Gå til innhold

Forskjellen på et og ett


Everybody

Anbefalte innlegg

Everybody

"Et" og "ett" er begge former av det bestemte tallet 1 på norsk. Forskjellen mellom dem ligger i hvilken sammenheng de brukes:

"Et": Dette er den vanligste formen og brukes generelt når det følger et substantiv som er nøytrum (hankjønn eller hunkjønn) eller når det ikke er noen kjønnsbestemmelse. For eksempel:

Et hus (nøytrum)

Et eple (nøytrum)

Et dyr (ingen kjønnsbestemmelse)

"Ett": Dette brukes når det følger et substantiv som er intetkjønn. Intetkjønn er et grammatiske kjønn som indikerer at ordet ikke har noen spesifikk kjønnsbestemmelse. For eksempel:

Ett barn (intetkjønn)

Ett eple (nøytrum, men "ett" brukes for å unngå gjentakelse i setningen)

I noen tilfeller er bruken av "ett" eller "et" også påvirket av lyden som kommer etter tallet. For eksempel sier man "ett hundre" for å unngå gjentakelse av den harde konsonantlyden i "et hundre". Ellers følges reglene ovenfor for kjønn og intetkjønn.

Det er viktig å merke seg at dette kun gjelder for bestemt form av tallet 1 på norsk. Ubestemt form er alltid "en" uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (4 minutter siden):

Jeg får vondt inni meg når jeg ser folk ta feil av ett og et.

Hvorfor?

Anonymkode: 266dc...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor?

Anonymkode: 266dc...99b

Vet ikke, bare får vondt. 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Vet ikke, bare får vondt. 🥺

Uffda.

Anonymkode: 266dc...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke?

Nei, akkurat det har jeg ingen formening om. Jeg bare lurte oppriktig på hvorfor det var slik for vedkommende.

Anonymkode: 266dc...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (37 minutter siden):

Et hus (nøytrum)

Ett barn (intetkjønn)

Ok jeg har sikkert skrevet det feil noen ganger, jeg ville brukt ett mer når fokuset i setningen var på antallet, og et når det ikke var fokuset.

Et barn. Har du bare ett barn ?

Men, da vet jeg det, men tror jeg sikkert glemmer det uansett

Anonymkode: f534d...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok jeg har sikkert skrevet det feil noen ganger, jeg ville brukt ett mer når fokuset i setningen var på antallet, og et når det ikke var fokuset.

Et barn. Har du bare ett barn ?

Men, da vet jeg det, men tror jeg sikkert glemmer det uansett

Anonymkode: f534d...c69

Jeg har et eple.

Jeg har ett helt eple i kurven. Kun ett eple, ikke to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (På 11.1.2024 den 0.18):

"Et" og "ett" er begge former av det bestemte tallet 1 på norsk. Forskjellen mellom dem ligger i hvilken sammenheng de brukes:

"Et": Dette er den vanligste formen og brukes generelt når det følger et substantiv som er nøytrum (hankjønn eller hunkjønn) eller når det ikke er noen kjønnsbestemmelse. For eksempel:

Et hus (nøytrum)

Et eple (nøytrum)

Et dyr (ingen kjønnsbestemmelse)

"Ett": Dette brukes når det følger et substantiv som er intetkjønn. Intetkjønn er et grammatiske kjønn som indikerer at ordet ikke har noen spesifikk kjønnsbestemmelse. For eksempel:

Ett barn (intetkjønn)

Ett eple (nøytrum, men "ett" brukes for å unngå gjentakelse i setningen)

I noen tilfeller er bruken av "ett" eller "et" også påvirket av lyden som kommer etter tallet. For eksempel sier man "ett hundre" for å unngå gjentakelse av den harde konsonantlyden i "et hundre". Ellers følges reglene ovenfor for kjønn og intetkjønn.

Det er viktig å merke seg at dette kun gjelder for bestemt form av tallet 1 på norsk. Ubestemt form er alltid "en" uavhengig av kjønn.

 

Takk for påminnelsen. Jeg har glemt reglene, og tar feil av det hele tiden. :)

 

Anonymkode: efc4f...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten, jeg har litt problemer med å forstå det. Jeg tror jeg har brukt ett når jeg tenker på noe bestemt. Som "jeg har ett eple" eller "jeg har ett barn". Og har brukt et når jeg ikke har noe eller noen bestemt i tankene, f.eks. "et hus ikke alltid et hjem". 

Er dette feil? 

Anonymkode: efc4f...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forresten, jeg har litt problemer med å forstå det. Jeg tror jeg har brukt ett når jeg tenker på noe bestemt. Som "jeg har ett eple" eller "jeg har ett barn". Og har brukt et når jeg ikke har noe eller noen bestemt i tankene, f.eks. "et hus ikke alltid et hjem". 

Er dette feil? 

Anonymkode: efc4f...d29

Og, dersom jeg ikke tenker på antall barn, ville jeg skrevet jeg har et barn. 

Anonymkode: efc4f...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om jeg er helt enig.

Jeg kan si:

Doktoronline er et forum eid av Egmont, men Egmont eier mer enn ett forum. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja mulig ting har endret seg litt siden TS sin tid

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/et-eller-ett/

Da må du tilpasse deg, eller bli frustrert til evig tid TS.

Som meg med at menn kan få/føde barn, ja jeg blir gretten, men om samfunnet blir idioter og endrer betydningen av ord hva skal jeg gjøre lizzom :P 

Anonymkode: f534d...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 11.1.2024 den 0.24):

Jeg får vondt inni meg når jeg ser folk ta feil av ett og et.

Jeg er hjertens enig med deg. Altfor mange skriver ett uansett, blant annet admin her på DOL.

Tidligere har jeg tenkt at et er artikkel og ett er tallord, og at dette er tilstrekkelig som regel. Som betyr at one på engelsk tilsier ett på norsk.

Men er ikke så sikker på at dette alltid stemmer.

Da synes jeg det er enklere å si at ett brukes kun når det legges trykk på ordet.

For eksempel: Et av de største husene på området.

Men: Jeg har ikke to epler, kun ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (17 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg er helt enig.

Jeg kan si:

Doktoronline er et forum eid av Egmont, men Egmont eier mer enn ett forum. 

Det er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 11.1.2024 den 0.24):

Jeg får vondt inni meg når jeg ser folk ta feil av ett og et.

Samme her. Jeg får lyst til å korrigere hver gang, men avstår av høflighet/vennlighet. Inni meg grrrr'er jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (23 minutter siden):

Samme her. Jeg får lyst til å korrigere hver gang, men avstår av høflighet/vennlighet. Inni meg grrrr'er jeg :P 

Sier en som skriver feil selv. Det heter f.eks "sjeldent", og ikke "skjeldent" som jeg har sett deg skrive flere ganger. 

Anonymkode: 858e8...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sier en som skriver feil selv. Det heter f.eks "sjeldent", og ikke "skjeldent" som jeg har sett deg skrive flere ganger. 

Anonymkode: 858e8...a8f

Jeg har flere ord jeg konsekvent vil skrive feil, feks dessverre og nettopp. Jeg må også tenke meg om hver gang jeg bruker overfor/ovenfor, der krøller det seg også. Likevel klør det i meg etter å spørre "Hvilke av rådene var gode?" når noen skriver "Det var ett godt råd" altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...