Gå til innhold

Jeg er bedagelig anlagt @kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan kan jeg bli effektiv og få motivasjonen i gang til å forbedre meg til eksamen i vår? Er det håp for sånne som meg? Prokastinering kjennetegner meg. 

Anonymkode: 7e202...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prokastinering er vanskelig å behandle. Jeg hadde en del av det selv når det gjaldt selvangivelse for næringsdrivende.

Tror en måte å angripe det på er å dele opp oppgavene i mange små underdeler. F.eks bestemme deg for kun å lese et kapittel på pensum i dag. Nå vet jeg ikke hvor store kapittel det er i ditt pensum, men noe som tar 45-60 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Prokastinering er vanskelig å behandle. Jeg hadde en del av det selv når det gjaldt selvangivelse for næringsdrivende.

Tror en måte å angripe det på er å dele opp oppgavene i mange små underdeler. F.eks bestemme deg for kun å lese et kapittel på pensum i dag. Nå vet jeg ikke hvor store kapittel det er i ditt pensum, men noe som tar 45-60 minutter.

Finnes det prokrastinering som er ren unngåelse/forsvarsmekanisme, og er det i så fall mulig å behandle da? 

Altså, om det er forskjell hvis studenten over her prokrastinerer fordi det rett og slett er kjedelig, eller om det ligger andre ting under, som f.eks. frykt for å gjøre det dårlig på eksamen? 

Anonymkode: c0de0...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Finnes det prokrastinering som er ren unngåelse/forsvarsmekanisme, og er det i så fall mulig å behandle da? 

Altså, om det er forskjell hvis studenten over her prokrastinerer fordi det rett og slett er kjedelig, eller om det ligger andre ting under, som f.eks. frykt for å gjøre det dårlig på eksamen? 

Anonymkode: c0de0...099

@kupton

Anonymkode: 7e202...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Finnes det prokrastinering som er ren unngåelse/forsvarsmekanisme, og er det i så fall mulig å behandle da? 

Altså, om det er forskjell hvis studenten over her prokrastinerer fordi det rett og slett er kjedelig, eller om det ligger andre ting under, som f.eks. frykt for å gjøre det dårlig på eksamen? 

Anonymkode: c0de0...099

Alt må vel ikke sykeliggjøres? Uansett årsak, er løsningen eller «medisinen» den samme: Just do it. 

Anonymkode: 069ef...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alt må vel ikke sykeliggjøres? Uansett årsak, er løsningen eller «medisinen» den samme: Just do it. 

Anonymkode: 069ef...9af

Er forsvarsmekanismer sykt? Trodde vi alle hadde dem i større eller mindre grad? 

Anonymkode: c0de0...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (17 minutter siden):

Her kan dere lese hva prokastinering er, og jeg tenker ikke at det har med frykt for en dårlig eksamen å gjøre:

https://snl.no/prokrastinering

Det står jo faktisk en del om det her, så nå skjønner jeg virkelig ikke hva du mener?

"Det er også velkjent at lave tanker om egen prestasjonsevne («self-efficacy») kan ha negativ påvirkning på motivasjon og faktisk prestasjon, og dermed øke prokrastinering."

eller

"Prokrastinering ses også i viktige helsevalg, eksempelvis der man ved mistanke om alvorlig sykdom utsetter å søke hjelp."

 

Anonymkode: c0de0...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kupton jeg tror jeg har en blandings diagnose. Adhd og prokastinering hvis jeg tar et eksempel så kan jeg mens jeg leser få en idè at jeg heller vil se på film eller gå ut eller dusje liksom også gjør jeg det. Er jeg syk nok til å få hjelp i spesialisthelsetjenesten? Eller er det grunn til å få beroligende? 

Anonymkode: 7e202...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prokastinering er ikke en sykdom/diagnose. Det er et symptom. Det er en overhyppighet av prokastinering hos personer med ADHD. Vanligvis vil også dette bedres om en får korrekt behandling for ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (3 minutter siden):

Prokastinering er ikke en sykdom/diagnose. Det er et symptom. Det er en overhyppighet av prokastinering hos personer med ADHD. Vanligvis vil også dette bedres om en får korrekt behandling for ADHD.

Hva med de med unnvikende personlighetsforstyrrelse? 

Anonymkode: c0de0...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med de med unnvikende personlighetsforstyrrelse? 

Anonymkode: c0de0...099

Ja, de kan også prokastinere. Ingen er vaksinert mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (13 minutter siden):

Prokastinering er ikke en sykdom/diagnose. Det er et symptom. Det er en overhyppighet av prokastinering hos personer med ADHD. Vanligvis vil også dette bedres om en får korrekt behandling for ADHD.

Ok men hvordan får en diagnose adhd? Jeg har lest på symptomer og er sikker på at jeg har det. Kan jeg ikke få noe medisiner for å roe meg ned? Jeg føler jeg er et hamster i et hamsterhjul 

Anonymkode: 7e202...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ok men hvordan får en diagnose adhd? Jeg har lest på symptomer og er sikker på at jeg har det. Kan jeg ikke få noe medisiner for å roe meg ned? Jeg føler jeg er et hamster i et hamsterhjul 

Anonymkode: 7e202...c8e

Du må få fastlegen til å henvise deg til DPS eller en privatpraktiserende psykiater for utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (3 minutter siden):

Du må få fastlegen til å henvise deg til DPS eller en privatpraktiserende psykiater for utredning.

Det har jeg ikke tid til når jeg skal lese til eksamen. Kan jeg ikke bare starte på behandlingen forebyggende for vurdere effekt? Kan fastlegen gi meg injeksjoner med noe som kan fikse hjernen i samme konsultasjon? Jeg har ikke tid til å gå i lang terapi. 

Anonymkode: 7e202...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen annen vei til dette enn den jeg skisserte. 

Men å gå i lang terapi er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (23 minutter siden):

Nei, det er ingen annen vei til dette enn den jeg skisserte. 

Men å gå i lang terapi er unødvendig.

Ok men hvis jeg ble en pasient. Tror du jeg hadde vært en masende pasient? 

Anonymkode: 7e202...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (Akkurat nå):

Det aner jeg ikke. 

Jeg vet ikke jeg heller. Men jeg håper en gang at jeg blir min egen lege for da kan jeg behandle meg selv. 

Anonymkode: 7e202...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...