Gå til innhold

Hva er det som skjer i Norge nå?


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Nok en person funnet skadet og drept? 

Hvis det er tilfellet, så har det vært 10 drap i Norge første måneden i året! 

Dere som er voksne her- kan dere huske at det har vært så mange drap på så kort tid? 

Veldig uvant og tragisk her til lands. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Nok en person funnet skadet og drept? 

Hvis det er tilfellet, så har det vært 10 drap i Norge første måneden i året! 

Dere som er voksne her- kan dere huske at det har vært så mange drap på så kort tid? 

Veldig uvant og tragisk her til lands. 

Er du et lite barn du?

Anonymkode: 80f05...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du et lite barn du?

Anonymkode: 80f05...2e0

Nei, langt fra. Men som voksen har en jo flere år å tenke tilbake på. Jeg kan ikke huske at det har vært så mange drap på kort tid i Norge. Jeg er innom et svensk forum nå og da, og der reagerer flere svensker også, og lurer på hva som skjer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Leste at Q3 2023 og Q1 2024 har rapportert høyeste antall i drap og selvdrap. Så er nok mer slikt vi opplever nå enn normalen @Kashmir.

Hva det skyldes vet man ikke per i dag. Det kan man bare spekulere i enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Hva det skyldes vet man ikke per i dag.

Nuvel, det er vel ikke heeeelt sant.

Men mulig mediene klarer å unngå at folk får det med seg, gjennom dekningen. 

Anonymkode: 7675e...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (21 minutter siden):

Nok en person funnet skadet og drept? 

Hvis det er tilfellet, så har det vært 10 drap i Norge første måneden i året! 

Dere som er voksne her- kan dere huske at det har vært så mange drap på så kort tid? 

Veldig uvant og tragisk her til lands. 

Jeg kan ikke huske noe slikt som dette nei, nå skal det jo sies at vi i dag får vite slikt så fort det oppdages i forhold til før i tiden, men allikevel har det vært helt vanvittig i år, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ikke huske noe slikt som dette nei, nå skal det jo sies at vi i dag får vite slikt så fort det oppdages i forhold til før i tiden, men allikevel har det vært helt vanvittig i år, synes jeg.

Jeg blir helt satt ut. Kan jo snart ikke gå inn på en nettavis uten slike grusomme overskrifter. Jeg merker det går på humøret faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nuvel, det er vel ikke heeeelt sant.

Men mulig mediene klarer å unngå at folk får det med seg, gjennom dekningen. 

Anonymkode: 7675e...0de

Hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Hva mener du? 

Hen mener nok at det i mange tilfeller ikke er etnisk norske som står bak. Det er sikkert tilfelle i noen, men ikke i alle tragediene. Det hadde vel vært rart om det var kun etnisk norske eller kun ikke-etnisk norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Hen mener nok at det i mange tilfeller ikke er etnisk norske som står bak. Det er sikkert tilfelle i noen, men ikke i alle tragediene. Det hadde vel vært rart om det var kun etnisk norske eller kun ikke-etnisk norske.

Åja. Det har jo for det meste vært etnisk norske mennesker nå. Ikke at det spiller så stor rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utløsende faktor kan være den velsignede jula som vi i dag feirer omtrent fra 15.okt til nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
kupton skrev (1 minutt siden):

En utløsende faktor kan være den velsignede jula som vi i dag feirer omtrent fra 15.okt til nyttår.

Hva tenker du på her? At det er langvarig stress og mas eller samværet med familie og slekt? Eller noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Hva tenker du på her? At det er langvarig stress og mas eller samværet med familie og slekt? Eller noe helt annet?

Begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenker du på den i Drammen? Bor i området og jeg er ikke forundret. Er en gate med mye kommunale boliger og det skjer ofte at folk blir funnet døde der, eller at de er hardt skadet eller nesten døde pga overdose. Ikke lenge siden det var skikkelig bråk der. 

Anonymkode: 5523e...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som jobber i rus/psykiatri, og de peker på at mangel på akutt- og langtidsplasser i psykiatrien og strengere hjemling for tvang fører til at svært syke mennesker, ofte uten boevne, bor hjemme, gjerne i kommunale boliger. De som jobber ambulerende sier at det nå er skummelt mye våpen blant rus og psykisk syke hjemmeboende. I vinter har de i tillegg opplevd en kraftig økning av bostedløse som mer eller mindre tar seg inn hos svært syke mennesker i den kalde perioden vi har hatt i januar, i mangel på egen bolig.

Denne coctailen av paranoia, rus, våpen og mangel på mat, plass og andre ressurser er dynamitt.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

En utløsende faktor kan være den velsignede jula som vi i dag feirer omtrent fra 15.okt til nyttår.

Ja..?  mange forventninger som ikke innfrir, og stress? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (17 minutter siden):

Jeg kjenner flere som jobber i rus/psykiatri, og de peker på at mangel på akutt- og langtidsplasser i psykiatrien og strengere hjemling for tvang fører til at svært syke mennesker, ofte uten boevne, bor hjemme, gjerne i kommunale boliger. De som jobber ambulerende sier at det nå er skummelt mye våpen blant rus og psykisk syke hjemmeboende. I vinter har de i tillegg opplevd en kraftig økning av bostedløse som mer eller mindre tar seg inn hos svært syke mennesker i den kalde perioden vi har hatt i januar, i mangel på egen bolig.

Denne coctailen av paranoia, rus, våpen og mangel på mat, plass og andre ressurser er dynamitt.

Såpass...hm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringen i PHVL som kom i 2017 har ført til mer vold - både i samfunnet og i akuttavdelinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner flere som jobber i rus/psykiatri, og de peker på at mangel på akutt- og langtidsplasser i psykiatrien og strengere hjemling for tvang fører til at svært syke mennesker, ofte uten boevne, bor hjemme, gjerne i kommunale boliger. De som jobber ambulerende sier at det nå er skummelt mye våpen blant rus og psykisk syke hjemmeboende. I vinter har de i tillegg opplevd en kraftig økning av bostedløse som mer eller mindre tar seg inn hos svært syke mennesker i den kalde perioden vi har hatt i januar, i mangel på egen bolig.

Denne coctailen av paranoia, rus, våpen og mangel på mat, plass og andre ressurser er dynamitt.

Rapporter de ikke våpen hos dem det gjelder til politiet, slik at politiet kan oppbevare dem? 

Har selv lovlig våpen hjemme, men i dårlige perioder tar min bedre halvdel å endrer koden på safen som nøklene til våpenskapet ligger i, slik at jeg ikke har tilgang. Selv om det aldri har egentlig har vært behov, er det billig forsikring, litt som å låse utgangsdøra før man legger seg om kvelden, sånn i tilfelle. Har aldri nevnt våpnene til lege eller andre i helsevesenet dog, er redd at de da kan bli tatt fra meg, og da mister jeg en viktig hobby og god kilde til friluftsliv og naturopplevelser. 

Anonymkode: 53264...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norge har to problemer (på denne fronten)

1. Kultur.

2. Forbud mot å bure farlige folk inne (dersom de ikke har gjort noe super alvorlig, og selv da går de rundt i gatene etter en stund)

Norges bare kopierer USA på kulturfronten, godt hjulpet av innvandring (og nei jeg sier ikke at innvandrere er mer kriminelle, selv om de er det også, men poenget er at det endrer hele nasjonens kultur inkludert ikke-innvandreres kultur), men USA kopierer samtidig Norge på lovfronten (woke lover, i det minste i demokratiske byer). F.eks, en person som stalker taylor swift, ble arrestert, så sluppet rett ut, også rett tilbake til å stalke taylor swift. Altså, sorry, det går bare ikke. Woke USA og Woke Norge, med brutal ego-befolkning og psykiatriske tilfeller på gata. https://pagesix.com/2024/01/24/entertainment/taylor-swifts-alleged-stalker-arrested-after-dumpster-diving-outside-her-nyc-apartment/

På tide å snu, men da må vi få mediene på "vår" side. Nei, alle kulturer er ikke like gode. Nei, kriminelle og farlige folk kan ikke gå fritt på gata selv om de er "syke". Nei livet er ikke rettferdig, men dessverre får vi ikke gjort noe med det, lov og orden må ha prioritet over psyke folk sitt velbehag og "rett" til å plage samfunnet rundt dem.

(Nei, ingenting vil skje, for folket er uenig med meg, og selv om jeg ikke klarer å forstå, må jeg bare innse at dere mener dette er bra, og det er dere som har makta, ikke meg)

Anonymkode: 7675e...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...