Gå til innhold

Lege, jeg lurer på noe!


Gjest Bompy

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har noen spørsmål ang. sf.

Har selv sf, og går regelmessig til behandling. Men det jeg lurer på er hvor grensen mellom bulimi og anorexi går, om det er vanlig å rammes av begge to?

Jeg spiser sjelden, men når jeg "sprekker" spiser jeg så masse at jeg vet at jeg får det opp igjen. Altså jeg kaster opp stort sett det jeg får i meg, og tar avføringstabletter! Dette skjer hele dagene, og fysisk blir man veldig sliten av det: Jeg lurer på følgene av et slik liv, og om bulimi er dødelig på samme måte som anorexi?

Er det vanlig at det svinger mellom anorexi og bulimi?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Bompy ! Mange svinger i perioder mellom det anorexia og bulimi. For tenåringsjenter i Europa er anoreksia den tredje største dødsårsaken, etter ulykker og kreft. Dødeligheten er lavere for dem som er i aktiv behandling enn dem som er utenfor behandling. Tall viser at ca.1/3 og 1/2 dør av selvmord, de øvrige av medisinske komplikasjoner til underernæring og av såkalte naturlige årsaker. Om dødeligheten ved bulimi vet vi ennå lite. Den er økt, menusikker hvor mye. død ved bulimi kan skyldes hjertesvikt ved elektrolyttforstyrrelser og dels stor fare for selvmord.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...