Gå til innhold

Plutselig ble jeg så opptatt av status


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da jeg fant min nåværende mann, kjørte han en gammel skrog av en bil, hadde ikke nåla i veggen, altså ingeting materialistisk. Jeg ble likevel betatt og forelsket, og det ble oss. Dette er 14 år siden. 

Vi har nå hus ,bil, unger og det meste vi ønsker. Men jeg merker at jeg har forandret meg voldsomt de siste årene. Jeg har blitt mer negativt til folk, har begynt å like sladder, og merker jeg har et behov for å bli beundret. Jeg vil fremstå smart -mye smartere enn jeg egentlig er , og jeg ønsker å fremstå rik.  Jeg er likevel veldig omsorgsfull, men jeg gikk fra å være jordnær som 22 åring til dette her. Jeg prøver å skjerpe meg, og arresterer meg selv hver gang jeg holder på med dette. Tenker "hvorfor gjør du dette skuespillet" og føler meg falsk. Jeg bare skjønner ikke hvordan det ble slik. Og så er jeg verdens mest nevrotiske person, men fremstår som super avslappa. Herregud.

Anonymkode: fa341...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja kvinner er dumme. De bryr seg bare om penger, status og makt.

Anonymkode: 93955...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg bare skjønner ikke hvordan det ble slik.

I så fall har du jo egentlig aldri hatt bakkekontakt. Hadde du hatt dét ville du jo ikke havnet der du er nå. Kanskje du kan ha nytte av å lese "Mentalitet og livsskjebne" av Bertram Dybwad Brochmann: https://www.nb.no/items/8f2caeb05c66fca2d172ee56acd5cf2c?page=0&searchText=mentalitet og livsskjæbne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja kvinner er dumme. De bryr seg bare om penger, status og makt.

Anonymkode: 93955...1c1

Eller som Prøysen uttrykker det:

Kvinnfolk er kvinnfolk og kænn itte tenkje
Dom ligner på skjøra og tæk det som blenkje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høre ganske normal ut. De fleste sladrer, og veldig mange er negative til andre- det er jp stadig klaging på andre og hvor irriterende, energikrevende og generelt feil de er. Men hvordan frenstår du rik og ikke minst, smartere enn du er?  

Jeg tror jevnt over at mamge føler unødvendig mye skam og vil frenstå bedre. Hadde jeg hatt en superkraft skulle jeg utstyrt alle med selvtillit. Det ville blitt så mye fredeligere og folk ville fått det bedre 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva

Hvordan vet du at du fremstår rik og avslappet? 
 

Jeg kjenner likevel til problemet ditt, bare at mitt er ikke helt det samme. 
Jeg er mer der at jeg får andre til å føle seg tråkket på. Skyldes dette meg eller at folk har blitt lettkrenkede? 

Altså jeg kan være frekkere enn jeg selv tror. Mer arrogant enn jeg selv er klar over. 

Er det noe i helheten min som gjør at folk føler det sånn? 
Jeg føler jeg fremstår dummere enn jeg er. Isåfall gjorde jeg det før. 
Jeg føler meg ikke særlig smart, likevel synes jeg mange andre er veldig dumme (ikke alle). Jeg er ofte irritert på meg selv for at jeg er den jeg er. Folk har så lenge jeg har vært voksen hatt høyere forventninger til meg enn det jeg er/var. 
Jeg får større og større problemer med autoriteter. Nei en sjef som behandler folk bra/ser sine ansatte men setter grenser også, har min respekt, men sånne som skal markere seg, tåler jeg ikke. 
Ingen skal bestemme hva jeg skal, hva jeg skal tjene, og hva jeg skal ha mulighet til her. 
Sladder er morsomt. Da jeg var veldig ung hatet jeg at jeg aldri var den som ble sladret om. Nå vet jeg ikke… har vel gjort en del ting folk ikke forventet jeg skulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
UtakknemligDiva skrev (8 minutter siden):

Jeg får større og større problemer med autoriteter

Skiller du mellom sann og falsk autoritet? Skiller du mellom kvalifiserte og ukvalifiserte krenkelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (18 minutter siden):

Du høre ganske normal ut. De fleste sladrer, og veldig mange er negative til andre- det er jp stadig klaging på andre og hvor irriterende, energikrevende og generelt feil de er. Men hvordan frenstår du rik og ikke minst, smartere enn du er?  

Jeg tror jevnt over at mamge føler unødvendig mye skam og vil frenstå bedre. Hadde jeg hatt en superkraft skulle jeg utstyrt alle med selvtillit. Det ville blitt så mye fredeligere og folk ville fått det bedre 🙂

Nei, jeg tror ikke jeg fremstår rik på den måten, men jeg ønsker gjerne at folk skal tenke  at jeg har god inntekt(uff)kjenner det er kleint å skrive det. Tror ikke jeg klarer å virke sånn genismart akkurat, og ikke er det meningen heller, tror kanskje mest dette handler om at jeg har følt meg dum siden jeg var liten og har et kompleks. Mer riktig å heller si at jeg er livredd for å fremstå dum og av den grunn livredd for å ikke kunne svare på noe. Kanskje jeg egentlig er god på bunnen😊

Anonymkode: fa341...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg tror ikke jeg fremstår rik på den måten, men jeg ønsker gjerne at folk skal tenke  at jeg har god inntekt(uff)kjenner det er kleint å skrive det. Tror ikke jeg klarer å virke sånn genismart akkurat, og ikke er det meningen heller, tror kanskje mest dette handler om at jeg har følt meg dum siden jeg var liten og har et kompleks. Mer riktig å heller si at jeg er livredd for å fremstå dum og av den grunn livredd for å ikke kunne svare på noe. Kanskje jeg egentlig er god på bunnen😊

Anonymkode: fa341...7a2

Og nå hørtes du mer normal ut. Med normal mener jeg at det er vanlig. Men du reflekterer over det da, så du kan jo endre på det. Du er ikke noen dårlig person, men jeg tror ikke du vil trives sånn i lengden 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Skiller du mellom sann og falsk autoritet? Skiller du mellom kvalifiserte og ukvalifiserte krenkelser?

Mulig det er det jeg beskriver her. Men jeg har aldri hørt om sann og falsk autoritet. Har heller aldri hørt om kvalifisert og ukvalifisert krenkelse. Men hvis jeg skal gjette;

Sann autoritet er en som har en rolle, hvor denne personen «på papiret» er over deg. 
Falsk autoritet: en som er «på gulvet» men gir seg selv rollen som andres sjef. 
Eller tar jeg feil?

Andre alternativet for sann autoritet er en som eier rollen. En som kan evne å se folk, likevel kan si fra hvis noe ikke er greit, og har humor. 
 

Usann autoritet; en som oppfører seg som en diktator og har behov for å mørkere sin rolle? Skaper frykt og stress blandt dem under seg?

 

Forklar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (22 minutter siden):

Du høre ganske normal ut. De fleste sladrer, og veldig mange er negative til andre- det er jp stadig klaging på andre og hvor irriterende, energikrevende og generelt feil de er. Men hvordan frenstår du rik og ikke minst, smartere enn du er?  

Jeg tror jevnt over at mamge føler unødvendig mye skam og vil frenstå bedre. Hadde jeg hatt en superkraft skulle jeg utstyrt alle med selvtillit. Det ville blitt så mye fredeligere og folk ville fått det bedre 🙂

Det høres forresten ut som du er på et bra sted, så lenge du tenkerslik

Anonymkode: fa341...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaller deg verdens mest nevrotiske person, og jeg mistenker at det er det egentlige problemet her. Du finner ting å klandre deg selv for. For eksempel at det er falskt å fremstå som avslappet når du er nevrotisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (3 minutter siden):

Du kaller deg verdens mest nevrotiske person, og jeg mistenker at det er det egentlige problemet her. Du finner ting å klandre deg selv for. For eksempel at det er falskt å fremstå som avslappet når du er nevrotisk.

 

Takk, det hjalp faktisk 😊

Anonymkode: fa341...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
UtakknemligDiva skrev (10 minutter siden):

Forklar..

En sann autoritet er en autoritet i kraft av sin kompetanse og integritet. Sanne autoriteter trenger sjeldent oppføre seg autoritært. En falsk autoritet er en som bare er en autoritet på papiret, uten å nødvendigvis ha verken kompetanse eller integritet på plass. Noen bruker også begrepene autoritativ (sann) og autoritær (falsk).

En kvalifisert krenkelse er en påstand eller beskyldning man ikke kan forsvare seg mot. Ukvalifiserte krenkelser blir dermed alle påstander og beskyldniger man kan forsvare seg mot. Skillet er juridisk viktig for å skille mellom sjikane/trakassering og legitime uenigheter.

Ved å være klar over disse forskjellene, blir det mye enklere å vurdere hva som er riktig situasjonsforståelse i hvert enkelt tilfelle.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (51 minutter siden):

En sann autoritet er en autoritet i kraft av sin kompetanse og integritet. Sanne autoriteter trenger sjeldent oppføre seg autoritært. En falsk autoritet er en som bare er en autoritet på papiret, uten å nødvendigvis ha verken kompetanse eller integritet på plass. Noen bruker også begrepene autoritativ (sann) og autoritær (falsk).

En kvalifisert krenkelse er en påstand eller beskyldning man ikke kan forsvare seg mot. Ukvalifiserte krenkelser blir dermed alle påstander og beskyldniger man kan forsvare seg mot. Skillet er juridisk viktig for å skille mellom sjikane/trakassering og legitime uenigheter.

Ved å være klar over disse forskjellene, blir det mye enklere å vurdere hva som er riktig situasjonsforståelse i hvert enkelt tilfelle.

Hvis man har vondt i hodet, eller en vane med å himle med øya mens man snakker (ja noen har det). Så hvis en paranoid person (sånne som tar alt i verste mening og får alt til å handle om seg) møter en person som himler med øya mens han snakker. Er det da den med øya som må passe på, eller den andre som er paranoid? 
Noen ganger kan problemer oppstå fordi to personer har forskjellige lidelser. 
 

Hvis du har en sjef som du liker å møte, og har respekt for, så er han autorativ.

Dersom en ny sjef skaper stress, du vil helst slippe å møte på vedkommende og mye skal gjøres om på, er dette da en falsk autoritet eller eller arbeidstaker som har vært bortskjemt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
UtakknemligDiva skrev (33 minutter siden):

Noen ganger kan problemer oppstå fordi to personer har forskjellige lidelser. 

Riktig, og det er et kjent dilemma som verken jeg eller andre har noe fasitsvar på. Det vil være kontekst- og situasjonsbetinget hvordan dette løses i praksis.

UtakknemligDiva skrev (34 minutter siden):

Hvis du har en sjef som du liker å møte, og har respekt for, så er han autorativ.

Dersom en ny sjef skaper stress, du vil helst slippe å møte på vedkommende og mye skal gjøres om på, er dette da en falsk autoritet eller eller arbeidstaker som har vært bortskjemt?

Nå trekker du inn følelser og subjektive opplevelser. Det er ikke relevant ift. skillet mellom sann og falsk autoritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (11 minutter siden):

Riktig, og det er et kjent dilemma som verken jeg eller andre har noe fasitsvar på. Det vil være kontekst- og situasjonsbetinget hvordan dette løses i praksis.

Nå trekker du inn følelser og subjektive opplevelser. Det er ikke relevant ift. skillet mellom sann og falsk autoritet.

Kan du forklare forskjellen da? 
sistnevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
UtakknemligDiva skrev (3 minutter siden):

Kan du forklare forskjellen da?

Kompetanse er konkrét og etterprøvbart. Integritet er et litt mer flytende begrep, det bygger på at kompetanse ligger i bunn, men handler mer om hvordan man bruker den kompetansen man har.

Så er det uklart for meg hva du mener med at en sjef "skaper stress". Noen bransjer og arbeidsoppgaver er stressende i sin natur, da er det en del av jobben å håndtere det. Det har ingen ting med sjefen å gjøre.

En inkompetent sjef (som da blir en falsk autoritet) kan skape unødig stress, men det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (12 timer siden):

Kompetanse er konkrét og etterprøvbart. Integritet er et litt mer flytende begrep, det bygger på at kompetanse ligger i bunn, men handler mer om hvordan man bruker den kompetansen man har.

Så er det uklart for meg hva du mener med at en sjef "skaper stress". Noen bransjer og arbeidsoppgaver er stressende i sin natur, da er det en del av jobben å håndtere det. Det har ingen ting med sjefen å gjøre.

En inkompetent sjef (som da blir en falsk autoritet) kan skape unødig stress, men det er noe annet.

Hvis arbeidsmiljøet blir negativt etter at en sjef kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...