Gå til innhold

OCD og jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er litt redd for at kollegaene og lederen min synes det er rart at jeg flytter på ting/setter det i rette linjer så fort jeg ser noe stå skjevt. 
Saken er at jeg kan ommøblere en hel hylle dersom ingenting passer. 
Ingen har kritisert meg for det. Og de har sagt at de vil ha en ryddig butikk. Men det er bare jeg som gjør det. 
Ville dere syntes dette var rart? 

Anonymkode: cccd8...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å tenk på at alt er et problem? 

Hvis du rydder og setter ting på plass i så stor grad at du forsømmer jobben din- ja DA er det et problem! 

Selvfølgelig syns noen du bruker energi på tull. Vi med OCD  gjør jo det i manges øyne. Også i egne øyne 🙂 det er ikke intelligensen det er  noe galt med.  Det teller nok uansett mer om du er en grei kollega . 

Vi er irrasjonelle i vår tvang. Kort og godt. Ja, vi kan lure på hva andre tenker. Naturlig nok. 

Mem vi er da ikke de eneste som handler på uforståelige måter. Dette er som sagt her, sikkert noe de setter pris på 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mann var veldig godt likt av sjefene pga hans sans for orden i butikkhyllene, men med -kolleger syns kanskje dette ble litt irriterende, så de spurte om han trengte målebånd🙃

 

Anonymkode: e7c5c...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er litt redd for at kollegaene og lederen min synes det er rart at jeg flytter på ting/setter det i rette linjer så fort jeg ser noe stå skjevt. 
Saken er at jeg kan ommøblere en hel hylle dersom ingenting passer. 
Ingen har kritisert meg for det. Og de har sagt at de vil ha en ryddig butikk. Men det er bare jeg som gjør det. 
Ville dere syntes dette var rart? 

Anonymkode: cccd8...32e

Helt sikkert supert for andre - om det ikke går ut over det du ellers skal gjøre. Om butikken er full av kunder som venter på å betale fordi du står og sorterer i hyllene blir kollegaene dine sikkert sure og lei, men gjør du dette i ledig tid er det jo bare topp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Har ikke OCD men liker veldig å organisere og å ha det ryddig og rent rundt meg. De på jobben er fryktelig glade i å ‘mobbe’ meg, flytter rundt på tingene mine osv😅😅 Men det synes jeg er bare morsomt. Jobber med en yrkesgruppe som typisk har det rotete rundt seg. Slår ett slag for å være seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie

Jeg kan komme til å omrokkere hele hyllene og skuffene mine på kjøkkene, men det handler mest om å få utnyttet plassen best mulig og at ting skal stå logisk i forhold til hverandre. Jeg tror som Anonym Bruker over her at det mer handler om min personlighet innen organisering/planmessighet.

 

Kan du, TS, straks måtte sette ting inn litt hulter til bulter fordi du får beskjed om at du trengs et annet sted eller må du gjøre deg ferdig? Jeg forstår i så fall begge reaksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (8 minutter siden):

Jeg kan komme til å omrokkere hele hyllene og skuffene mine på kjøkkene, men det handler mest om å få utnyttet plassen best mulig og at ting skal stå logisk i forhold til hverandre. Jeg tror som Anonym Bruker over her at det mer handler om min personlighet innen organisering/planmessighet.

 

Kan du, TS, straks måtte sette ting inn litt hulter til bulter fordi du får beskjed om at du trengs et annet sted eller må du gjøre deg ferdig? Jeg forstår i så fall begge reaksjonene.

Ting skal stå i logisk forhold til hverandre? 😀

Nå lo jeg! Det er nok litt OCD i alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie

Jeg fikk opp et lite barndomsminne da jeg leste denne tråden, som jeg og min far ofte kan snakke om i samtaler, som "husker du den gangen...". Og jeg må få legge til at dette er overhodet ikke for å bagatellisere OCD-en til TS.

 

Da jeg hjalp min far med å stable ved som barn, var jeg pinlig nøyaktig på at hver vedskive måtte ligge beint og den måtte ligge slik at det så ut som at alle vedskivene hadde en jevn yttervegg (om det kan forklares slik). Min far sa at han la i blant en vedskive skjevt eller usymetrisk ift. de andre, og straks jeg så det, måtte jeg rette opp det og få orden i usystematikken. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Ting skal stå i logisk forhold til hverandre? 😀

Nå lo jeg! Det er nok litt OCD i alle. 

Ja, OCD har jo bare blitt patologisk, men ellers tror jeg det er trekk som vi alle har mer eller mindre av... I min bakeskuff er det utenkelig at f.eks. bakepulver og natron skal stå to ulike steder, de skal stå samme sted. Sirup står sammen med honning og annen søtning. Gelé står ev. med andre ferdigprodukter.

 

Men - jeg hadde fått sove om natten om Men jeg hadde godtatt om noen sa at her skal vi ha det annerledes... Det hadde blitt ulogisk i mitt hode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Ja, OCD har jo bare blitt patologisk, men ellers tror jeg det er trekk som vi alle har mer eller mindre av... I min bakeskuff er det utenkelig at f.eks. bakepulver og natron skal stå to ulike steder, de skal stå samme sted. Sirup står sammen med honning og annen søtning. Gelé står ev. med andre ferdigprodukter.

 

Men - jeg hadde fått sove om natten om Men jeg hadde godtatt om noen sa at her skal vi ha det annerledes... Det hadde blitt ulogisk i mitt hode...

Det er da helt vanlig å sortere det slik i matskapet? Eller... 🙈

Jeg ble litt nysgjerrig - hvordan har du bøkene dine plassert i bokhylla? Etter tema? Farge? Størrelse? Selv har jeg mine etter tema og i noen hyller deretter etter størrelse. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
Lillemus skrev (1 time siden):

Det er da helt vanlig å sortere det slik i matskapet? Eller... 🙈

Jeg ble litt nysgjerrig - hvordan har du bøkene dine plassert i bokhylla? Etter tema? Farge? Størrelse? Selv har jeg mine etter tema og i noen hyller deretter etter størrelse. :D 

Ja, jeg også trodde det var vanlig, men jeg kan legge ned ekstra tid i å få utnyttet plassen særlig mye. Om en boks står enten i den retning eller den retning sammenholdt med resten av gjenstandene, kan jeg få inn litt mer... Hehe...

 

I bokhyllen er de systematisert etter tema og deretter størrelse. Jeg har en voldsom mappestruktur med undermapper og undermapper på PC og notater, men det må være slik om jeg skal finne frem i alle tusen dokumenter jeg har...

 

Men, beklager TS, for at vi avsporer fra temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 18.1.2024 den 13.04):

Jeg er litt redd for at kollegaene og lederen min synes det er rart at jeg flytter på ting/setter det i rette linjer så fort jeg ser noe stå skjevt. 
Saken er at jeg kan ommøblere en hel hylle dersom ingenting passer. 
Ingen har kritisert meg for det. Og de har sagt at de vil ha en ryddig butikk. Men det er bare jeg som gjør det. 
Ville dere syntes dette var rart? 

Anonymkode: cccd8...32e

Jeg fikk lyst til å svare deg spesifikt etter å ha bidratt til en avsporing - beklager for det.

 

Så lenge ingen klager, fortsett å rydde opp etter andres latskap og kunders rot. Jeg tenker at den jobben du og andre butikkarbeidere gjør, er helt avgjørende for at vi kunder skal kunne plukke med oss varer.

 

Er du på tilrettelagt arbeid i ordinær bedrift gjennom NAV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker

Jeg jobbet en gang sammen med en dame som laget sine egne systemer på absolutt alt. Ikke en gang sjefen vår visste hvor ting var plassert. Jeg lærte mye av henne om hvordan man gjør seg selv uunnværlig på en arbeidsplass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er den samme som i et tidligere innlegg fortalte at sjefen følger med på alt du gjør: Kan  dette være årsaken?

Til det du spør om nå, vil jeg svare med mitt vanlige motto: Alt med måte. Å rydde når ting står hulter til bulter, på feil plass eller det åpenbart er nødvendig, er selvsagt bra, men som kunde eller leder ville jeg nok ha stusset om en ansatt var overdrevent opptatt av rette linjer.

Selv har jeg sortert min store boksamling (skjønnlitteratur) alfabetisk etter forfatter, og innenfor dette igjen ligger de kronologisk etter utgivelse (altså ikke alfabetisk etter tittel for hver forfatter). Dette har jeg gjort for lettere å kunne finne en bok jeg leter etter, og sjekke hva jeg har. Jeg har nemlig lest så mye og har så mange bøker at jeg av og til må sjekke før jeg låner elle kjøper nye.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (24 minutter siden):

Selv har jeg sortert min store boksamling (skjønnlitteratur) alfabetisk etter forfatter, og innenfor dette igjen ligger de kronologisk etter utgivelse (altså ikke alfabetisk etter tittel for hver forfatter). Dette har jeg gjort for lettere å kunne finne en bok jeg leter etter, og sjekke hva jeg har. Jeg har nemlig lest så mye og har så mange bøker at jeg av og til må sjekke før jeg låner elle kjøper nye.

Selvsagt. :) Jeg har laget dokumenter i google over mange av bøkene mine, spesielt fuglebøkene og ettersom dokumentet ligger i skyen kan jeg enkelt sjekke der om jeg har boken fra før om jeg kommer over en jeg er usikker på om jeg har eller ikke. :D En kollega av meg trodde antagelig jeg var sprøyte gal da hun fikk vite det. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Selvsagt. :) Jeg har laget dokumenter i google over mange av bøkene mine, spesielt fuglebøkene og ettersom dokumentet ligger i skyen kan jeg enkelt sjekke der om jeg har boken fra før om jeg kommer over en jeg er usikker på om jeg har eller ikke. :D En kollega av meg trodde antagelig jeg var sprøyte gal da hun fikk vite det. 😂

Jeg burde også lage meg et slikt dokument.

Ellers savner jeg det gammeldagse systemet på biblioteket, der jeg kunne se om lånenummeret mitt sto på kortet i "lommen" bakerst i boka. Da visste jeg at jeg hadde lest den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (9 minutter siden):

Jeg burde også lage meg et slikt dokument.

Ellers savner jeg det gammeldagse systemet på biblioteket, der jeg kunne se om lånenummeret mitt sto på kortet i "lommen" bakerst i boka. Da visste jeg at jeg hadde lest den.

I vårt biblioteksystems app, bibliofil, kan man selv skru på en historie-funksjon og dermed holde styr på hva man har lånt tidligere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...