Gå til innhold

Seriemorderen Arnfinn Nesset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Begynte å lese om han nå. Ganske interessant syns jeg. Han jobbet altså på et sykehjem og drepte 22 pasienter med stoffet curacit. Men hva tror dere drev han til å gjøre det? Hva fikk han ut av det? Jeg skjønner ikle

Anonymkode: e0021...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Begynte å lese om han nå. Ganske interessant syns jeg. Han jobbet altså på et sykehjem og drepte 22 pasienter med stoffet curacit. Men hva tror dere drev han til å gjøre det? Hva fikk han ut av det? Jeg skjønner ikle

Anonymkode: e0021...11c

Han var jo meget preget av en temmelig spesiell barndom, uten at jeg skal unnskylde det han gjorde. Han mener vel selv at han gjorde det for at de eldre skulle slippe lidelser, men saken er jo at flere av de han tok livet av ikke hadde særlig til lidelser og egentlig hadde det så fint som man kan ha det på et sykehjem.

Det ligger en dokumentar-serie om ham på NRK, den gikk på tv for 2-3 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han jobbet altså på et sykehjem og drepte 22 pasienter med stoffet curacit. Men hva tror dere drev han til å gjøre det?

Han var bestyrer, så han kan ha hatt en slags følelse av å være gud - herre over liv og død. Kanskje i en farlig kombinasjon med et mobbeoffers innkapslede trang til hevn - typen "nå er det jeg som bestemmer" - selv om ikke sykehjemspasientene hadde noe med oppveksten hans å gjøre. 

En stille gutt som vokser opp på bygda i krigsårene og er stemplet av hele nærmiljøet som lausunge, kan nok ha noe ubearbeidet i seg som kan komme veldig feil ut. Men det var mange som hadde en slik barndom den gangen, og de fleste ble jo ikke forbrytere, selv om mange ble bitre. 

Jeg tar ikke standpunkt til hvor mange av tilståelsene som er reelle eller falske og forsvarer ham heller ikke. Men jeg bodde i Trøndelag under avsløringene og rettssaken og fulgte med på det som kom i media. Noe av det jeg husker best, var etter at han ble satt inn og det var snakk om å bytte fengsel: De han i så fall skulle flytte fra, ville veldig gjerne beholde ham, fordi han hadde "skapt en hittil ukjent orden på fengselets tøylager" (skrev avisene). Han ble jo framstilt som veldig ryddig, forsagt og pertentlig, noe som stemte dårlig med det han ble dømt for. 

Mannen er en uløst gåte, også for psykiatrien, tror jeg. Nå har han vært ute i snart 20 år, og jeg ser for meg at han har levd svært tilbaketrukket, puslet med blomstene sine og hatt tellekanter i klesskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm. Jeg kjenner godt noen som kjente ham. Han var/ er en veldig høflig og dannet mann. Sånn "skikkelig"menneske. 

Mye som kan foregå på innsidem bak ethvert ytre, men jo mer riktig og perfekt fasade, jo mer sjokkerte blir man jo. 

Anonymkode: e3cb2...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom dette ble sagt i en offentlig sammenheng på et foredrag jeg var på i fjor (?) så kan jeg vel sitere det her:

En dame kunne fortelle at hennes mor bodde i bygda der Nesset bodde og jobbet og han pleide å gå forbi huset hennes hver morgen på vei til jobb og alle visste jo hvem han var. En morgen åpnet hun vinduet og spurte ham:"Når blir det plass til mor på hjemmet da, Arnfinn?" Han smilte tilbake og svarte:"Å, om 2-3 dager blir det plass." Man kan jo tenke sitt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (1 time siden):

Ettersom dette ble sagt i en offentlig sammenheng på et foredrag jeg var på i fjor (?) så kan jeg vel sitere det her:

En dame kunne fortelle at hennes mor bodde i bygda der Nesset bodde og jobbet og han pleide å gå forbi huset hennes hver morgen på vei til jobb og alle visste jo hvem han var. En morgen åpnet hun vinduet og spurte ham:"Når blir det plass til mor på hjemmet da, Arnfinn?" Han smilte tilbake og svarte:"Å, om 2-3 dager blir det plass." Man kan jo tenke sitt...

 

Å hjelp 😳😳😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...