Gå til innhold

Hvorfor negativ til DAB?


kupton

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at Trumptilhengere, vaksinemotstandere, klimafornektere og stømmålerskeptikere også ganske ofte er mot DAB. Men jeg har aldri fått med meg forklaringen. Noen som kan forklare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker

Jeg vet ikke hva forklaringen deres er, men det er flere ting som kan kritiseres med DAB. Det er legitimt å stille spørsmål ved hvorfor man skal bruke ressurser på å innføre et nytt system for lineære medier i utgangspunktet - i en tid der det meste streames på internett uansett. Så er det den tekniske ulempen med at det ikke er standardisert hvor mye latency det skal være fra mottak av digitale signaler til analog lyd ut. Det blir et problem hvis man har flere DAB-radioer i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forklaringen er at det sendes konkrete data fra en sender til en mottaker og tilbake igjen. For en paranoid hjerne kan det tolkes og betraktes som at "noen kan vite at Kuptons radio nå lytter på P4". Og videre til at radioen kan sende data om deg som person, noe den jo selvsagt ikke kan.

Det virker som alt som kan sende data er skummelt. En strømmåler vil jo rapportere til netteier hvor mye strøm du bruker. Dette kan også betraktes som en eller annen form for "overvåking".

 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (12 minutter siden):

En strømmåler vil jo rapportere til netteier hvor mye strøm du bruker.

Så da har PST eller Illuminatum grunn til å mistenke at jeg både dusjer og koker egg tidlig på morgenen?

Verre er det om de får tak i at jeg hører på NRK Klassisk flere ganger om dagen - ofte også når jeg er i bevegelse.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (17 minutter siden):

Dette kan også betraktes som en eller annen form for "overvåking".

Det ironiske er at de fleste konspirasjonsfolkene ikke har noen som helst problemer med å dele personlig informasjon med Facebook/Meta og mange andre kommersielle selskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det ironiske er at de fleste konspirasjonsfolkene ikke har noen som helst problemer med å dele personlig informasjon med Facebook/Meta og mange andre kommersielle selskaper.

Ja, der har de jo faktisk noe å uroe seg for 🙂

Anonymkode: 665e1...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gaylord Focker

Nå kan man jo syntes innføring av DAB var idiotisk og lite gjennomtenkt uten å være konspirasjonsteoretiker tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Gaylord Focker skrev (6 minutter siden):

Nå kan man jo syntes innføring av DAB var idiotisk og lite gjennomtenkt uten å være konspirasjonsteoretiker tenker jeg.

Trenger ikke nødvendigvis å være konspirasjonsteoretiker, man kan rett og slett være paranoid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaylord Focker
Trinity80 skrev (8 minutter siden):

Trenger ikke nødvendigvis å være konspirasjonsteoretiker, man kan rett og slett være paranoid.

 

For å spesifisere: Man kan fint syntes innføring av DAB var idiotisk og lite gjennomtenkt uten å være hverken konspirasjonsteoretiker eller paranoid.

Hvor mange radioer måtte skrotes? 5 milloner? Ikke så lurt milømessig.

Norge er det eneste(?) landet som har kuttet ut FM nettet. Det kan få fatale følger i en krisesituasjon.

Hva skal vi egentlig med DAB når vi har radio via nettet?

Og radiolyttingen går bare en vei. Nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Gaylord Focker skrev (2 minutter siden):

For å spesifisere: Man kan fint syntes innføring av DAB var idiotisk og lite gjennomtenkt uten å være hverken konspirasjonsteoretiker eller paranoid.

Hvor mange radioer måtte skrotes? 5 milloner? Ikke så lurt milømessig.

Norge er det eneste(?) landet som har kuttet ut FM nettet. Det kan få fatale følger i en krisesituasjon.

Hva skal vi egentlig med DAB når vi har radio via nettet?

Og radiolyttingen går bare en vei. Nedover.

Når biler ikke lenger produseres med radiomottaker, og hele radiokonseptet faller i bruk så lurer jeg på hvorfor man er så påståelig på å beholde gammel teknologi.

Da er man satt?

Holder å ha en radiomottaker i boden med batteri i krisesituasjon. Det er heller ikke sagt at radiobølger er trygt heller - ref avlytting av politiradio.

Så da er jeg spent  hva er grunnen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaylord Focker
Trinity80 skrev (1 time siden):

Når biler ikke lenger produseres med radiomottaker, og hele radiokonseptet faller i bruk så lurer jeg på hvorfor man er så påståelig på å beholde gammel teknologi.

Da er man satt?

 

Vi trenger ikke DAB når vi har internett-radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 timer siden):

Så da har PST eller Illuminatum grunn til å mistenke at jeg både dusjer og koker egg tidlig på morgenen?

Verre er det om de får tak i at jeg hører på NRK Klassisk flere ganger om dagen - ofte også når jeg er i bevegelse.

Hehe ja.

Jeg tror f.eks radiostasjoner kan måle antallet lyttere til å prise reklame. Men det er jo umulig å overvåke noen via dette. Selv for Illuminati 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...