Gå til innhold

Betale parkeringsbot tross betalt parkering?


Gjest Krøll47

Anbefalte innlegg

Gjest Krøll47

Jeg klaget på en parkeringsbot jeg hadde fått fordi jeg til og med hadde fått kvittering på parkeringen som var gyldig en halvtime etter at bot var skrevet ut. 

Har nå fått avslag på klagen og må betale 660 kroner i tillegg til de 80 jeg allerede betalte for parkering på forhånd. Grunn: jeg hadde glemt å taste inn to av de fem tallene i reg. nummeret. Ser det på kvitteringen nå også. Men de mener altså ikke at jeg mangler bevis på betaling men sier altså at jeg ikke var konsentrert nok, at det er jeg selv som har tastet feil og at jeg dermed må betale... 

Er dette ok? 

Jeg har bevist at jeg har prøvd å betale etter beste hensikt og forklarte også at jeg var i en stresset situasjon. Bare to uker før fikk jeg også en bot fra samme selskap fordi jeg hadde betalt på feil automat. Begge steder var foran et sykehus og jeg har virkelig vært ukonsentrert,.Men har gjort mitt beste på å gjøre det riktig. Synes nesten det virker som om de prøver forvirre folk. Man må passe på ulike automater kontra skiltregistrering like ved hverandre. Den siste nå var en svikt fra min side da jeg ikke hadde skrevet inn fullstendig nummer, men synes allikevel det er dårlig gjort. 

Skal jeg klage på avslag av klage eller er det helt nytteløst? 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gjest endret tittelen til Betale parkeringsbot tross betalt parkering?

Fortsetter under...

Krøll47 skrev (3 minutter siden):

Skal jeg klage på avslag av klage eller er det helt nytteløst? 

Vel, det er du som har tabbet deg ut her, du kan ikke skylde på at du har fått bot når du selv har slurvet ved utfylling av regnr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Lillemus skrev (6 minutter siden):

Vel, det er du som har tabbet deg ut her, du kan ikke skylde på at du har fått bot når du selv har slurvet ved utfylling av regnr. 

Det var jeg som gjorde den feilen, men er det prinsippsak liksom? Poenget må vel være at man har betalt for parkering og når jeg kan bevise det nå mens vi hadde saken oppe, så synes jeg det er rart at de skal kreve inn pengene allikevel. Parkeringsbøter er vel tenkt som sanksjon på manglende betaling, ikke som en måte å tjene penger på folk som gjør en feil i hastverk? 

Hadde dette vært første hadde jeg bare betalt og ikke blitt gjort oppmerksom på hvor feilen lå engang, men var så frustrert over å få bot igjen andre gang på så kort tid. Gangen før sto det at det var automatisk skiltregistrering, så da gikk jeg inn til time i tro om at jeg ville få regning i app eller per post. Men da sto jeg altså på feil parkeringog skulle ha betalt på en annen automat. Samme firma, samme sykehus, men litt lenger ned. 

Finnes sikkert folk som har bedre grunn til å være stressa rundt sykehuset der også, så regner med at det er gode penger i folk som står under stress. Kynisk. 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Dattera mi har løpet av kort tid fått to parkeringsbøter. Begge gangene hadde hun betalt: Den første gangen hadde hun glemt å taste inn ett siffer i bilnummeret. Klaget, men fikk ikke medhold. Den andre gangen tastet hun inn reg.nummer på feil bil (hadde kjørt en del med en annen den siste tiden). Er litt usikker på om hun klaget på den siste. Sure penger! Tror det var 660 kr per gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (13 timer siden):

Det var jeg som gjorde den feilen, men er det prinsippsak liksom?

Hvis man slipper unna ved å skrive en feil i regnr - hvor lang tid tror du det vil ta før "alle" vil gjøre det?

Dette går begge veier, for lenge siden fikk en kjenning av meg bot, men da hadde parkeringsvakten skrevet feil nr. på bota (dette var på parkometrenes tid) så hun nektet å betale da hun ikke hadde noen bil med det regnr. :D De kunne ikke kreve det så hun slapp unna, da var det de som hadde gjort en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer neppe noen vei med dette. Er sånt man må være veldig nøye med å dobbeltsjekke reg nummer når man skriver inn

Anonymkode: abf7c...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (2 timer siden):

Hvis man slipper unna ved å skrive en feil i regnr - hvor lang tid tror du det vil ta før "alle" vil gjøre det?

Hvordan kan man tjene på å betale for feil reg.nr? Jeg hadde skjønt det om betalingen ikke gikk igjennom pga feil nr, men så lenge man kan vise at man har betalt det man skal må jeg si at jeg ikke skjønner greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (16 timer siden):

Jeg klaget på en parkeringsbot jeg hadde fått fordi jeg til og med hadde fått kvittering på parkeringen som var gyldig en halvtime etter at bot var skrevet ut. 

Har nå fått avslag på klagen og må betale 660 kroner i tillegg til de 80 jeg allerede betalte for parkering på forhånd. Grunn: jeg hadde glemt å taste inn to av de fem tallene i reg. nummeret. Ser det på kvitteringen nå også. Men de mener altså ikke at jeg mangler bevis på betaling men sier altså at jeg ikke var konsentrert nok, at det er jeg selv som har tastet feil og at jeg dermed må betale... 

Er dette ok? 

Jeg har bevist at jeg har prøvd å betale etter beste hensikt og forklarte også at jeg var i en stresset situasjon. Bare to uker før fikk jeg også en bot fra samme selskap fordi jeg hadde betalt på feil automat. Begge steder var foran et sykehus og jeg har virkelig vært ukonsentrert,.Men har gjort mitt beste på å gjøre det riktig. Synes nesten det virker som om de prøver forvirre folk. Man må passe på ulike automater kontra skiltregistrering like ved hverandre. Den siste nå var en svikt fra min side da jeg ikke hadde skrevet inn fullstendig nummer, men synes allikevel det er dårlig gjort. 

Skal jeg klage på avslag av klage eller er det helt nytteløst? 

Har du snakket med dem på tlf?  Jeg har kjørt en bil med registreingsskilt på siden forran, og p-husene i byen oppfattet ikke alltid at jeg kjørte ut. Jeg ringte og fortalte at jeg visste at jeg hadde kjørt ut da-og-da. Jeg kunne feks vise til en annen innkjøring i p-hus via smartpark under treningsstudio, på samme tidspunkt som jeg ifølge dem angivelig skulle stå i kjelleren under jobb. Jeg dokumenterte også noen utkjørsler som ikke ble registrert etter dette, og sendte over. Mine p-bøter ble slettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Det hadde vært fair om du slapp boten. Parkeringsselskap er ikke fair. Derfor kan du glemme å få slettet boten. De tar deg på det de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (57 minutter siden):

Hvordan kan man tjene på å betale for feil reg.nr? Jeg hadde skjønt det om betalingen ikke gikk igjennom pga feil nr, men så lenge man kan vise at man har betalt det man skal må jeg si at jeg ikke skjønner greia.

Her tror jeg hjernen min koblet seg ut et øyeblikk... 🙈 Jeg hengte meg opp i boten og tenkte ikke på at hun selvfølgelig hadde betalt for parkeringen i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang fått medhold i en slik klage. Man har imidlertid ikke rett på medhold i dette, uansett hvor urettferdig det føles. Det er bileiers/førers ansvar å skrive riktig reg.nr på automaten.

Det jeg gjorde var å legge meg flat som en pannekake, beklage på det sterkeste og vise til at jeg akkurat hadde kjøpt ny bil og hadde skrevet feil reg.nr. Jeg oppga hva jeg hadde skrevet og hva rett reg.nr var, og la ved dokumentasjon på betaling. Da fikk jeg beskjed om at de kunne se den menneskelige siden og gi medhold i klagen, men at jeg ikke kunne regne med at det ville skje igjen.

Du har allerede fått avslag. Da er neste steg enten P-klagenemnda eller Forliksrådet. Begge disse instansene er ganske "harde" og ser rent juridisk på saken. Du kommer aldri til å få medhold der. Dessverre er det bare å betale..

Et tips er å bruke EasyPark-appen. Da får du aldri bot :)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
ISW skrev (5 timer siden):

Jeg har en gang fått medhold i en slik klage. Man har imidlertid ikke rett på medhold i dette, uansett hvor urettferdig det føles. Det er bileiers/førers ansvar å skrive riktig reg.nr på automaten.

Det jeg gjorde var å legge meg flat som en pannekake, beklage på det sterkeste og vise til at jeg akkurat hadde kjøpt ny bil og hadde skrevet feil reg.nr. Jeg oppga hva jeg hadde skrevet og hva rett reg.nr var, og la ved dokumentasjon på betaling. Da fikk jeg beskjed om at de kunne se den menneskelige siden og gi medhold i klagen, men at jeg ikke kunne regne med at det ville skje igjen.

Du har allerede fått avslag. Da er neste steg enten P-klagenemnda eller Forliksrådet. Begge disse instansene er ganske "harde" og ser rent juridisk på saken. Du kommer aldri til å få medhold der. Dessverre er det bare å betale..

Et tips er å bruke EasyPark-appen. Da får du aldri bot :)

Tror du har rett. Får ikke medhold. Men har fått bot på easypark appen før også. Der hadde GPSn identifisert området som feil områdenummer. Så de er ikke til å stole på de heller. I det tilfellet traff jeg på parkeringsvakten rett i det han skrev ut boten og viste ham at jeg hadde betalt.. Men han mente jeg burde ha gått til automaten og sett at det sto et annet nummer der enn i appen. Det var nemlig 20 meter mellom den ene og den andre sonen. Noe slikt... han fikk høre det stakkar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krøll47 skrev (2 minutter siden):

Tror du har rett. Får ikke medhold. Men har fått bot på easypark appen før også. Der hadde GPSn identifisert området som feil områdenummer. Så de er ikke til å stole på de heller. I det tilfellet traff jeg på parkeringsvakten rett i det han skrev ut boten og viste ham at jeg hadde betalt.. Men han mente jeg burde ha gått til automaten og sett at det sto et annet nummer der enn i appen. Det var nemlig 20 meter mellom den ene og den andre sonen. Noe slikt... han fikk høre det stakkar. 

Det er ikke meningen å høres streng og bastant ut hva gjelder dette, men jeg har dessverre sett så mange tilfeller der folk «kjemper mot systemet» og pådrar seg enorme sakskostnader i rettsapparatet for håpløse saker. Parkering er en lite forbrukervennlig bransje.

Så ofte er det første tapet det minste.. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...