Gå til innhold

Er det en gode ide, å ha syke soldater, fordi de skal bo i "verneverdige" bygg ?


AnonymBruker

Verne bygg, eller soldater ?  

1 stemme

  1. 1. Verne bygg, eller soldater ?

    • Bygg må bevares, soldatene er ikke så viktig
      0
    • Soldatene må bevares, byggene må vike
      0
    • Noe usikker
      1


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.dagbladet.no/kjendis/vi-er-bekymret/80911467

Høres ut som en burde rive byggene og bygge nytt... En kan ikke ofre soldaters helse, fordi en vil bevare noen bygg. Finnes nok av bygg å bevare i Norge, vi klarer oss uten disse 6.

Hva mener dere, er verneverdige bygg verdt å plage masse fremtidige soldater ? Eller må Rikets Sikkerhet veie tyngre ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 36214...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/kjendis/vi-er-bekymret/80911467

Høres ut som en burde rive byggene og bygge nytt... En kan ikke ofre soldaters helse, fordi en vil bevare noen bygg. Finnes nok av bygg å bevare i Norge, vi klarer oss uten disse 6.

Hva mener dere, er verneverdige bygg verdt å plage masse fremtidige soldater ? Eller må Rikets Sikkerhet veie tyngre ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 36214...4ae

Har du lest artikkelen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (6 minutter siden):

Har du lest artikkelen? 

Ja, jeg har lest arikkelen og en haug tilsvarende. Hvordan det?

Det du sikter til er kanksje at forfatterene av artikkelen, bare gjemmer hovedproblemet i en liten bisetning så mange lesere ikke får det med seg, og det er korrekt og dumt.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/150-tilfeller-neseblod-i-skjold-leir-i-malselv_-mener-inneklimaet-kan-ga-utover-forsvarsevnen-1.16301027

Her får du et litt sterkere hint:

Forsvarsbygg må ta hensyn til at Sannan er vernet når bygget skal renoveres.

– Kunne dere gjort flere tiltak på kasernen, uten å gå på kompromiss med føringene fra riksantikvaren?

– Vi jobber kontinuerlig med det. Vi har hatt flere fornyelsestiltak på vernede kaserner, og skal gjøre flere fremover. Men for Sannan har vi ikke tiltak på per nå.

At mainstream medier suger, det skal jeg si meg enig i, men det er nå dette som er DOL, og da mp en forvente at lesere og brukere klarer å legge sammen 1+1. S

Anonymkode: 36214...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg har lest arikkelen og en haug tilsvarende. Hvordan det?

Fordi oberstløytnant og bedriftslege ved Forsvarets bedriftshelsetjeneste i Nord-Norge, Morten Skandfer, sier at de ennå ikke kjenner årsaken til neseblødninger. De har derfor  igangsatt en kartlegging.

Ettersom de ikke vet med sikkerhet om problemet er av byggteknisk art eller ikke gir ikke spørsmålet  ditt  vedrørende riving noen mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.dagbladet.no/kjendis/vi-er-bekymret/80911467

Høres ut som en burde rive byggene og bygge nytt... En kan ikke ofre soldaters helse, fordi en vil bevare noen bygg. Finnes nok av bygg å bevare i Norge, vi klarer oss uten disse 6.

Hva mener dere, er verneverdige bygg verdt å plage masse fremtidige soldater ? Eller må Rikets Sikkerhet veie tyngre ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 36214...4ae

Kan det være russerne som 'tuller'? Hvem vet. Google Havanasyndromet og Moskvasignalet.

Anonymkode: 14292...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan det være russerne som 'tuller'? Hvem vet. Google Havanasyndromet og Moskvasignalet.

Anonymkode: 14292...973

Nå har ikke jeg sett data på neseblod/dato, men generelt ville jeg sagt at lav luftfuktighet, meget sikkert er årsaken (til DET, kan være elendig luftkvalitet uten neseblod da, så alt er ikke løst selv om neseblod problem forsvinner....)

Men selvsagt mulig med andre mer eksotiske forklaringer :) 

Kayia skrev (12 timer siden):

Fordi oberstløytnant og bedriftslege ved Forsvarets bedriftshelsetjeneste i Nord-Norge, Morten Skandfer, sier at de ennå ikke kjenner årsaken til neseblødninger. De har derfor  igangsatt en kartlegging.

Ettersom de ikke vet med sikkerhet om problemet er av byggteknisk art eller ikke gir ikke spørsmålet  ditt  vedrørende riving noen mening. 

Nei, gjør du en avlesning av 15% relativ luftfuktighet, skjønner du fort problemet, da tørker alt ut oppover i nesa og enten leder til blødning alene eller gjør det veldig mye mer utsatt for blødning fra "andre årsaker".

Det er nok en halv-sannhet at de ikke vet, de har nok sett at luftfuktighet alene ikke er 100% korrelasjonen, siden en kasserne med like lav luftfuktighet har mindre neseblod, så det er nok mer at de ber til høyere makter om at de klarer å komme seg unna med ulevelig lav luftfuktighet uten neseblod, gjennom andre tiltak. Men jeg er ikke imponert over dette, installer luftfukter. Og tåler bygget ikke det så river du bygget. Så enkelt er det. Men tydeligvis delte meninger om den saken. Vi får se hva "forskerne" finner ut :) 

Anonymkode: 36214...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva mener dere, er verneverdige bygg verdt å plage masse fremtidige soldater ? Eller må Rikets Sikkerhet veie tyngre ?

Dette er en oppkonstruert problemstilling og ikke noe man trenger å ta stilling til i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at de må finne ut årsaken. De må dessuten finne ut om det er et reelt problem, et tilfeldig sammentreff eller massehysteri.

Jeg tror dette er massehysteri. Soldatene har pekt ut én kaserne, men i følge legen er tilfellene ganske jevnt fordelt over kasernene.

Hvis mange blir redde for å bo i et farlig bygg kan alle begynne å rapportere at de ser blod når de snyter seg. Soldatene har kanskje ikke vært så mye utendørs før og opplevd kald og tørr luft. Alle føler de vet at det kommer av bygget, og ikke været eller et virus. (Hvordan "vet" folk at det er 5g som gjør dem slappe?).

Legen og ledelsen blir gisler. De kan ikke bare avfeie hele saken på sviktende grunnlag sånn som jeg gjør 🙂 De må sette i gang tiltak og vise at de "tar bekymringen på alvor".

Neseblod kommer av forkjølelse, nesepilling, tørr slimhinne og slag mot nesen i følge google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (7 timer siden):

Neseblod kommer av forkjølelse, nesepilling, tørr slimhinne og slag mot nesen i følge google.

Ja og hvilke av disse 4 er det mest av innendørs NORD i NORGE i forhold til SØR i NORGE...

Det er to muligheter, enten leker folk dumme. Eller så er de dumme.

Jeg vet ikke hva som er tilfellet her, men føles som å spørre nordkoreanere hva de synes om lederen sin. Alle må si X, uansett omd e mener X. Også bruker folk se de sa X, derfor er X sant, og glemmer at de ikke har noe annet valg enn å si X.

 

Er det for lav luftfuktighet?

Ja

Skaper alt for lav luftfuktighet neseblod

Ja

Løser det seg med luftfukter

Ja

Har dere installert luftfukter

Nei

Hvorfor har dere ikke det

Vernet bygg

Er vernet bygg et problem for å lage god luftkvalitet

VERNEDE BYGG ER VÅR STYRKE SOM NASJON OG STOLHET OG ER VELDIG BRA OG SPARER OSS MYE PENGER OG MEDFØRER INGEN PROBLEMER

Takk for intervjuet. 

 

Er som med innvandring dette her. Mangfold er vår styrke. Fine fraser er vår metode. Svenske tilstander er vårt resultat. Men forskning vil forhåpentligvis løse alle problemene, nå forsker vi litt folkens. 

Anonymkode: 36214...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...