiner antagelig mer gjennomførbart for de fleste, meg selv inkludert. Men det betyr ikke at det ikke fins noen som klarer seg uten medisiner.

Dette syns jeg er en god artikkel om behandling av bipolar, skrevet av en psykiater som har spesialisert seg på det: https://psycheducation.org/the-basics-of-bipolar-treatment/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...