Gå til innhold

ung ufør


Gjest zoom

Anbefalte innlegg

Hei Irene,

trenger man et spesielt søknadskjema for å søke ung ufør? Eller skal man bare bruke det vanlige for uføretrygd?

I så fall, bør det nevnes der at det er ung ufør man søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...
Gjest 34 år

Du søker evt uførepensjon, og krever at pensjonen beregnes etter reglene som gjelder for unge uføre.

Er "ung ufør" et annet bergeningsgrunnlag ? Jeg har hatt leddgikt siden jeg var 5 år, og kjenner ei jente som har vært ufør i mange år.. Hun nesten utbetalt det samme som jeg, og jobber 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Er "ung ufør" et annet bergeningsgrunnlag ? Jeg har hatt leddgikt siden jeg var 5 år, og kjenner ei jente som har vært ufør i mange år.. Hun nesten utbetalt det samme som jeg, og jobber 100%.

"ung ufør" sier noe om _minste_størrelsen på pensjonen. Den sier også noe om _minste_størrelsen på friinntekten - altså hvor mye du kan tjene ved siden av pensjonen.

(Et eksempel: en flyger som tidligere har tjent kr 800 000 og som blir syk slik at han mister lisensen og må skifte jobb, kan ha en inntekt på 400 000 + 1G (totalt kr 451 360) ved siden av en 50% pensjon - altså langt over det som er "normal" lønn i 100% jobb for en vanlig industriarbeider).

Uførepensjon får man altså fordi man har tapt minst 50% av tidligere arbeidsinntekt pga sykdom. Når det er gått et år kan man i tillegg tjene 1G uten at pensjonen blir redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...