Gå til innhold

Hvorfor vil han ikke gifte seg med meg


Gjest gap

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har vært sammen med samboeren min i 5 år. Vi har en nydelig datter sammen på 7 mnd.

Vi har et fint forhold, men til tider veldig turbelent. Vi er så utrolig forskjellige og har helt ulike behov, men vi elsker hverandre og jobber oss igjennom hver eneste lille "krise" som dukker opp. Det jeg ikke forstår er hvorfor han ikke vil gifte seg. Det betyr ikke all verden for meg at vi ikke blir gift, men jeg hadde satt stor pris på det. For meg er ekstskap en fin ramme rundt en familie. Vi har jo tross alt en datter nå, og det hadde vært kos om alle kunne ha likt etternavn. Pluss at det ern haig med fordeler med dette å være gift istedet for bare å være samboer. Men han nekter plent. Dette gjør jo meg fryktelig nysgjerrig og graver og spør hvorfor han ikke vil, men jeg får aldri noe vettug svar fra han.

Skal jeg bare glemme hele giftermålet og konsentrere meg om slik vi har det i dag eller hva burde jeg gjøre. Det betyr mye for meg at vi gifter oss.

Kanskje et trivielt spørsmål dette her, men det har nå skapt litt konflikt her hos oss da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan!

Jeg vet ikke hvorfor samboeren din reagerer som han gjør. Men enkelte tror at et ekteskap (kontra samboerskap) automatisk betyr mer krangling og mindre sex, for å sette det på spissen. At de "mister friheten", liksom. Men det er jo for teit å si at man ikke er moden for å binde seg når man allerede sitter der med samboer og barn, da ;-)

Hva samboeren din angår så hjelper det sikkert ikke å mase på ham, selv om det er dumt at han ikke vil fortelle deg hvorfor han ikke har lyst. Men på den annen side; ville du giftet deg med ham hvis du visste at han bare gjorde det for å tekkes deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Det er ikke et uvesentlig spørsmål å stille om en skal gifte seg.

Men du har kanskje stilt han et for vanskelig spørsmål. Det er mulig at han derfor blir mer stri og avvisende til ditt giftermålønske. Du nevner at dere har et fint forhold, men at dere er forskjellige og kan ha det turbulent. På den bakgrunn er han kanskje betenkt over å forplikte seg i ekteskap. Han er kanskje usikker? Jeg synes du må være i din fulle rett til å drøfte denne saken grundig med han. Men det er forskjell på å ta en utydelig sak ordenlig opp til diskusjon og skulle mase om saken hver dag. Jeg håper dere kommer på samme bølgelengde til å kunne forstå hverandres synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du på død og liv gifte deg? Er dere ikke nok bundet sammen som dere er? Jeg syns ikke du skal plage deg selv (og samboeren din!) mer med dette. Nå om dagen med alt prat om Kronprisens samboerskap etc, skulle man visst tro at samboerskap ikke er en seriøs form for samliv og ingen sikker ramme rundt det å ha barn. Selvfølgelig er det det! Selv er jeg samboer med barn og vil ikke gifte meg! Ekteskapet er jo en institusjon - hvem vil frivillig leve i en institusjon da? OK, mindre flåsete: Samboerskap er like forpliktende som giftemål. Forpliktelsene overfor kjæresten din er nedlagt i deg selv, ikke på et papir dere skriver under på! Alle rettighetende gifte har, kan samboere få ved kontraktsinngåelse. Du kan til og med søke folkeregisteret om å endre etternavn til kjærestens navn (personlig syns jeg dette er skikkelig 1700tall da!).

Voks ut av de romantiske ungpikedrømmene dine. Gifte par har det verken bedre eller dårligere enn ugifte, og et samboerskap av kjærlighet er like forpliktende som et ekteskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du på død og liv gifte deg? Er dere ikke nok bundet sammen som dere er? Jeg syns ikke du skal plage deg selv (og samboeren din!) mer med dette. Nå om dagen med alt prat om Kronprisens samboerskap etc, skulle man visst tro at samboerskap ikke er en seriøs form for samliv og ingen sikker ramme rundt det å ha barn. Selvfølgelig er det det! Selv er jeg samboer med barn og vil ikke gifte meg! Ekteskapet er jo en institusjon - hvem vil frivillig leve i en institusjon da? OK, mindre flåsete: Samboerskap er like forpliktende som giftemål. Forpliktelsene overfor kjæresten din er nedlagt i deg selv, ikke på et papir dere skriver under på! Alle rettighetende gifte har, kan samboere få ved kontraktsinngåelse. Du kan til og med søke folkeregisteret om å endre etternavn til kjærestens navn (personlig syns jeg dette er skikkelig 1700tall da!).

Voks ut av de romantiske ungpikedrømmene dine. Gifte par har det verken bedre eller dårligere enn ugifte, og et samboerskap av kjærlighet er like forpliktende som et ekteskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjerknæs

Om han ikke vil, bør han kunne gi et greit svar på hvorfor ikke. Og det er ikke ett fett å være samboer eller ugift, ikke juridisk!

Som samboer har dere f eks ikke arverett etter hverandre. Heller ikke har den andre rett til "å sitte i uskiftet bo", om den ene dør, men arvingene vil kunne kreve alt. Er deres felles barn enearving, eller har han barn fra før? Om han eier boligen deres, kan han kaste deg ut, om dere blir uvenner. Og hvem eier hva av innbo og løsøre, kan du bevise at noe er ditt?

Som samboere bør dere i det minste få satt opp en samboerkontrakt! Det må gjøres via advokat for å være sikker på at den blir gyldig. Det kan hende samboeren din ikke har noe bevisst forhold til disse tingene, eller det kan være nettopp det han har, at han ønsker å sikre seg selv og barnet, men ikke deg?

Til og med Den norske kirke ser på selve ekteskapsinngåelsen som en juridisk ordning, det er bare en del av den kirkelige handlingen som er religiøst ment! Se kirkens nettsider... Ellers er det juridisk sett like greit å gifte seg borgerlig, tar ti minutter på et kontor, om ønskelig... Kanskje din kjære er redd for å vandre opp til alteret, danse brudevalsen osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen tror at om man ikke vil gifte seg så er man redd for å binde seg. Ikke nødvendigvis sant. Har du tenkt over at han kanskje har et annet syn på ekteskap. Min samboer ville gifte seg for en stund tilbake pga økonomiske fordeler, men vi satt oss ned og diskuterte det og kom fram til at det var helt feilt grunnlag. Jeg ønsker ikke å gifte meg fordi jeg har ikke noe forhold til det, hvis jeg hadde giftet meg tror jeg det hadde vært mer for mine foreldre sin skyld enn for min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du på død og liv gifte deg? Er dere ikke nok bundet sammen som dere er? Jeg syns ikke du skal plage deg selv (og samboeren din!) mer med dette. Nå om dagen med alt prat om Kronprisens samboerskap etc, skulle man visst tro at samboerskap ikke er en seriøs form for samliv og ingen sikker ramme rundt det å ha barn. Selvfølgelig er det det! Selv er jeg samboer med barn og vil ikke gifte meg! Ekteskapet er jo en institusjon - hvem vil frivillig leve i en institusjon da? OK, mindre flåsete: Samboerskap er like forpliktende som giftemål. Forpliktelsene overfor kjæresten din er nedlagt i deg selv, ikke på et papir dere skriver under på! Alle rettighetende gifte har, kan samboere få ved kontraktsinngåelse. Du kan til og med søke folkeregisteret om å endre etternavn til kjærestens navn (personlig syns jeg dette er skikkelig 1700tall da!).

Voks ut av de romantiske ungpikedrømmene dine. Gifte par har det verken bedre eller dårligere enn ugifte, og et samboerskap av kjærlighet er like forpliktende som et ekteskap!

Hei

JEg respektere helt din mening, men for meg er som tidliger sagt, rammen rundt ekteskap viktig. For meg betyr det at han har forpliktet seg til å leve sammen med datteren min og meg som en familie. Jeg vet at mange tenker at det gjør dere da når dere bor sammen, men for meg er det ikke slik. Det er ikke en forpliktelse nok. Dessverre, men slik føler jeg det. JEg har ikke tenkt å gå fra han fordi han ikke vil gifte seg, men det vil alltid være en skuffelse der hvis det ikke skjer. Du har din mening om samboerforhold, og den er ikke så langt fra min, men ikke vær nedlatende fordi jeg setter ekteskap høyere enn deg. JEg er ingen tullete kvinne som ikke blir lykkelig før denne fine lille A4 rammen stråler ut.

Men på bakgrunn av vår historie er det hans svar på at han virkelig vil ha meg i livet sitt, og dele det med den lille prinsessen vår. Slik ser jeg på det. Og slik vil jeg alltid se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

JEg respektere helt din mening, men for meg er som tidliger sagt, rammen rundt ekteskap viktig. For meg betyr det at han har forpliktet seg til å leve sammen med datteren min og meg som en familie. Jeg vet at mange tenker at det gjør dere da når dere bor sammen, men for meg er det ikke slik. Det er ikke en forpliktelse nok. Dessverre, men slik føler jeg det. JEg har ikke tenkt å gå fra han fordi han ikke vil gifte seg, men det vil alltid være en skuffelse der hvis det ikke skjer. Du har din mening om samboerforhold, og den er ikke så langt fra min, men ikke vær nedlatende fordi jeg setter ekteskap høyere enn deg. JEg er ingen tullete kvinne som ikke blir lykkelig før denne fine lille A4 rammen stråler ut.

Men på bakgrunn av vår historie er det hans svar på at han virkelig vil ha meg i livet sitt, og dele det med den lille prinsessen vår. Slik ser jeg på det. Og slik vil jeg alltid se på det.

Jeg mente ikke å være nedlatende!!! OK?:-)

Men du kan jo ikke tvinge han til å gifte seg, kan du vel? Da gjør han det jo på HELT feil vilkår!!

Jeg mente ikke å være negativ til deg når jeg skrev om samboerskap kontra ekteskap, men jeg blir litt irritert når folk framstiller samboerskap som "ikke forpliktende" osv. For det er det - hvis man selv legger sånt i det!

Det var det jeg mente. Ikke å være ekkel, skjønner du!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å være nedlatende!!! OK?:-)

Men du kan jo ikke tvinge han til å gifte seg, kan du vel? Da gjør han det jo på HELT feil vilkår!!

Jeg mente ikke å være negativ til deg når jeg skrev om samboerskap kontra ekteskap, men jeg blir litt irritert når folk framstiller samboerskap som "ikke forpliktende" osv. For det er det - hvis man selv legger sånt i det!

Det var det jeg mente. Ikke å være ekkel, skjønner du!:-)

Hei

JEg ble ikke så såret. :o)

Aldri i verden om jeg vil tvinge han til å gifte seg med meg, men jeg forstår bare ikke hvorfor.

Jeg har bodd i samboerskap i mange år. JEg synes ikke det er negativt, eller mindre verdt enn ekteskap, men for meg er ekteskap et skritt lengre frem. Det er bare slik jeg ser det.

MEn det gjør ikke han, og der kræsjer vi. For hvorfor skal jeg gi meg? Hvorfor ikke han?

Litt av et dilemma!

Ja, ja alt ordner seg nok.

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips naar du diskuterer med samboern din:

Kanskje er han litt skremt over kirke, masse gjester, gaver, utgifter, etc.

Kanskje der to, bare dere to, (uten barn) reiste bort (til Roma, Kairo, el. og giftet dere paa ambassaden - i romatisk setting, en lang helg?

Det kan vaere forlokkende for en som kanskje synes det blir masete med "tradisjonelt" bryllup.

Hilsen en som har gjort noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke løsning på problemet, men jeg skjønner godt at du vil gifte deg. Om ikke annet er selve markeringen utad kjempeflott for de aller fleste, og felles navn er også fint å ha. Ikke gammeldags jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips naar du diskuterer med samboern din:

Kanskje er han litt skremt over kirke, masse gjester, gaver, utgifter, etc.

Kanskje der to, bare dere to, (uten barn) reiste bort (til Roma, Kairo, el. og giftet dere paa ambassaden - i romatisk setting, en lang helg?

Det kan vaere forlokkende for en som kanskje synes det blir masete med "tradisjonelt" bryllup.

Hilsen en som har gjort noe lignende.

Tro meg.

Jeg har tenkt tanken på at det kan være selve bryllupet som ikke frister, så jeg har tilbudt han alle alternativer som finnes uten denne store tradisjonelle bryllupsdagen, men ingen ting hjelper. *sukk*

Men takk for ideen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...