Gå til innhold

Jeg ønsker å endre hele livet mitt, hvor begynner jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tenkt en del på i det siste dette med å ta en helomvending av livet og ha mange ting man ønsker å endre på en gang. Jeg skulle jo opprinnelig, som sikkert "alle andre" begynne med disse forsettene 1. januar, men slik ble det av ulike dårlige unnskyldninger da ikke. Men det er aldri for sent å begynne, sant?

Jeg har da altså ganske mange ting jeg ønsker å endre på i livet mitt akkurat nå. Med andre ord kan en vel si jeg er forholdsvis misfornøyd med det livet som jeg lever akkurat nå. Men hvor begynner jeg egentlig? Og hvordan går jeg best mulig frem for at dette skal bli mest mulig vellykket? Noen med gode råd og tips til meg? (Jeg har forsøkt å endre meg så mange ganger før men faller alltid dessverre tilbake i gamle vaner).
 

Her er alle de tingene jeg ønsker å endre på:

  • Begynne å få bedre rutiner på ting, bli mer effektiv og få ting gjort, dette da med tanke på alle aspekter i livet, være/bli en slik person som "aldri sitter stille" som alltid har noe på gang og som gleder seg til å stå opp (nesten) hver dag
  • Begynne å spise sunt og forsøke lage middag fra bunnen av hver dag
  • Begynne å trene og gå turer og være generelt mer aktiv
  • Begynne å gå ned i vekt (ca 20 kg)
  • Melde meg som å jobbe som frivillig
  • Finne meg en eller flere hobbyer, gjerne også minst en hobby der jeg kommer meg ut av huset og møter andre
  • Forsøke å få nye venner (har ingen per nå)
  • Forsøke å finne en kjæreste (har aldri hatt før)
  • Vurdere å få en ny jobb
  • Kjøpe egen leilighet
  • Få fikset ett par psykiske problemer
  • Ta bedre vare på meg selv, kanskje få klipt håret en annen frisyre, begynne med sminke, lakke negler, begynne med hudpleierutine osv.
  • Skrive en bok

Anonymkode: 8e3ab...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er greit å endre på ting. Det kan være viktig, men det er lite vits hvis du ikke føler noen gevinst ved å gjøre det. Hvis du mistrives, så hjelper det ikke å flykte fra det uten å sette pris på det du "flykter til". Da faller man jo fort tilbake, og også hvis du er mer selvdestruktiv. Da vil du jo uansett ødelegge for deg selv.

Så du må mistrives nok, og oppriktig ønske forandring. Ikke bare tenke at det er lurt, men ønske det oppriktig. Så må du jo også vite at ting tar tid. Da kommer jo vilje og disiplin inn- det å holde ut. Deretter kan du føle gevinst. 

Hvis du er deprimert, så er det et unntak, for da ønsker man jo gjerne ikke så mye. En er jo likeglad. Da må du bare gjøre ting ut fra skjønn og disiplin av det du vet er bra. Det er jo da også gjerne nødvendig med medikamenter. 

Du har mange punkter. Start med det viktigste, og hvis jeg kan mene noe om akkurat det, så ville jeg begynt med mat og turer. 

Lykke til uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker

Det var en omfattende liste. Du vil ikke klare å gjennomføre alt dette på én gang, så begynn med det enkleste først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (På 10.1.2024 den 18.13):

Jeg tenker at det er greit å endre på ting. Det kan være viktig, men det er lite vits hvis du ikke føler noen gevinst ved å gjøre det. Hvis du mistrives, så hjelper det ikke å flykte fra det uten å sette pris på det du "flykter til". Da faller man jo fort tilbake, og også hvis du er mer selvdestruktiv. Da vil du jo uansett ødelegge for deg selv.

Så du må mistrives nok, og oppriktig ønske forandring. Ikke bare tenke at det er lurt, men ønske det oppriktig. Så må du jo også vite at ting tar tid. Da kommer jo vilje og disiplin inn- det å holde ut. Deretter kan du føle gevinst. 

Hvis du er deprimert, så er det et unntak, for da ønsker man jo gjerne ikke så mye. En er jo likeglad. Da må du bare gjøre ting ut fra skjønn og disiplin av det du vet er bra. Det er jo da også gjerne nødvendig med medikamenter. 

Du har mange punkter. Start med det viktigste, og hvis jeg kan mene noe om akkurat det, så ville jeg begynt med mat og turer. 

Lykke til uansett! 

Jeg mistrives veldig slik livet mitt er akkurat nå for tiden, så det gjør jo at jeg oppriktig ønsker forandring. Jeg kan i alle fall si det at jeg aldri har vært så motivert som jeg er nå før. Kjipt nok har jeg veldig dårlig både vilje og disiplin da, men jeg skal nå gjøre mitt beste likevel så får vi se hvordan dette går. 

Jeg er ikke direkte deprimert per nå, mer på vei til å bli det kanskje. Men jeg har forholdvis god tro på at om jeg klarer å begynne på disse endringene som jeg har listet opp i hovedinnlegget så vil det ha positiv effekt på meg og jeg kan klare å unngå å havne ordentlig inni en depresjon.

Enig i at mat og turer er det viktigste, så jeg starter med det i dag.

Takk for lykkeønskninger!

Anonymkode: 8e3ab...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (På 10.1.2024 den 18.22):

Det var en omfattende liste. Du vil ikke klare å gjennomføre alt dette på én gang, så begynn med det enkleste først.

Ja, den er omfattende det har du rett i. Jeg er bare så lei av det livet jeg har levd de siste 10 årene. Må få gjort noe med det. Jeg har bestemt meg for å begynne med mat og turer så starter opp med det nå i dag.

Anonymkode: 8e3ab...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med noe som ikke har så høy terskel, slik at det er sannsynlig at overgangen vil gå relativt greit, for å unngå nederlagsfølelsen ved å helt eller delvis mislykkes allerede i begynnelsen av prosjektet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...