Gå til innhold

Predikere partnerdrap


kupton

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Grendel skrev (8 minutter siden):

Interssant spørsmål.

VG hadde et stort prosjekt på det. 14% er innvandrere, og de sto for 49% av drapene.

Det betyr at det er 5,5 ganger så høy risiko for å bli drept av en partner som er innvandrer.

De nasjonene som var mest representert er:

1. Iran. 2. Eritrea 3. Afghanistan 4.Irak, 5. Syria, 5. Sri Lanka 6. Palestina 7. Pakistan, 8. Kosovo, 9. Sverige. 10 Polen.

https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/overview/stats

 

 

Bortsett fra polen og muligens sverige, så er islam den største religionen i alle disse landene. Det kan jo være en faktor. Jeg tror mange ikke er klar over hvor dårlig kvinnesyn muslimer egentlig har.

Anonymkode: 986bf...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bortsett fra polen og muligens sverige, så er islam den største religionen i alle disse landene. Det kan jo være en faktor. Jeg tror mange ikke er klar over hvor dårlig kvinnesyn muslimer egentlig har.

Anonymkode: 986bf...1ba

Jeg tror kultur har noe å si, men det er en annen godt representert minioritet her også: Rusmisbrukere.

Listen til @kupton fanger kanskje opp begge grupper i en smell, siden både rusmibrukere og asylsøkere er fattige og arbeidsledige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Grendel skrev (2 minutter siden):

Jeg tror kultur har noe å si, men det er en annen godt representert minioritet her også: Rusmisbrukere.

Listen til @kupton fanger kanskje opp begge grupper i en smell, siden både rusmibrukere og asylsøkere er fattige og arbeidsledige.

Den forenklingen stemmer nok ikke helt.

Kjenner mange rusmisbrukere som sitter i villaene sine i Bærum og asylsøkere som kommer hit med mye penger men ingen frihet. Kjenner også veldig høyt utdannede rusmisbrukere som tjener godt med penger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (38 minutter siden):

Interssant spørsmål.

VG hadde et stort prosjekt på det. 14% er innvandrere, og de sto for 49% av drapene.

Det betyr at det er 5,5 ganger så høy risiko for å bli drept av en partner som er innvandrer.

De nasjonene som var mest representert er:

1. Iran. 2. Eritrea 3. Afghanistan 4.Irak, 5. Syria, 5. Sri Lanka 6. Palestina 7. Pakistan, 8. Kosovo, 9. Sverige. 10 Polen.

https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/overview/stats

 

 

Men skyldes alle disse drapene æreskultur/æresdrap? Er det automatisk æresdrap hvis det utføres av noen fra en annen kultur? 

Anonymkode: c7b58...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (33 minutter siden):

☺️Blander man i miksen solide barndomstraumer, flukt, gjerne dryss av krig, (u)kultur osv. i den miksen så har man solid fundament satt opp. 

Synes dette er høres vel så relevant ut som ren ære. 

Anonymkode: c7b58...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men skyldes alle disse drapene æreskultur/æresdrap? Er det automatisk æresdrap hvis det utføres av noen fra en annen kultur? 

Anonymkode: c7b58...a88

Jeg tror ikke alle handler om æreskultur, nei. Jeg vet ikke akkurat hva det kommer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at psykisk uhelse er en av risikofaktorene. Men er det vanlig at disse mennene har hatt kontakt med psykiatrien? Eller er det stort sett snakk om diagnoser hvor de sjelden er hjelpesøkende? 

Min ukvalifiserte synsing er at dette er folk som ikke ser problemer ved seg selv. Man må jo være ekstremt selvsentrert hvis man tenker at fordi man skal ta sitt eget liv, kan man like gjerne drepe familien sin også. Da kan jo ikke ofrene noen som helst egenverdi i deres øyne. Tenk å ha så selvsentrerte mennesker nært på som partner/familie. Huff! Grusomme saker dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Sokk skrev (14 minutter siden):

Jeg ser at psykisk uhelse er en av risikofaktorene. Men er det vanlig at disse mennene har hatt kontakt med psykiatrien? Eller er det stort sett snakk om diagnoser hvor de sjelden er hjelpesøkende? 

Min ukvalifiserte synsing er at dette er folk som ikke ser problemer ved seg selv. Man må jo være ekstremt selvsentrert hvis man tenker at fordi man skal ta sitt eget liv, kan man like gjerne drepe familien sin også. Da kan jo ikke ofrene noen som helst egenverdi i deres øyne. Tenk å ha så selvsentrerte mennesker nært på som partner/familie. Huff! Grusomme saker dette her. 

Har lest at psykopater oftere er mordere, og gjerne seriemordere. Mulig det gjelder i slike tilfeller, men min ukvalifiserte synsing er at psykopater sjeldent begår selvdrap. Men de er så å si ikke å finne i behandlingsrom. Eneste som stopper mange av de er konsekvenser som er stadfestet i loven. Personlighetsforstyrrelse er nok en annen faktor.

Nå kan vi bare synse - men okei å få belyst saken fra ulike sider.

Vet ikke hvordan det er med hallusinasjoner og tvangstanker som i psykisk uhelse. Har jo vært tilfeller hvor ‘onde stemmer’ har fortalt mennesker om ta liv eller at de har hatt andre hallusinasjoner som gjorde at de har tatt liv.

Så nylig en dokumentar med en ung men tung schizofren som hadde tatt livet av noen etter å sett for seg at vedkommende voldtok noen, og hun ba om hjelp. Han må tilbringe resten av livet i fengsel (trist sak i USA så klart, i Norge hadde han nok vært dømt som utilregnelig i gjerningsøyeblikket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 timer siden):

Takk til dere som gjorde at jeg slapp å flekse tallenes tale☺️

Jeg er av innvandrerbakgrunn selv, derfor mener jeg at det bør bringes på banen. Mistenker at man generelt er redd for å snakke om slike ting.

Det kom klart frem i æresdrap debatten på dax18 i dag. Det er visst veldig vanskelig å konkretisere hvilke grupper dette gjelder.

Anonymkode: 6dec0...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det kom klart frem i æresdrap debatten på dax18 i dag. Det er visst veldig vanskelig å konkretisere hvilke grupper dette gjelder.

Anonymkode: 6dec0...ea3

Så dessverre ikke på, og det var bare tilfeldighet at det dukket opp på tv i dag m.t.p. det jeg skrev i denne tråden.

Ja, er nok vanskelig - man må jo for all del ikke krenke noen eller definere noe som er utenfor norm, etikk, moral og standard. Veldig trist, for ofte så finnes løsningen i selve problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kona skal ha forlatt mannen før han tok livet av døtrene sine og barnebarnet. Sannsynligvis var dette hevn mot kona, og sannsynligvis hadde mannen narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Disse kan bli skikkelig farlige hvis de krenkes. 

Forøvrig var dette en familie som levde i ordende forhold, der det ytre var på stell. Hadde de vært fra et arabisk eller afrikansk land og/eller muslimer ville folk ropt over seg om hvor fæle disse kulturene er. Når det er en nordmann som gjør det fins det ikke et spor av selvransakelse når det gjelder norsk kultur og hva som skaper slike mennesker. Da er det bare en "familietragedie".

Anonymkode: 88126...613

Jeg syns det er rart at barn som har vokst opp med narssisisk far og mest sannsynlig da omsorgssvikt vokser opp og blir velfungerende voksne med jobb som politi og sykepleier

Anonymkode: 5a9f5...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg syns det er rart at barn som har vokst opp med narssisisk far og mest sannsynlig da omsorgssvikt vokser opp og blir velfungerende voksne med jobb som politi og sykepleier

Anonymkode: 5a9f5...4e8

Ikke i det minste rart.

Nå vet jeg ikke i dette tilfellet, men narsissisten lever gjennom sine barn da de er forlengelse av dem selv. De tilrettelegger for at barna skal ha privilegier slik de selv mener at de fortjener. Skoleflinke barn blir derfor for eksempel belønnet og satt på pidestall.

Min far sa for eksempel at jeg skulle få en bil om jeg fullførte universitetsgraden. Den bilen så jeg aldri 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for spekulasjoner samt at en del innlegg er fjernet av hensyn til pårørende. 

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Ikke i det minste rart.

Nå vet jeg ikke i dette tilfellet, men narsissisten lever gjennom sine barn da de er forlengelse av dem selv. De tilrettelegger for at barna skal ha privilegier slik de selv mener at de fortjener. Skoleflinke barn blir derfor for eksempel belønnet og satt på pidestall.

Min far sa for eksempel at jeg skulle få en bil om jeg fullførte universitetsgraden. Den bilen så jeg aldri 😅

Vil ikke narsister at barna skal ha det vondt? 

Anonymkode: 5a9f5...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil ikke narsister at barna skal ha det vondt? 

Anonymkode: 5a9f5...4e8

Nei, det vil de ikke.

Det er utrolig mye "vrangforestillinger" ute og går vedr narsissister og psykopater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
kupton skrev (30 minutter siden):

Nei, det vil de ikke.

Det er utrolig mye "vrangforestillinger" ute og går vedr narsissister og psykopater.

Hadde for ordenes skyld byttet ut vrangforestillinger med feiloppfatninger her på forum😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vil ikke narsister at barna skal ha det vondt? 

Anonymkode: 5a9f5...4e8

Drivkraften til narsissistister er vel først og fremst fremstå og føle seg som om de er best i verden? Og for all del ikke tape ansikt? For enhver pris og uansett hvem de ødelegger på sin vei, så lenge ingen ødelegger eller truer med å ødelegge dems skjøre grunnmur? 

Anonymkode: c7b58...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Ei jeg kjente i ungdomstida ble derpt av sin ex. Mens barna var i huset, den yngste i samme rom. Jeg fulgte rettsaken. Han var ekstremt fornærmet over at hun hadde gjort det slutt,  og hadde truet henne, i vitners nærvær, at han skulle drepe henne og evt ny kjæreste dersom hun fant en ny mann.

Hun fant en ny mann, og dagen etter at han fikk høre det, dro han til hennes hjem og drepte henne. Det var helt fryktelig.... Jeg hadde truffet ham noen ganger tidligere, og han virket utad som en rolig ung,  sympatisk mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg syns det er rart at barn som har vokst opp med narssisisk far og mest sannsynlig da omsorgssvikt vokser opp og blir velfungerende voksne med jobb som politi og sykepleier

Anonymkode: 5a9f5...4e8

De har jo vokst opp med en mor også. Som kan ha vært en god omsorgsperson. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...