Gå til innhold

Minstekrav for støvsuging og vasking?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dersom man bor alene, ikke har barn eller husdyr hva synes du er minstekrav til hvor ofte en skal støvsuge og vaske? Er en gang hver andre uke innenfor? Alt er vel bedre enn ingenting? Jeg sliter veldig med å skulle gjøre det bare en gang i uken til og med. Og ja, jeg vet det er "bare å gjøre det", men får det ikke till...

Anonymkode: 9f2d8...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody

Jeg vasker aldri fast jeg. Bare støvsuger og vasker litt når jeg ser det er skittent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Har du ikke lært dette i heimkunnskapstimene på barneskolen? 🤨

Heimkunnskapstimene gikk ut på å lære å lage mat, ikke gjøre husarbeid?

Anonymkode: 9f2d8...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Jeg vasker aldri fast jeg. Bare støvsuger og vasker litt når jeg ser det er skittent.

Hvor ofte blir det sånn ca da?

Anonymkode: 9f2d8...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor ofte blir det sånn ca da?

Anonymkode: 9f2d8...455

Hmm, kanskje hver 14 dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heimkunnskapstimene gikk ut på å lære å lage mat, ikke gjøre husarbeid?

Hmmm, kanskje det var O-fagstimene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Kommer helt an på hvor mye du går inn og ut der, vær og underlag ute, hvordan og hvor mye du lager mat og spiser/slenger rundt deg med dette.

Du kan sikkert være litt mer slusket enn resten av oss siden du ikke har levevesener som åler seg rundt, slikker rundt på gulvene osv., med mindre det er noe du driver med selv så MÅ det ikke være så veldig rent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (4 minutter siden):

Hmm, kanskje hver 14 dag.

Oki. Da kanskje jeg bare skulle satse på det.

Anonymkode: 9f2d8...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Hmmm, kanskje det var O-fagstimene da.

O-fag? Hva går det ut på? Aldri hørt om før og det var ikke noe vi hadde på skolen jeg gikk på.

Anonymkode: 9f2d8...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dersom man bor alene, ikke har barn eller husdyr hva synes du er minstekrav til hvor ofte en skal støvsuge og vaske? Er en gang hver andre uke innenfor? Alt er vel bedre enn ingenting? Jeg sliter veldig med å skulle gjøre det bare en gang i uken til og med. Og ja, jeg vet det er "bare å gjøre det", men får det ikke till...

Anonymkode: 9f2d8...455

Jeg blir fristet til å stille deg to spørsmål:

- hvorfor er det vanskelig for deg å vaske og støvsuge?

- hva syns du er godt nok, og hva begrunner du svaret ditt med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (2 minutter siden):

Jeg blir fristet til å stille deg to spørsmål:

- hvorfor er det vanskelig for deg å vaske og støvsuge?

- hva syns du er godt nok, og hva begrunner du svaret ditt med? 

Jeg har asperger så alle slike ting er vanskelig for meg. Jeg kommer meg på jobb (2 dager i uka) og spiser fjordland, men det er stort det beste jeg får til. Husarbeid og alt det som hører med der har jeg slitt med hele livet. Jeg ønsker jo egentlig veldig gjerne å få til minst en dag i uka, da jeg tro det eller ei egentlig liker å ha det så ryddig og rent rundt meg.

Anonymkode: 9f2d8...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har asperger så alle slike ting er vanskelig for meg. Jeg kommer meg på jobb (2 dager i uka) og spiser fjordland, men det er stort det beste jeg får til. Husarbeid og alt det som hører med der har jeg slitt med hele livet. Jeg ønsker jo egentlig veldig gjerne å få til minst en dag i uka, da jeg tro det eller ei egentlig liker å ha det så ryddig og rent rundt meg.

Anonymkode: 9f2d8...455

Er det veldig rotete hos deg da? Og er det skittent?

Det er jo ikke sånn at det finnes en regel for hvor ofte man skal vaske, behovet er ulikt fra familie til familie og også i ulike livsfaser. Kanskje er det bra nok for deg å vaske hver 14 dag om det passer fint for deg og ditt behov?

Jeg mopper/vasker hver fredag, og støvsuger tepper i stuene og sofaer samtidig. Det er sikkert oftere enn jeg egentlig trenger nå etter at jr flyttet ut, men for meg føles det godt å ta helg i rent hjem. Når det bare ER sånn at fredag er tidspunkt for helgevask slipper jeg å tenke før jeg setter i gang også, jeg bare gjør det. Det funker for meg, og tar heller ikke lang tid ettersom det ikke rekker å bli skittent eller veldig støvete mellom hver gang. Badet sveiper jeg over et par ganger i uka. Av en eller annen grunn er det mer støv der enn i resten av huset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 minutt siden):

Er det veldig rotete hos deg da? Og er det skittent?

Det er jo ikke sånn at det finnes en regel for hvor ofte man skal vaske, behovet er ulikt fra familie til familie og også i ulike livsfaser. Kanskje er det bra nok for deg å vaske hver 14 dag om det passer fint for deg og ditt behov?

Jeg mopper/vasker hver fredag, og støvsuger tepper i stuene og sofaer samtidig. Det er sikkert oftere enn jeg egentlig trenger nå etter at jr flyttet ut, men for meg føles det godt å ta helg i rent hjem. Når det bare ER sånn at fredag er tidspunkt for helgevask slipper jeg å tenke før jeg setter i gang også, jeg bare gjør det. Det funker for meg, og tar heller ikke lang tid ettersom det ikke rekker å bli skittent eller veldig støvete mellom hver gang. Badet sveiper jeg over et par ganger i uka. Av en eller annen grunn er det mer støv der enn i resten av huset.

 

I forhold til rot så vil jeg si at det stort sett er akseptabelt, men jeg har lite ting da. Det er sjeldent leiligheten er direkte skitten, i alle fall ikke sånn skikkelig skitten. Men det hender det kan bli ganske så støvete, at det kan være matflekker under bordet eller at skitten oppvask blir stående alt for lenge på benken. Slikt skammer jeg meg over, men jeg gjør jo stort sett mitt beste da.

Anonymkode: 9f2d8...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I forhold til rot så vil jeg si at det stort sett er akseptabelt, men jeg har lite ting da. Det er sjeldent leiligheten er direkte skitten, i alle fall ikke sånn skikkelig skitten. Men det hender det kan bli ganske så støvete, at det kan være matflekker under bordet eller at skitten oppvask blir stående alt for lenge på benken. Slikt skammer jeg meg over, men jeg gjør jo stort sett mitt beste da.

Anonymkode: 9f2d8...455

Jeg syns dette høres helt greit ut jeg, dvs hver 14'ende dag passer fint for ditt behov :) 

Om du skal gjøre noe ekstra kan du heller prøve å bli flinkere til å ta oppvasken med en gang, samt tørke av bordet når du har sølt noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg kan måle etter rydding og vasking hvor frisk jeg er. Vasker fast hver uke (tar en time, bor ikke så stort), og klær hver uke. Om jeg er dårlig så går det 2 uker eller mer i mellom. Men nå rydder jeg litt hver dag, så veldig sjeldent jeg har det rotete.

Synes man kan ha litt rutine på det, og så bare sette i gang selv om motivasjonen ikke er der. Man får motivasjon mens man holder på, og kan ta seg pauser. Sette på allright musikk så får man litt gratis dopamin også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde trengt hjemmehjelp så hadde du fått 1,5 time hver tredje uke.  Så det er vel det som regnes som som minimum for de fleste kommuner.  Da hadde de tørrmoppet gulvene og tørket støv under 1,2 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg gjør det etter behov. Har laminatgulv så stort sett trengs kun støvsuging. Men har noen brukt sko inne (som heldigvis er sjelden) så må jeg vaske da jeg føler meg skitten på sokkene om jeg skal gå i det.

Støv vises veldig lett på laminat, noe som kanskje er bra da man ser når det er på tide. 
Støvsuging en gang i uka eller kanskje hver 3.uke. Kommer an på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en som bor alene tror jeg det vanlige er støvsuging hver 2 til 3. Uke

Anonymkode: f5fd6...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...