Gå til innhold

atrieflimmer og press i brystet

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg er bekymret for min mann på 39 år som etter et tilfelle av atrieflimmer for ca 6 mnd siden, ikke "kommer i form" igjen. På sykehuset forsøkte de å stabilisere med medikamenter, men fikk først hjertet til å slå normalt etter 2 elektrosjokk. Han ble forøvrig undersøkt med ultralyd etterpå, og fikk beskjed om at han feilet ingenting, og ikke skulle forholde seg til noe spesielt i ettertid.

Imidlertid har han siden den tid ofte hatt press i brystet, og innimellom noe ujevn puls (svake/sterke slag) samt perioder med plutselig (uforklarlig?) høy puls.

Han har vært hos A-legen i ettertid, men han mente at det kunne da ikke være noe galt med hjertet.. Det ble tatt div. blodprøver (bl.a. stoffskifte) fordi han føler seg veldig sliten (går for halv maskin). Men ikke noe var galt.

Han føler seg ofte dårligere (mer press etc.) når han er sliten, og har fått for lite søvn (vi har 3 små barn, så selv om jeg skåner ham så godt jeg kan, vil jo han også bli forstyrret på urolige netter...)

Han er normalt slank (190cm/86kg), lavt blodtrykk, lav kolesterol, har hatt lite overskudd til trening, så formen kunne nok vært bedre.

I praksis fungerer han kun på jobb, når han kommer hjem er han så "pumpa" at han spiser middag, og ofte sovner etterpå og sover i timesvis.

Det kan da ikke være normalt? Hvilke undersøkelser kan eventuelt gjøres og hva kan være galt, for han har aldri vært slik tidligere....

Håper på svar og tips, for dette er og blir en uholdbar tilstand for hele familien!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47742-atrieflimmer-og-press-i-brystet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

De to siste arbeidsdagene har han hatt kraftig pulsvariasjon og smertefullt press i brystet ledsaget av uvelhet og svetting. Dro på legevakten etter å ha sovet hele ettermiddagen etter jobb. Han følte seg da bedre, legen tok EKG, som var helt normalt, og han fikk beskjed om at hjertet slo som "bestefars klokke"...

Hva kan det være, hva skal han gjøre???

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til "ikke undertegnet".

Jeg har litt for lite informasjon om din mann til at jeg kan være helt konsis. Imidlertid synes det åpenbart at han bør undersøkes ytterligere.

Det han opplever av smerter i brystet behøver ikke å bety noe som helst med henblikk på hjertesykdom, men det er all grunn til å få foretatt en arbeidsbelastning (arbeids-EKG). Hvis han til stadighet også har perioder med rask puls (regelmessig ? frekvens ca. 125 ?), bør denne dessuten forsøkes registrert, f.eks. med en båndspiller over et døgn (eller til han har hatt symptomer). I samme registrering vil man kunne se etter andre EKG-forandringer, som ikke har med pulsen å gjøre, men som kan ha sammenheng med de smertene han opplever.

Få din mann til å få dette revurdert. Det er som anført endel som bør kontrolleres hos ham. Det er godt mulig at det foreligger annen årsak til hans plager, årsak som ikke har noe med hans hjerte å gjøre. Men - det bør først utelukkes at han skulle ha en spesifikk hjerteårsak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...